Annons

objektiv till pentax k100d

Produkter
(logga in för att koppla)

poppis73

Ny medlem
Tjena ...
dax för mitt första inlägg
har precis skaffat min första system kamera, det blev en pentax k100d
dels för bild stabiliceringen och att den har autofocus motor och det till ett rimligt pris.

Nog om mitt val nu stundar bröllopsfotografering och kit objektivet är kanske inte helt rätt...

Känner mig som nybörjare lite villrådig i djungeln av olika objektiv, och testerna på objektiv är inte jätte många.

Priset skall helst inte landa över 5000kr
sen behöver jag en blixt så tips om det är tacksamt.

Vad tycker ni ?
 
Välkommen och grattis till kameran.

Ett Tamron 28-75/2.8 kan nog vara användbart. Pentax fasta objektiv FA 50/1,4 och FA 35/2.0 är också mycket prisvärda och ljusstarka. De blixtar som passar är Pentax 540 fgz, 360 fgz Sigma 500 Super och så är den en billig blix från Soligor på gång.

Några tankar om ditt uppdrag. Fotografera i raw-format och var inte för rädd att släppa upp ISOt och kolla in SR symbolen i sökaren så att stabiliseringen har låst.
 
Verkar vara ett bra objektiv ... fick fina vitsord hos cyberphoto, räcker zoomen ? läste en foto tidning nyligt som rekommenderade längre zoom för att komma längre ifrån för att skapa avslappnade foton.

Annars tack för tipsen..har börjat pröva Raw ... har haft kameran snart en vecka.
 
Jag tror det räcker rätt bra i sammanhanget och det kan vara bra med ett ljusstarkt objektiv om du skall fotografera inne. Den har inte mycket till vidvinkel men det har ju DA 18-55 i stället. Ett annat alternativ skullle kunna vara Sigma 17-70 men den är då inte så ljusstark.
 
poppis73 skrev:
Verkar vara ett bra objektiv ... fick fina vitsord hos cyberphoto, räcker zoomen ? läste en foto tidning nyligt som rekommenderade längre zoom för att komma längre ifrån för att skapa avslappnade foton.

Annars tack för tipsen..har börjat pröva Raw ... har haft kameran snart en vecka.

Några fler tankar om ditt uppdrag..

Du har haft en systemkamera i en vecka, du vet inte vad för objektiv du behöver för bröllopsfotografering? Det ringer klockor för mig och det är inte bröllopsklockor.

Om du mot förmodan skulle vara den officiella fotografen för bröllopet; tänk en gång till på vilket ansvar det handlar om! Du ska ta bilder för ett par som ska ha de bilderna i hela sitt liv. Om du misslyckas så finns det inte en andra chans. "Pengarna tillbaka om ni blir missnöjda"-konceptet fungerar ju liksom inte.

Anledningen till att jag skriver det här är inte för att "antasta" dig på något vis utan jag vill bara göra dig uppmärksam på att det ligger ett stort ansvar på ett sånt här uppdrag.

Om du nu är en deltagare som vill ha med sig kameran för att det är roligt att fotografera så kör hårt och lycka till!
 
*LOL*
kompisen är smart nog att inte låta mig vara enda fotografen på brölloppet men han vill ha en extra kamera. Men tack för omtanken om mig... o min vän...
 
poppis73 skrev:
*LOL*
kompisen är smart nog att inte låta mig vara enda fotografen på brölloppet men han vill ha en extra kamera. Men tack för omtanken om mig... o min vän...

Bra att du inte tog illa upp ;) Men det händer allt för ofta nu för tiden att brudpar väljer en kompis som nyss köpt en ny bra kamera...

Hoppas ni får det skoj :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.