Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon EM

Produkter
(logga in för att koppla)
Är du ute efter en viss spec på objektivet eller rent utseende?

På följande sida finns info om typ alla Nikkor-objektiv som någonsin gjorts, du borde hitta vad du söker där. Sedan är det bara att leta på eBay och andrahandsbutiker om du vill köpa ett också.
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/index.htm

Varför non-AI, föresten? Nikon EM vill ju helst ha AI-gluggar.

/ps. kolla längst ner för länkar till objektiv-sidorna.
 
Spunken skrev:
Är du ute efter en viss spec på objektivet eller rent utseende?

På följande sida finns info om typ alla Nikkor-objektiv som någonsin gjorts, du borde hitta vad du söker där. Sedan är det bara att leta på eBay och andrahandsbutiker om du vill köpa ett också.
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/index.htm

Varför non-AI, föresten? Nikon EM vill ju helst ha AI-gluggar.

/ps. kolla längst ner för länkar till objektiv-sidorna.

Saken är den att jag har en drös objektiv som ser ut som bilden där ovan, som är non-AI-objektiv. Jag undrar om dessa går att använda med Nikon EM eller om det inte fungerar, t.ex. att ljusmätningen strejkar osv.

Nån som vet?
 
elohim skrev:
Är det någon som vet om objektiv som ser ut så här (och liknande av de äldre varianter med "hästsko") ..passar och FUNGERAR till Nikon EM?

http://www.scandinavianphoto.se/img_large/10313.jpg



Alltså SER UT så, och är så kallad NON-AI lins.

Nej. Sådana, äldre, objektiv fungerar inte utan vidare på exempelvis en EM. Däremot går de att konvertera ("AI-fila"). Hör dig för med exempelvis Vitos kameraservice i Solna. De har konverterat ett Nikkor-N 24/2.8 åt mig. Jag vill minnas att det kostade trehundra spänn.

Kolla först om de redan är konverterade. Om basen på objektivet (delen närmast kameran) har en kam som hakar i tappen på den fjäderbelastade ringen runt objektivfästet fungerar det. Är basen helt jämt, utan kam, fungerar det inte.
 
Re: Re: Objektiv till Nikon EM

mengan skrev:
Om basen på objektivet (delen närmast kameran) har en kam som hakar i tappen på den fjäderbelastade ringen runt objektivfästet fungerar det. Är basen helt jämt, utan kam, fungerar det inte.

Kollar jag på objektivet går det ut flera saker.. menar du den som man kan rucka upp och ned som verkar styra bländarlamellerna?
 
Re: Re: Re: Objektiv till Nikon EM

elohim skrev:
Kollar jag på objektivet går det ut flera saker.. menar du den som man kan rucka upp och ned som verkar styra bländarlamellerna?

Ah. Nej. Inte den. Den kontrollerar bländaren. Den måste naturligtvis också finnas där -- men det gör den såvitt jag vet på alla nikonobjektiv kompatibla med F-fattningen.

Vad jag menar är en kam, eller en, tja, böjd skena som sitter på objektivets bas, en del av fattningen, yttersta ringen på objektivet.

På AI-kompatibla kameror används inte "haröronen", istället sitter en fjäderbelastad ring runt objektivfattningen på huset. Denna fjäderbelastade ring har en tapp. Kammen på objektivet ligger an mot tappen, när du vrider objektivets bländarring vrids också den fjäderbelastade ringen, på så sätt överförs objektivets inställda bländare till kamerans system för exponeringskontroll (via en släpresistor under ringen). På exempelvis ett FE-hus kan man fälla upp tappen och använda äldre, icke-AI objektiv. Det kan man inte på EM, FE2, etc.

Kammen syns till höger om "örat" på denna bild: http://www.nikonlinks.com/unklbil/lens_ai_ears.JPG Objektivet på bilden är sannolikt ett konverterat objektiv ("örat" har hål).
 
Titta på bländareskalan på objektivet.

Har Du på bländarringen bara en skala framför "hästskon" är det pre-AI. Objektivet passar inte till din kamera. Det går inte att montera.

Har du dubbla skalor, framför och bakom skon, och den bakre är helt vit, så är det en AI glugg.
Den passar alltid på en Nikon EM.

Är den bakre skalan tvåfärgat (största tal orange, resten vit), är det AIS. Dom passar alltid.

Objektivet på bilden är alltså ett AIS-objektiv, den har dubbla skalor och på den lilla, bakre är största bländartalet orangefärgat.

Pre-AI får endast konverteras genom att man byta bländarringen till en, som är avsedd för just detta objektiv. Det här med filningen, så att en tapp står kvar blir aldrig exakt. Skulle Du försöka sälja ett sådant filat objektiv till mig skulle jag bara skratta (eller gråta, om det är ett sällsynt objektiv) och svara: "Släng det i soptunnan, det har blivit helt värdelös."

Har Du en pre-AI, försök hellre att sälja den som den är, det finns massor med folk som antingen sammlar eller använder sådana, men bara ett fåtal av dom är beredd att betala för en glugg som någon har filat på.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Objektiv till Nikon EM

Objektivet på bilden är sannolikt ett konverterat objektiv ("örat" har hål). [/B][/QUOTE]

Alla AI och AIS objektiv har öra med hål, ochså dom, som är konverterade. Det är därför, att den lilla bländareskalan ska synas i sökaren. När det är monterat ett öra (hästsko) utan hål blir det helt enkelt för mörkt bakom den och man kan inte avläsa bländartalet när objektivet är inställt på bländare 4 eller 8.
 
okej, jag förstår, precis vad jag ville veta! Tackar så mycket.

Så en fråga till. Jag vet att alla Nikons objektiv passar till deras systemdigitalare, men ljusmätaren kanske inte alltid fungerar med äldre objektiv.

Låt säga att man då har ett AIS objektiv som har dubbla skalor och på den lilla, bakre är största bländartalet orangefärgat - skulle man få ljusmätning med en Nikon D70 med en sådan glugg?
Eller krävs.. "CPU" eller vad det heter? =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.