Annons

Objektiv till porträttfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

ricku

Aktiv medlem
Hej! Jag har en fråga angående portättforografering.. Bör jag inhandla ett normalobjektiv till detta? Har hört att dessa objektiv är ljusstarkare än zoomobjektiven.. Så då borde ett normalobjektiv ge bättre bilder innomhus / i dålig belysning än vad mitt zoomobjektiv gör?

Funderar på detta:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232095

Väldigt billigt, men cyberphoto ger det ändå betyget "Toppklass".

Mitt zoomobjektiv är Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS .
 
Robin Gyllander skrev:
Vad begränsar dig med den nuvarande gluggen?
Det törs jag inte svara på. Jag är amatör och vet inte så mycket ännu.. Men ibland så måste jag uppa ISO ganska mycket för att få till en bra bild, pga dålig belysning inomhus. (vilket resulterar i brus på fotot.)

Om ett normalobjektiv (som enligt beskrivning är ljusstarkare än zoomobjektiv) kan ge mig bättre bilder inomhus så köper jag gärna ett sådant.

Frågan är hur mycket bättre det blir.
 
Du har ju is på gluggen så dte borde ju kunna göra att du kan köra med längre tider?
 
50mm f/1,8 II är ett suveränt objektiv för pengarna. Det känns som en leksak, är fult, låter illa när det fokuserar och levererar utmärkta bilder. För det priset kan det inte blir annat än "Toppklass".
 
hw-tph skrev:
50mm f/1,8 II är ett suveränt objektiv för pengarna. Det känns som en leksak, är fult, låter illa när det fokuserar och levererar utmärkta bilder. För det priset kan det inte blir annat än "Toppklass".
Nackdelen är ju att det inte tillverkas längre. :'(
 
Objektivet har jäkligt bra skärpa om den bländas ned lite, men kan absolut användas vid full öppning om ljuset är dåligt.

Men tillverkas det inte längre? Det var konstigt. Man kanske skulle lägga upp ett lager =)
 
Cyberphoto skriver ju att de får in nya om 3 dagar exempelvis. Tror du inte det helt enkelt beror på den enorma efterfrågan på detta objektiv? Alla med en EOS utrustning lär ju äga ett =)
 
Frolicc skrev:
Cyberphoto skriver ju att de får in nya om 3 dagar exempelvis. Tror du inte det helt enkelt beror på den enorma efterfrågan på detta objektiv? Alla med en EOS utrustning lär ju äga ett =)
Ok mitt ryker snart iaf på tok för långt.
 
Det är inte illa att ett objektiv med fast brännvidd har ett zoomomfång på 40 mm! Åtminstone om man kollar tekniska data hos Cyber.
 
gah. vilket elände att jag har sån begränsad budget. Måste välja mellan detta objektiv eller en canon speedlite 430ex.

Jag funderar så att skallen spricker..
 
ricku skrev:
gah. vilket elände att jag har sån begränsad budget. Måste välja mellan detta objektiv eller en canon speedlite 430ex.

Jag funderar så att skallen spricker..

Min gissnig är att du har mycket mer nytta av blixten än ett 50/1.8, så är det i alla fall för mig. Jag använder mitt 50/1.8 ytterst sällan, visst är det trevligt men det är förhållandevis "smalt" användnignsområde för det. Blixten däremot har jag nytta av betydligt oftare.

50 mm är lite i kortaste laget som porträttglugg tycker jag. För mig är det lättare att ta bra porträtt med en telezoom eller faktiskt med mitt Tamron 90/2.8 Macro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.