Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

OKLAR

Aktiv medlem
Hej hej!
Jag har så gott som bestämt mig för att köpa en Nikon D80 så fort jag får tillräckligt med pengar...

På expert finns kameran med 18-55mm objektiv för 9000:-. På Dustinhome.se får man kameran, 18-135mm objektiv, 1gb minneskort samt en väska för ca 11000:-. Är det bäst att satsa på den från Dustinhome eller räcker det med 18-55mm objektivet?
Det här blir min första systemkamera (har dock använt analogt tidigare och provat en kompis systemare innan). Så jag vet inte riktigt vad som är bäst att börja med när det gäller objektiven. Vilket borde jag köpa och börja med? Finns det något annat att tänka på?

Kommer använda kameran till naturbilder, porträtt, vardagsbilder, närbilder m.m

/Emma.
 
Jag skulle ha valt med 18 - 135 objektivet för att det är mer allround, så slipper du köpa nytt om du vill ha mer zoom. Också kan du förmodligen komma närmare med det också än med 18 - 55.
 
Hej Emma

Har varit i samma problemställning, men tog mitt förnuft till fånga och köpte en beg. D70 med 18-50 glugg. Huset är i stort sätt samma, förutom 10 mega pixlar på D80. Men hur ofta måste du förstora i A3 eller större?

Mitt köp gick på 4800 inkl. 1G minne + kortläsare, vilket innebär möjlighet att lägga ev. överskottspengarna på ett bättre objektiv, en bra blixt m.m. framöver.

Köp en modell du har råd med NU. Våren är här och ut och fotografera.

Lycka till

Mats
 
Ja, jag tänkte lite så gällande 18-135mm objektivet.. Att det är lite mer allround. Men det finns ju ett tredje objektiv också, 18-70mm. Det är mycket dyrare än 18-135mm. Vad är det för skillnad? Jag har alltid trott att det sistnämnda varit bättre, eller har jag fel?

Angående begagnat så tänker jag inte köpa det. Jag vill gärna kunna ha garanti och sånt på kameran, och så tycker jag skärmen är för liten (har en digitalkamera med 1,8" nu). Men visst, det kanske inte skiljer sig så mycket på själva huset, men jag tror ändå det är bättre att satsa på en relativt ny kamera samt köpa det jag verkligen vill ha. Har redan funderat på en massa andra kameror, men kommit fram till att det aldrig är den kameran jag vill ha egentligen. Det är just D80 som jag fastnat för och därför tänker jag köpa den.

Jag hoppas däremot att jag kan få min moppe såld så jag får ihop dom där pengarna. Man vill ju, som du sa, ut i vårvädret och fota! :)
 
Tidningen Foto har precis kommit ut med ett test och dom är inte så positiva.... Det rekommenderas inte till kameror med mera än 6 Mpixel. Om jag får din e-post adress kan jag mejla testen till dig.

Mvh


Kent
 
jag köpte D80 med 18-55 och är jäkligt nöjd med det!

Dock ska jag köpa mig ett bättre objektiv (typ tamron 17-50) då det är lite "mörkt"

Om du kolla min kameraväska här på fotosidan så ser du vad man kan göra om man har 20000 till en kamera och lite tillbehör :)

Zenitar objektivet är det jag är mest nöjd med :)
 
screamin-daemon skrev:
Tidningen Foto har precis kommit ut med ett test och dom är inte så positiva.... Det rekommenderas inte till kameror med mera än 6 Mpixel. Om jag får din e-post adress kan jag mejla testen till dig.

Mvh


Kent

Vad rekommenderas inte till kameror med mer än 6 mpixel? Och varför inte?
 
OKLAR skrev:
Vad rekommenderas inte till kameror med mer än 6 mpixel? Och varför inte?

Objektivet, 18-135 mm, rekommenderas inte till kameror med fler än 6 mpixel. Konstigt nog. Själv har jag just den kombinationen (D80 och 18-135) och jag tycker att det objektivet är väldigt allround. Det enda jag saknar är ljusstyrka. Dock har jag kompletterat med ett 50/1,8 som jag kan ta fram om ljuset inte räcker till.

Edit: Kan tillägga att Scandinavianphoto säljer D80 tillsammans med 18-70 för 9995 kr.
 
OKLAR skrev:
Kommer använda kameran till naturbilder, porträtt, vardagsbilder, närbilder m.m

Hej Emma!

Mats har i mina ögon stark poäng med att köpa en billigare glugg för att spara upp pengar till något du sedan 'vet' att du vill ha! Annars syns Jans kit som en prisvärd kombo!

När jag köpte min kamera för något år sedan tog jag till mig det allmänna tipset att lägga merparten av pengarna på optiken. I princip alla digitala systemkameror är "bra" idag, men all optik är det inte enligt utsago icke.

För mig föll valet av kamera därför på Nikon D50 (en kamera jag är supernöjd med, så när som på att där inte finns någon belysning på infodisplayen - men det kan man leva med). Utifrån detta såg jag sedan två scenarior - att antingen köpa ett riktigt vasst objektiv på en gång, eller att köpa en glugg för att pröva mig fram. Gjorde det förstnämnda och ångrar mig ej!

Vet nu ej vilka dina motiv är för att lägga 9000 kronor på kameran och endast 2000 på gluggen, men utgår från att du anser/tror dig behöva D80:ns prestanda och finesser. Om så är fallet lär du absolut göra ett grymt bra köp! Men om så kenske inte är fallet kan du nog få ut mer av din utrustning via en billigare kamera och en bättre optik.

Du anger ett flertal olika fotograferingsområden, vilket ju ställer rätt varierade krav på din utrustning. Utifrån detta syns i mina ögon Nikon 18-200 VR vara den kanske bästa lösningen - den är högst troligt bättre än 18-135:an (eller åtminstone lika bra) och har samtidigt VR + ett större omfång. Dessutom har den en hyffsad närgräns och blir nog därför ett suveränt reseobjektiv. Helt enkelt 'ALL IN ONE'! Därmed dock inte sagt att denna optik inte är en kompromiss för där finns enligt utsago många gluggar som är bättre optiskt.
Tror att det kan finnas risk för att du kommer vilja byta ut en ev. 18-135 rätt så fort, men att en 18-200 VR kan bli en vän för rätt lång tid framöver - om inte annat som just 'all-in-one'-glugg

Själv köpte jag något av en proffsglugg i en begagnad Nikon 17-35 2,8 (en underbart ljusstark, men också tung glugg som ju även är begränsad i omfång).

Läs runt på forumet i gamla inlägg för ytteligare perspektiv och åsikter! Vill inte framhäva mina tankar som exceptionella på något vis, utan mest som perspektiv.

Hoppas jag inte förvirrade dig nu! Lycka till!

/ Jk
 
Tack för tipset, Ska genast ta en titt på Scandinavian Photo!

David: Är inte Nikon 18-200 VR väldigt dyr? Det är väl de flesta objektiven som har inbyggd bildstabilisator?

Hur är 18-70mm objektivet då? Fungerar det bra?
 
OKLAR skrev:
Vad rekommenderas inte till kameror med mer än 6 mpixel? Och varför inte?

Ursäkta min dårliga information.

Objektivet i testen är 18-135. Detta kommer direkt från foto:

"Detsvärre har objektivet plastbajonet, vilket drar ner intrycket något. Den optiska kvaliteten är ganska genomsnittlig för objektiv med liknande zoomomfång. Det duger bra för allroundbruk på kameror med upplösning runt 6 miljoner pixel. Med högre upplösning ställs strängare krav på skärpan och har man en modell med tio megapixel eller mer bör man nog titta på ett något bättre objektiv om man vill kunna utnyttja kamerans fulla potential."

18-200VR:

Ofta tycker många när de får ett objektiv med VR eller IS ,att det tar mycket bra bilder. Detta är ofta pga. av VR och IS och inte pga. objektivets optiska kvalitet. Det är ju inte bara skärpan som betyder nåt. Jag hör nästan ingen säga om detta obejektiv, att det har bra kontrast, färgar eller bukeh. Det betyder kanske ingenting???

Där finns ju en anledning till att man inte gör en proffs 18-200 eller 18-135...det går inte att göra dom tilräckligt bra.

Mvh


kent
 
Jag glömde ju att komma med alternativ....

Sigma 18-50 2,8 Makro bra ljusstyrka, bildkvalitet och bra pris.Nackdelen är dock att du inte får nåt paketpris.

alternativ D80 + Nikon 18-70 Inte lika bra ljusstyrka som sigma men bra bild och byggkvalitet. Finns väl nåt paket med dessa.

Nikon 70-300 VR En ganska bra zoom med VR till hyfsat pris.

Detta är ju inte helt billigt, men du har inte skrivit hur mycket pengar du vill lägga så...

mvh

Kent
 
OKLAR skrev:
Tack för tipset, Ska genast ta en titt på Scandinavian Photo!

David: Är inte Nikon 18-200 VR väldigt dyr? Det är väl de flesta objektiven som har inbyggd bildstabilisator?

Hur är 18-70mm objektivet då? Fungerar det bra?

Jo den kostar en slant - typ 6750 kronor - vilket dock hamnar på mellan 11000 och 12000 om du hittar en D50 för 5000 (finns enligt Pricerunner på Clas Ohlson).

Alternativt går det nog att finna en begagnad D70s för mindre än så.

Vet inte så mycket om 18-70-gluggen, men den ryktas vara vesäntligt bättre än de andra kitgluggarna på marknaden och kan mycket möjligt mäta sig optiskt med 18-200:an. Någon annan på FS som vet?

Har hört fler än Kent tipsa om Sigmas 18-50 2.8 Makro, så det är nog ett annat alternativ.

Hur resonerar du angående kameran då - är det funktioner, upplösning eller annat som styr? D80:n är ju helt klart en vassare kamera än D50:n , fast jag resonerade som så att jag ville lägga så mycket som möjligt av pengarna på de delar som jag anade att jag skulle komma att ha kvar under en lång tid framöver. Utifrån detta såg jag kameran som den del jag förmodligen skulle kunna tänkas komma att göra en (eller tom. flera) framtida uppgradering(ar) ikring. Därför undvek jag även att köpa DX-objektiv, utifall det i framtiden blir aktuellt med en fullformatskamera från Nikon - fast detta vet jag är ett synnerligt spekulativt drag då det kanske aldrig kommer att hända och heller kanske inte kommer ha samma objektivfattning.

Knepigt, knepigt att välja mao.!
 
Okej, vad bra. Men jag funderar på om det ändå inte räcker med 18-55 så länge. Vill iofs köpa ett macroobjektiv lite senare, men det är ingen brådis.

Angående 10 Mpixlar så kommer jag förmodligen ha nytta av det när jag jobbar med något arbete i skolan. Vi skriver ofta ut i A3 och då funkar det inte med lågupplösta bilder.
Jag gillar dessutom greppet på kameran väldigt mycket. Funderade en del på EOS 400D, men greppet var inge vidare och jag irriterade mig på det.
En stor skärm tycker jag också är ett stort plus så man kan se detaljerna bättre.
Jag tror även att jag kommer ha glädje av kameran en lång tid framöver :)
 
Var lite i samma sits, tänkte köpa en D80 och funderade över objektiv. (Nu köpte jag visserligen en ny d50 för strax under 5k så bygger jag på det för de 5000 som blir över).

Ett alternativ är kanske att köpa den billigaste (d80+18-55 eller bara huset) och sedan köpa ex 18-200 VR direkt eller 55-200 VR. Det var min tanke men det föll lite på ekonomin tyvärr.

http://www.kenrockwell.com/nikon/55-200mm-vr.htm
http://www.kenrockwell.com/nikon/18200.htm
 
Hej Emma.

Ken Rockwell (som ofta refereras till i den här diskussionen) har i ett av sina inlägg skrivit att efter det att han köpt en Nikon D40, använder denna istf sin D80 som han oxå äger.
Om pengar är en issue, så kanske en D40 eller D40x plus ett bra objektiv vore en bättre kombination.
http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm

MVH Lasse.
 
LasseO skrev:
Hej Emma.

Ken Rockwell (som ofta refereras till i den här diskussionen) har i ett av sina inlägg skrivit att efter det att han köpt en Nikon D40, använder denna istf sin D80 som han oxå äger.
Om pengar är en issue, så kanske en D40 eller D40x plus ett bra objektiv vore en bättre kombination.
http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm

MVH Lasse.

Ken Rockwell är yrkesfotograf/kolumnist, och det han skriver om Nikon hade ingen "riktig fototidning" publicerat (det är för kontroversiellt/partiskt/okritiskt). Därför har han en Nikon fan-site, där han koketterar med att "han köper allt för egna pengar" och sedan recenserar. Det skall man nog ta med en nypa salt.

Han skriver mycket tänk- och läsvärt, men som Nikonanalytiker har han litet väl mycket bias.
En del av hans värderingar bygger också på väldigt känslomässiga argument. T ex värderar han 18-70 lågt därför att zoomreglaget har en utväxling som inte passar - en skitsak för de flesta, men viktig för Ken. Att det är skarpt blir liksom en bisak. En annan observation är att han är mycket benägen att lyfta "det senaste" till skyarna - något som får mig att misstänka att det kan vara si&så med självständigheten.

HAR man redan en Nikonkamera kan man ha mycket kul på hans site, dock. Maken till märkeslojalist får man leta efter :)
 
Njae, D40 verkar faktiskt inge vidare, mest för att den saknar af-motor (eller vad det heter) och så är den ganska liten. D80 känns rejälare..

Ni ska ha tack för era svar! Jag tror jag kör på 18-70mm objektivet. Det verkar som ett mycket bra kitobjektiv och jag tror jag kan glädjas av det ett tag framöver.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.