Annons

Objektiv till Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

willsteady

Avslutat medlemskap
Jag skall skaffa mig en Nikon D7000 och skulle vilja ha ett bra allroundobjektiv, då jag är student har jag ingen jättebudget men upp till 4000-4500 kr är okej. Är det någon som har ett tips på ett bra, prisvärt objektiv? Jag har tänkt beställa ett makroobjektiv och eventuellt ett telezoomobjektiv, men det får vänta ett tag.
 
Eller det nyaste Sigma 17-70/2,8-4 DC Macro OS HSM (Contemporary) så får du lite mera tele. Kostar ca 3400kr. Då kan du också köpa ett Nikon 55-200 VR begagnat för ca 1300kr och du håller dig nästan inom budget. Ett rätt bra paket att börja med. Vill du senare byta objektiv så förlorar du inte mycket på dem.
 
Jag har båda objektiven och Sigman tar finare bilder enligt mig. Sen kan man fundera på om man vill ha ett ljusstarkare objektiv eller bättre zoomomfång.
 
Jag är skeptisk mot Sigmas f/2,8-zoomar. Deras 18-50mm macro är i alla fall inte mycket att hänga i julgranen. Ett begagnat Nikon 16-85mm är betydligt bättre och borde rymmas i budgeten (jag köpte mitt för 400 euro).

Sigmas objektiv är numer superbra. Kolla igen och sluta vara skeptisk :)

Tips är att spara lite till och sedan handla Sigma 18-35/1,8 EX DC HSM!

Eller gamla hederliga Tamron 17-50/2,8 är bra.

Eller varför inte en prime. Nikkor AF-S 50/1,8 G som bara kostar 1600 kr eller så


/Mats
 
Jag har nyligen letat runt och sökt samma sak.
Jag velade länge mellan Tamron 28-75 F2,8 och Tamron 17-50 F2,8.
Men beslöt mig för att köpa ett Tamron 17-50 F2,8 utan VR, detta för att jag ville ha vidvinkeln också.

Visserligen är jag ny på området, men jag tycker det här objektivet tar sjukt bra bilder och på fotoaffären här sa de att det var ett mycket bra val som allround.
Men båda objektiven har fått väldigt bra kritik både här på forumet och på cyberfotos sidor och jag har sett många helt fantastiska bilder med båda objektiven och det tagna med olika sorters kameror.


Så mitt råd är att läsa runt på de olika sidorna och sedan ta ett personligt beslut. :)
 
Ska du köpa ny D7000, så köp den med kitobjektivet 18-105 ,som faktiskt inte är dumt alls trots att det är ett "kitobjektiv".

Gällande macro-objektiv kan jag varmt rekomendera sigmas 105mm

/ Lars-Ola
 
Jag håller med om Tamron 17-50, jag är mycket mer skeptisk till överprissatta ljussvaga zoomar som16-85.
 
När jag körde Nikon DX testade jag Nikon 18-55, Nikon 16-85 och Tamron 17-50. Nikon 18-55 är bättre än sitt rykte, det är "snorskarpt" men brister lite i kontrast och färg och är naturligtvis plastigt och smäckigt i konstruktionen. Men otroligt prisvärt. Nikon 16-85 är hyfsat välbyggt, skarpt och en bra allroundglugg. Men har på tok för högt pris, så mycket bättre än 18-55 är det inte, speciellt med tanke på ljusstyrkan. Tamron 17-50/2.8 körde jag på en D7000, köpte den beg för 2000 kr, och den är (vid sidan av Nikon 28-105 på D700) garanterat den mest prisvärda glugg jag ägt. Inte det mest välbyggda objektivet, men den levererar kvalitet i bilderna! Det finns de som lovordar Sigmas 2.8-objektiv också. De är säkert bra om man har tur, jag har inte haft tur när jag har försökt mig på Sigma... Jag rekommenderar i alla fall Tamron 17-50/2.8, otroligt mycket objektiv för pengarna.

Om du hittar ett begagnat Tamron 17-50/2.8 för runt 2000 kr har du råd med ett Nikon 55-200, som jag verkligen också kan rekommendera (går att hitta begagnat för runt 1200 kr) OCH ett begagnat Nikon 35/1.8 (1100-1300 kr) som också är är galet prisvärt, allt inom din nuvarande budget!

(Nu kör jag jag Fujifilm X-E1 med Fujinon 18-55/2.8-4 och alla andra normalzoomar jag haft genom åren bleknar vid jämförelse...!). :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.