Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D3100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nuunsa

Medlem
Hej!

TIll att börja med vill jag säga att jag är nybliven medlem på denna sida och även nybörjare inom fotografi.

Jag skulle vilja köpa ett nytt objektiv till min kamera Nikon D3100 och har kollat på Nikkor AF-S 50mm 1/8G och Nikkor AF-S 35mm 1/8G. Jag läste på några olika sidor och då står det att om man använder det förstnämnda objektivet så blir brännvidden större på min kamera, närmare 75mm.

Jag skulle ju helst vilja ha ett objektiv som är 50mm och att brännvidden är densamma när jag har objektivet på min kamera.

Vilket objektiv rekommenderar ni? Ni får gärna komma med förslag på andra sorters objektiv men helst vill jag ha en med fast brännvidd.

Tack i förväg!

Välkommen. Alla objektiv som du sätter på din kamera får i kameran en 1,5x förlängning. Det spelar allså ingen roll om det är ett DX objektiv eller ett FX. Om du önskar något som blir som 50 på din kamera (om man ser till hur det blir på en fullformat) så är det 35/1,8. Båda de du listat ligger i samma prisklass och är bra båda två, så köp den brännvidd du vill ha.

Ett bra sett att testa brännvidd är att ta ditt kitobjektiv och fota med 35 och sedan fota med 50 så ser du skillnaden, det blir enklare att få med allt, särskilt inne med ett 35a

Om du vill fota makro också så kan 40/2,8 vara ett alternativ. Det är skarpt men du förlorar lite i ljusstyrka och alla makro har lite slöare AF då de har en längre sträcka i avståndsinställningen

Jag läste på några olika sidor och då står det att om man använder det förstnämnda objektivet så blir brännvidden större på min kamera, närmare 75mm.

Om du sätter ett 50 mm objektiv på din D3100 så ger det samma bildvinkel som ett 75 mm objektiv gör på en kamera med FX-sensor som t.ex. D800. Om du aldrig har använt en FX-kamera så kan du glatt strunta i alla mer eller mindre förvirrade jämförelser. Ett 50 mm objektiv har 50 mm brännvidd och därmed det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar