Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias_falkenberg

Aktiv medlem
Hejsan!

Är på g att byta ut min d3200 mot en d7100 och vill ha tips på bra objektiv.
duger tex 18-105 objektivet som man kan köpta till i ett paket? 9900kr på (netonnet)
Eller skall man satsa på ett 18-140 för 2800kr mer? (cyberphoto)

Är en glad amatör men har stora krav på mina kort.

Vill gärna ha ett bra objektiv som ger skarpa foton. Har ett fast 35mm, men vill även ha något bra allround objektiv också.

Förslag mottages med glädje.

Med vänlig hälsning Mattias

Hejsan!

Är på g att byta ut min d3200 mot en d7100 och vill ha tips på bra objektiv.
duger tex 18-105 objektivet som man kan köpta till i ett paket? 9900kr på (netonnet)
Eller skall man satsa på ett 18-140 för 2800kr mer? (cyberphoto)

Är en glad amatör men har stora krav på mina kort.

Vill gärna ha ett bra objektiv som ger skarpa foton. Har ett fast 35mm, men vill även ha något bra allround objektiv också.

Förslag mottages med glädje.

Med vänlig hälsning Mattias

Hade tagit mej en titt på 16-85an om du vill ha lite bättre skärpa än 18-105an. Hur 18-140 presterar vet jag inte.

Jag valde 16-85 till min D5100 och förundras ofta när jag tittar tillbaks på hur den ofta imponerat. Riktigt bra bett i skärpan. Eller som Photozone.de uttrycker det: "it seems to be a no-brainer for serious amateurs and prosumers".

18-140 är säkert bra allround, men det ligger lite i naturen att det inte går att trolla. En så vid zoom tvingas till kompromisser. Sök efter tester och kolla. Photozone har inte hunnit testa den ännu.

16-85:an är mitt favoritobjektiv. Skarpt i alla lägen, bra brännviddsomfång, förhållandevis lite distorsion och bättre byggkvalitet. Det var för att bli av med distorsionen och för att få en avståndsskala som jag bytte ut mitt 18-105 mot 16-85. Skärpan kom som en positiv överraskning.

Nya 18-140 sägs vara ganska skarp, men distorsionen har den inte blivit av med. Den har ett asfäriskt linsellement och ett lågdispersionsglas precis som 18-105, inte tre asfäriskta linser och två lågdispersionsglas som 16-85:an. Det gör skillnad.

Sedan har vi ju 17-55mm f/2.8 också, den är ännu bättre, men den kostar därefter.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto