Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

kaprifol

Ny medlem
Jag har köpt en Nikon D70 med tillhörande Sigmaobjektiv,som ingick i paketet18-50mm/3.5-5,6DC.Tänker ev byta upp mig till ett något skarpare, som funkar bra generellt för en novis inom området. Funderar på AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 mm f/3.5-4.5G IF-ED.Vill också kunna ta bra närbilder på växter mm. Tacksam för synpunkter. Får jag ett bättre objektiv?

Den Nikon-zoom du nämner är oerhört skarp och fin. Den enda invändningen man kan ha mot den är ljusstyrkan, men den kanske du inte behöver. Det beror ju på vad du skall fotografera.

När det gäller macro (närbilder) brukar Tamron 90/2,8 och Sigma 105/2,8 vara populära. Dom är mycket skarpa, och även om dom kostar så är dom förhållandevis billiga.

Hej och tack för värdefulla synpunkter. Har kikat på din hemsida. Kommer säkert att höra av mig igen...

Kolla om du inte kan hitta 18-70 begagnat, det finns stora summor att tjäna där.

Handla beg utrustning! Nästan allt jag äger och haft har varit beg. Fotoutrustning idag är kapitalvaror. Himla dyrt med nytt. Finns ofta beg i nyskick för ca halva nypriset.

Som sagt ett fast macro på 90-105mm ger perfekt skärpa vid närbilder. De är ju spec konstruerade för närbilder. Men skärpedjupet blir väldigt kort vid närbilder. Nedbländning och stativ är ofta nödvändigt.

http://www.cyberphoto.se/

De har gratisannonser på cyberbörsen. Många på blocket.se skriver ut rena fantasipriser de alldrig får ut. Rent generellt vettigare priser på cyberbörsen om man inte känner för att pruta på blocket. Klicka på cyberbörsen och skriv nikon i sökrutan så finns det en hel del beg till salu.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar