Annons

Objektiv till Nikon D3100 för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaLill

Ny medlem
Jag har aldrig ägt en systemkamera men har nu tänkt köpa en Nikon D3100. Frågan är bara vad man bör ha för objektiv. Kan någon hjälpa en okunnig??

Jag har tänkt använda kameran till att fota hemma, på resor, barn, natur, ja vardagsbilder helt enkelt. Inget avancerat. Kommer inte ligga på marken och fota myror ;)

Har tittat på t ex dessa två, men jag vet inte alls vad som är skillnaden...

Nikon AF-S DX 18-55 mm f/3.5-5.6G VR
Nikon 18-105mm VR

Tacksam för hjälp!

Du kommer klara dig ganska långt med kitzoomen (18-55).

Sedan beror det helt på vad du tänker fota, vill du täcka upp mer finns det ju 18-200. Alternativt att du börjar billigt med kitzoomen och sedan kompletterar med 55-200 eller 55-300 om du vill komma närmre motivet utan att promenera.

Skillnaden på de två du föreslår är att du kan zooma in mer med 18-105.

Du kommer klara dig ganska långt med kitzoomen (18-55).

Sedan beror det helt på vad du tänker fota, vill du täcka upp mer finns det ju 18-200. Alternativt att du börjar billigt med kitzoomen och sedan kompletterar med 55-200 eller 55-300 om du vill komma närmre motivet utan att promenera.

Skillnaden på de två du föreslår är att du kan zooma in mer med 18-105.

Ok, tack!

Då lutar det faktiskt åt att jag börjar med 18-55, lär mig hur kameran funkar och sedan kan man ju alltid köpa till ett annat.

Ok, tack!

Då lutar det faktiskt åt att jag börjar med 18-55, lär mig hur kameran funkar och sedan kan man ju alltid köpa till ett annat.

Det låter klokt. Kolla in råden här också, om du inte redan slagit till: http://www.pulpeten.se/kameraguide/

Se till att du får objektivet med "VR" i namnet, det ger dig i många fall skarpare bilder pga bildstabiliseringen (som på Nikonspråk heter just "VR").

Per.

Fördelen med ett objektiv med längre omfång i zoomen för en nybörjare är att man i början inte har en aning om vad det är man vill ha.
Har du då ett större omfång på första objektivet så kan du prova dig fram lite mera vad du har för behov.

Jag skulle vilja slå ett slag för den billiga 18-105 VR. Jag har en själv och är mycket nöjd med objektivet. En bra kompromiss i zoomomfång.

Per.

Jag har aldrig ägt en systemkamera men har nu tänkt köpa en Nikon D3100. Frågan är bara vad man bör ha för objektiv. Kan någon hjälpa en okunnig??

Jag har tänkt använda kameran till att fota hemma, på resor, barn, natur, ja vardagsbilder helt enkelt. Inget avancerat. Kommer inte ligga på marken och fota myror ;)

Har tittat på t ex dessa två, men jag vet inte alls vad som är skillnaden...

Nikon AF-S DX 18-55 mm f/3.5-5.6G VR
Nikon 18-105mm VR

Tacksam för hjälp!

Väl medveten om att jag inte svarar på din fråga, men ta gärna en titt på Nikons senaste kamera, V1 resp J1. En kompakt och kompetent rackare som har utbytbara objektiv, filmfunktion, snabb autofokus och håller förhållandevis hög bildkvalitét. Utifrån det du avsåg att använda kameran till så räcker den mer än väl, men betydligt smidigare:) Släpps alldeles snart för försäljning

http://www.dustinhome.se/nikon-1-j1..._term=NIKON 1 J1 - BLACK NIKKOR 10-30/3,5-5,

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto