Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

tildala

Ny medlem
Hej! Jag kan inte så mycket om vad man ska ha för objektiv osv så jag skulle behöva hjälp med vad jag ska köpa för objektiv till min Nikon D5300. Jag fotar mest hästar och hundar men tycker även om att fota porträtt med mera. Just nu har jag bara det objektivet som följde med kameran när jag köpte den och jag tycker inte riktigt om det. Har ni någon idé om vad som kan passa från budgetklassen?

Klassikern 70-200mm f/2,8 lär funka fint för häst och hund. Ett 24-70mm f/2,8 kan funka som porträttobjektiv och till annat. Båda dessa kostar några tusenlappar dock. Annars är Nikons 50mm f/1,8G ett bra budgetalternativ som höjer nivån på porträttbilderna rejält och som såklart funkar till en hel del annat också. Det brukar ligga på 900-1000 kr begagnat.

Vilket objektiv följer med 18-55? och vad är det du inte gillar?

AF-s nikkor 18-55 följer med, gillar inte att man inte kan zooma så mycket för eftersom jag vill fota hästar blir de ju ofta på lite längre avstånd när någon rider, det är även svårt att få bra bilder i mörker

Som tom nämnt, ett 70-200 i lämplig prisklass. Ibland säljs också Tamrons ny 70-210/4 billigt runt 4000:-. Du får nog räkna med minst 3500:- eller mer för begagnat 70-200.

Är det för mycket gå på ett Tamron eller Nikon 70-300, något sämre ljusstyrka men till en 2000:- begagnat

För att få AF så måste du välja ett med inbyggd motor.
Nikonspråk så innebär det beteckningen AF-S på objektivet.
Sigma - HSM
Tamron - USD (tror jag det är)

De som fotar hästar inomhus i dåligt ljus klagar ofta.
De behöver ljusstarka objektiv.
Jag började fota fotboll med ett Tamron 70-300/4-5,6 och det funkade rätt ok, och objektivet kostade under 2000 nytt.
Jag tror inte det räcker till för bra bilder inomhus utan du behöver mer ljus (numeriskt lägre f värde). 70-200/2,8 är tyvärr riktigt dyra objektiv riktigt bra.

För en Nikon DX kan jag rekommendera:

1. Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G - det går att hitta begagnade för cca. 800 SEK

2. Sigma 50-150mm F2.8 EX DC OS APO HSM - det objektivet är out of production. Begagnade är svårt att hitta.

3. Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art - ett fantastik objektiv.

Det är synd att köpa ett kamerahus utan fokusmotor eftersom man bara kan använda AF-S-objektiv som alla, bortsett från "kitgluggarna", är dyrare än t.ex. AF-D. Dvs. om man inte har obegränsad fotobudget.

Undrar hur många objektiv man skall köpa för att tjäna in skillnaden på en dyrare kamera med inbyggd fokusmotor?

Om 18-55 ger för lite zoom så faller förslag 1 & 3 ovan bort.

Oftast funkar det bra om en kommer närmare. Då får man ett annat perspektiv.

Jag kan rekommendera ett objektiv till:
4. Sigma 120-300 mm f/2,8 DG OS HSM (det är ju billigare än Nikon 120-300 f/2,8).

Litet lexikon för nybörjaren.

Zoom: Ett zoomobjektiv har variabel brännvidd. "Mer zoom" betyder inte att bilden nödvändigtvis blir större, utan bara att brännviddsomfånget är större.

Brännvidd: Förenklat är det avståndet mellan den optiska mittpunkten i objektiv och sensorplanet. Ju större brännvidd desto mer förstoring och ju mindre brännvidd desto mindre förstoring och vidare bildvinkel (man får med mer på bilden men allting blir mindre).

Ljusstyrka: ett mått på hur bra objektivet är i dåligt ljus. Ljusstyrka brukar anges som f/N, där f är objektivets brännvidd och N är den relativa storleken på ljusöppningen (dvs största bländaröppningen).

Man brukar sällan räkna ut hur stor öppningen är genom att utföra divisionen utan helt enkelt ange ljusstyrka som ovan, t.ex f/2.8 (vilket är ett ganska ljusstarkt objektiv om det handlar om ett zoomobjektiv), eftersom man då kan jämföra ljusstyrkan hos objektiv med olika brännvidder. Ju lägre siffra efter f/ desto ljusstarkare objektiv.

Objektiv med fast brännvidd brukar ibland ha ännu högre ljusstyrka, t.ex 50mm f/1.8 som har föreslagits tidigare i tråden. Med ett sånt objektiv kan man fotografera i sämre ljus än med ett objektiv som har t.ex. ljusstyrka f/5.6 (som ditt zoomobjektiv som följde med kameran har i sitt längsta brännviddsläge, 55mm).

Med ovanstående har du kanske mer att gå på när du letar objektiv.

Senast ändrad:
Litet lexikon för nybörjaren.

Zoom: Ett zoomobjektiv har variabel brännvidd. "Mer zoom" betyder inte att bilden nödvändigtvis blir större, utan bara att brännviddsomfånget är större.

Brännvidd: Förenklat är det avståndet mellan den optiska mittpunkten i objektiv och sensorplanet. Ju större brännvidd desto mer förstoring och ju mindre brännvidd desto mindre förstoring och vidare bildvinkel (man får med mer på bilden med allting blir mindre).

Ljusstyrka: ett mått på hur bra objektivet är i dåligt ljus. Ljusstyrka brukar anges som f/N, där f är objektivets brännvidd och N är den relativa storleken på ljusöppningen (dvs största bländaröppningen).

Man brukar sällan räkna ut hur stor öppningen är genom att utföra divisionen utan helt enkelt ange ljusstyrka som ovan, t.ex f/2.8 (vilket är ett ganska ljusstarkt objektiv om det handlar om ett zoomobjektiv), eftersom man då kan jämföra ljusstyrkan hos objektiv med olika brännvidder. Ju lägre siffra efter f/ desto ljusstarkare objektiv.

Objektiv med fast brännvidd brukar ibland ha ännu högre ljusstyrka, t.ex 50mm f/1.8 som har föreslagits tidigare i tråden. Med ett sånt objektiv kan man fotografera i sämre ljus än med ett objektiv som har t.ex. ljusstyrka f/5.6 (som ditt zoomobjektiv som följde med kameran har i sitt längsta brännviddsläge, 55mm).

Med ovanstående har du kanske mer att gå på när du letar objektiv.

Tack så mycket för informationen!👍🏼

Fotar du i bra ljus, ta ett med stor zoomomfång

Fotar du i halvkasst zoom med f2.8 (klarar oftast ca 4x sämre ljus än dom med stort zoomomfång)

Fotar du i dåligt ljus fasta f1.8-objektiv. (klarar ca 3x så dåligt ljus som f2.8 objektiven)

På en 5300 vill du förmodligen inte gå över ISO 2000 och behöver förmodligen ca 1/250s slutartid. Så med dom parametrarna kan du räkna ut vilken bländare du behöver. Blir bländaren du behöver under f1.4 så är det förmodligen för mörkt för din kamera.

Du har ju även 70-200 F4, alltså inte F2,8 men prislappen är mycket läge! Finns en Tamron 70-210 för ca 6 800. Den är som sagt inte starkare än F4 men det är ju även vid 210 och det kanske räcker?

Du kan hitta en 85mm 1,8 ganska billigt begagnat och med en 2X converter blir den en 170mm F3,6. De kanske landar på samma prislapp som Tamron 70-210 F4.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar