Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

indie

Aktiv medlem
Jag har läst massvis med inlägg om vad man kan använda sig utav för objektiv när man fotar porträttfoton. En del gillar att fota porträtt med macro, en del telezoom, en del normalzoom. Jag är lite nyfiken varför en del väljer si och så.

Vad fotar du helst med för objektiv (gärna exakt vilket också) vid porträttfotografering och varför?

Oftast Canon 85/1,8 för det korta skärpedjupets skull. Ibland tycker jag 85 mm är lite långt på 1,6 crop så då tar jag Sigma 18-50/2,8

För övrigt köper jag nog snart ett 50/1,8 igen...

Inne i studion har jag nästan alltid 24 - 70 eftersom jag inte har någon fast optik. Oftast ligger jag på 55 - 70 mm på en fullformatare. Utomhus 24 - 70 till 70%, resterande 70 - 200. Det längre objektivet för att få lite avstånd till modellen och för att få en snyggare bakgrund. Utomhus och barn, börjar alltid med 70 - 200 för att de skall vänja sig.

Har oftast blixt på huset vid utomhusfotograferingarna. Ibland blir det lite för långa avstånd för att blixten skall orka med om jag har 70 - 200 och då blir det 24 - 70 optiken (av den anledningen.)

Få bilder med 100 mm macro. Känner mig lite begränsad med en fast brännvidd men jag antar att det är en vanesak att zooma med benen. Tycker annars att det är suveränt med zoom. Modellen vet inte riktigt när jag tar riktigt tajta bilder eller inte.

Förmodligen kommer du få en massa olika svar med olika tekniker vid porträttfotograferingen. Testa dig fram till vad som känns rätt för dig och ditt sätt att fotografera.

I en studio skulle jag nog köra med 85a eller 105a för allt som inte tar mer än halvkropp...för större skulle jag nog kasta på en 50a.

När man har tiden och kontrollen som man har i en studio finns det ingen anledning att jobba med en zoom om man inte är tvingad därtill.

Manuella gluggar är för mig en självklarhet, men det är för att jag vill ha kontrollen själv och hittills inte hittat en AF-glugg var jag är nöjd med byggkvaliten och känslan i fokusringen.

I dagsläget sitter jag på dessa "lämpliga" gluggar:
50/1,4 Ai
85/1,8 Ai (som förövrigt är till salu)
105/2,5 Ai-s
105/1,8 Ai-s

I studion anvander jag 85 1.8, 50 1.2 eller 70 - 200 2.8. Utomhus lagger jag ibland till 400 5.6.

Objektiv jag skulle vilja kopa for portratt ar 135 2.0 och 300 2.8, men forst lite mer studio blixtar.

I min studio klarar jag mig med två objektiv. Nikkor AF50mm/1,8D och Nikkor AF85mm/1,8D är det skarpaste som finns för vettiga pengar. Jag har dom monterade på en Nikon D300 och det funkar perfekt för både helfigur och porträttbilder. Goda möjligheter att använda kort skärpedjup och lite ljus. FAN-bilder kräver lite ljus och stor bländare för att inte upplevas som "porriga".

På min Nikon D700 använder jag nikons 50mm f1.8, 60mm macro f2.8, 85mm f1.8 och 105mm VR Macro.

Jag har oftast en klar idé om utsnitt så fasta objektiv funkar bra för mig, oftast väljer jag 105mm för ansiktsporträtt och 60mm macro för halvkroppsbilder. Brännvidden vid ansiktsporträtt kan dock ibland vara olika beroende på modellens utseende eller om jag vill åt nått av optikens speciella egenskaper.

mvh Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar