Annons

Objektiv till Nikon d7100

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy96

Aktiv medlem
Hej!
Som rubriken lyder så behöver jag tips på objektiv till min Nikon d7100. Fotograferar mycket natur och landskap. Så är lite allround.. när det kommer till dom två momenten. Kan även fota i stadsmiljö då och då. Jag har ett Sigma 17-50 2.8. Ett Tamron 18-200. Samt ett Nikon nikkor 50 1.8G.

Behöver er hjälp med att vad bör jag skaffa för objektiv för att uppgradera min fotoväska.

Mvh
Jimmy
 
Kan du inte...

Om du inte kan säga vad det är du saknar för brännvidder (eller egenskaper hos de objektiv du har) eller vad du inte är nöjd med gällande de objektiv du har så behöver du garanterat inte uppdatera din objektivarsenal. Mer info behövs om du ska få specifika råd.
 
Om du inte kan säga vad det är du saknar för brännvidder (eller egenskaper hos de objektiv du har) eller vad du inte är nöjd med gällande de objektiv du har så behöver du garanterat inte uppdatera din objektivarsenal. Mer info behövs om du ska få specifika råd.

Hej Jo jag förstår.. jag känner att jag tappar skärpan o riktigt vassa bilder på lite längre avstånd med min 18-200.. är super nöjd med min Sigma 17-50 som täcker det avståndet riktigt bra.. det är mer runt 50> jag saknar tycker jag.
 
Till naturfoto så finns det ofta tre typer av objektiv,
Vidvinkel något i 10-24 brännvidd
Makro oftast i storlek runt 90mm
Tele, kan egentligen bli hur långa som helst, iaf om man ska fotografera fågel

Det verkar som du i första hand tänker på något större än 50mm, om det räcker med 90mm, till att börja med, så hade jag startat där och börjat med ett makro, tex ett Tamron 90/2,8 VC, eller Nikon 105/2,8 eller Sigma 150/2,8. Då får du riktigt skarpa objektiv som fungerar bra till korttele också. Begagnat mellan 3000-5000. Skulle du gilla insektsfotogrefering så hade detta varit mitt första val.

Är det något zoom i kortare området så är något 70-200/2,8 eller /4 som jag tänker på först (begagnat 4000-12000) eller om du inte behöver ljusstyrkan antingen Nikons 70-300VR eller Tamrons 70-300VC (begagnat 2000-3500). Då täcker man inte lite större fåglar och djur också.

Om du önskar ännu längre brännvidder så finns det ett antal 150-600 eller 200-500 att välja på, begagnat 5000-10000.

Säkrare begagnatköp kan du göra på tex ScandinavienPhoto med garanti eller Mattssons, tycker dessa ligger billigare till än CyberPhoto
 
Förutom stativ som är ytterst viktigt för dina behov, vilket du kanske redan har,
så kan du leta efter ett Tokina 50-135/2,8...ett av favoritobjektivet i
min rygga..väldigt smidigt och skarpt..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.