Annons

Objektiv till Nikon D 300

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Skrev här i forumet för någon vecka sedan och undrade vilka objektiv man skulle tänkas ha för att täcka det mesta. Nu har jag funderingen på om jag ska göra mig av med mina nikon 18-105 och 70-300 och satsa på ett med mer kvalité i. Inget fel på dessa objektiv men istället för att ha några objektiv för mellan 2-5 tusen kanske det är bättre med ett för 8-9 som levererar bra bilder varje gång. Jag fotar mest i stads miljö en del naturbilder och ett och annat porträtt. Orkar ni kan ni ju kolla in mina bilder. Funderar på att byta ut dessa 2 mot ett SIGMA EX 24-70/2,8 IF DG HSM . Vad tror ni om det? skulle det täcka mina behov och skulle man bli nöjd?
/Simon

Om det skulle täcka dina behov är ju lite svårt att säga, vi vet ju inte vad dina behov är riktigt.

Det skulle iallafall inte på något sätt ersätta objektiven du har nu, med tanke på brännvidd skulle det ju inte ens ersätta 18-105 och det går ju bara till samma brännvidd som 70-300 börjar på, du tappar alltså allt det objektivet gör.

Det du vinner än ljusstyrka, rätt rejält av den varan också. Däremot tappar du bildstabiliseringen så du kommer inte att kunna handhålla i sämre ljus på stillastående motiv än du gör nu. Enda vinsten här skulle vara att du kan ha kortare slutartider på rörliga motiv och du kommer att kunna få kortare skärpedjup.

Ett 24-70/2,8 är en rejäl tung klump och byggd för FX som D700 och D3 med större sensor än D300 så mycket av vikten bär du dessutom mer eller mindre i onödan.

Kort sagt är enda vinsten att du kan få kortare skärpedjup och kortare slutartider. Är det ett stort problem för dig med dina nuvarande objektiv kan du fundera på att byta, annars inte. För att se hur brännvidden skulle passa dig kan du testa att bara använda ditt 18-105 mellan 24 och 70 mm och inte använda 70-300 alls.

Det är för övrigt sällan man kan ersätta flera objektiv med ett enda och få bättre resultat, oftast är det tvärt om. Större zoomomfång betyder att man får kompromissa med något annat. Det är mycket vanligare att man går från en zoom med stort omfång till flera ljusstarkare och skarpare zoomar med kortare omfång eller till fasta objektiv. Till exempel kan man ersätta ett 70-300 med 70-200/2,8 och 300/4, det ger både bättre skärpa och bättre ljusstyka men blir mer att bära på. Dock motsvaras viktökningen i kameraväskan mer än väl av viktminskningen i plånboken..... ;-)

Om jag var som dig skulle jag istället fundera på att köpa ett fast ljusstarkt objektiv, t.ex. 35/1,8 50/1,8 eller 85/1,8 och behålla de du har. 35 mm och 50 mm kostar dessutom en bit under 2000 kr/st.

Hade jag haft en D300 så hade jag satsat på 35mm/f1.8 och 50mm/f1.4 och om du har råd det nya 85mm/f1.4
Fast jag är inne lite i en fast objektiv fas men bilderna upplever jag så pass mycket bättre med fasta.
Kan du leva med manuell focus så hade jag kollat på Zeiss fast objektiv som jag verkligen kan rekomendera och så jag är helt fast i.
Annars Nikon's egna ljusstarka fasta objektiv som är riktigt fina och levererar underbara bilder plus att det kan vara guld värt med så ljusstarka objektiv när det börjar skymma.

Jag satsar på Zeiss

Jag har D300 och säljer av mina Zoom optik
Jag satar på Zeiss fasta optik om nikon inte har ett tillräckligt bra
som 18mm, 35mm, 100mm macro. Vidare har jag Nikon 60mm macro som jag tycker är ett bra optik. Sålde av 50mm/1.4 då de inte är bra på största bländaröppningen..
Vidare har jag 24PC, 45PC och 85PC men de är för landskap och är svåra att använda utan stativ.
Jag tror kvalitets optik håller för nästa generation av fullformats kameror.
Jag behåller två Zoom optik som 14-24/2.8 och 28-70/2.8 för tillfället. Jag har sålt av tele Zoom och kör med fasta teleoptik. Jag har inte hunnit städa upp detta område ännu ,men jag har en gammal 300mm/2.8 som jag skall byta ut till begagnad 400mm/2.8 när ekonomin tillåter..

/Thomas

Senast ändrad:
Jag har D300 och säljer av mina Zoom optik
Jag satar på Zeiss fasta optik om nikon inte har ett tillräckligt bra
som 18mm, 35mm, 100mm macro. Vidare har jag Nikon 60mm macro som jag tycker är bra.
Vidare har jag 24PC, 45PC och 85PC men de är för landskap och är svåra att använda utan stativ.
Jag tror kvalitets optik håller för nästa generation av fullformats kameror.

/Thomas

Kan inte mer än hålla med jag har också sålt all min zoomobjektiv och kör endast fasta Zeiss nu som levererar otroligt bra bilder, lite ovant med helmanuellt i början men man lär sig väldigt fort och blir snabb på att focusera. Just nu har jag bara deras 50mm/f1.4 och snart ett antingen 28mm/f2 eller kommer vänta tills det att deras 25mm/f2 kommer snart.
Jag kör själv med Canon men opiken är ju den samma och håller extremt bra klass för att inte prata om byggkvaliteten är ju helt otroligt bra, objektiven är ju byggda helt i metall (finns inget plast alls på dessa) och glas så klart så dom väger ju lite men det är bara ett plus med dessa pansarvagnsobjektiv för det blir lite stabilare att hålla kameran still.

Skrev här i forumet för någon vecka sedan och undrade vilka objektiv man skulle tänkas ha för att täcka det mesta. Nu har jag funderingen på om jag ska göra mig av med mina nikon 18-105 och 70-300 och satsa på ett med mer kvalité i. Inget fel på dessa objektiv men istället för att ha några objektiv för mellan 2-5 tusen kanske det är bättre med ett för 8-9 som levererar bra bilder varje gång. Jag fotar mest i stads miljö en del naturbilder och ett och annat porträtt. Orkar ni kan ni ju kolla in mina bilder. Funderar på att byta ut dessa 2 mot ett SIGMA EX 24-70/2,8 IF DG HSM . Vad tror ni om det? skulle det täcka mina behov och skulle man bli nöjd?
/Simon

Hej!

Jag har tänkt samma som dig ett tag men kommit fram till Sigmas 2,8 kombination med D300. Alltså 17-50/2,8 och 50-150/2,8. Dessa motsvarar ju så påpassligt ungefärligen 24-70/2,8 och 70-200/2,8 i FX. Dock har jag inte slagit till ännu. Jag lurar på att bli spegelfri och då kanske samsung NX-20 och deras kommande 2,8 normalzoom. Jag får se vad som händer. Slutligen är nog en 24-70 inte den bästa idén enligt mig enligt ovan redan påpekade orsaker

Hans

Kan inte mer än hålla med jag har också sålt all min zoomobjektiv och kör endast fasta Zeiss nu som levererar otroligt bra bilder, lite ovant med helmanuellt i början men man lär sig väldigt fort och blir snabb på att focusera. Just nu har jag bara deras 50mm/f1.4 och snart ett antingen 28mm/f2 eller kommer vänta tills det att deras 25mm/f2 kommer snart.
Jag kör själv med Canon men opiken är ju den samma och håller extremt bra klass för att inte prata om byggkvaliteten är ju helt otroligt bra, objektiven är ju byggda helt i metall (finns inget plast alls på dessa) och glas så klart så dom väger ju lite men det är bara ett plus med dessa pansarvagnsobjektiv för det blir lite stabilare att hålla kameran still.

För vidvinkel har man ju inte så mycket behov av autofokus eller antiskak så det går bra med manuell optik..
Men det beror ju på vad man fotograferar. Jag har behov av en liten bländaröppning för stort skärpedjup så jag kan inte använda linser med enbart bländare 16. Zeiss 50mm/1.4 är ju den bästa 50mm på marknaden men man måste blända ner ett eller två steg för att få bra bilder. Jag skaffade Zeiss 35mm som normal till D300 och den är fantastisk. Jag sålde av min fasta Nikon 20mm och skaffade Zeiss 18mm som ger bättre bilder. Nackdelen är att den har stor diameter så jag måste nu använda Lee filter. En Lee hållare är överst på inköpslistan just nu.

Jag säljer nu Nikon 105mm DC då jag just har köpt Zeiss 100mm macro. Jag funderar också på att sälja mina kvarvarande Zoom optik men de kan ju vara bra att ha på resor. 14-24 optiken köpte jag mest för att använda som super vidvinkel men jag har knappt använt den och jag har svårt att motivera mig att ha kvar optiken nu när jag har 18mm Zeiss.
/Thomas.

För vidvinkel har man ju inte så mycket behov av autofokus eller antiskak så det går bra med manuell optik..
Men det beror ju på vad man fotograferar. Jag har behov av en liten bländaröppning för stort skärpedjup så jag kan inte använda linser med enbart bländare 16. Zeiss 50mm/1.4 är ju den bästa 50mm på marknaden men man måste blända ner ett eller två steg för att få bra bilder. Jag skaffade Zeiss 35mm som normal till D300 och den är fantastisk. Jag sålde av min fasta Nikon 20mm och skaffade Zeiss 18mm som ger bättre bilder. Nackdelen är att den har stor diameter så jag måste nu använda Lee filter. En Lee hållare är överst på inköpslistan just nu.

Jag säljer nu Nikon 105mm DC då jag just har köpt Zeiss 100mm macro. Jag funderar också på att sälja mina kvarvarande Zoom optik men de kan ju vara bra att ha på resor. 14-24 optiken köpte jag mest för att använda som super vidvinkel men jag har knappt använt den och jag har svårt att motivera mig att ha kvar optiken nu när jag har 18mm Zeiss.
/Thomas.

Stämmer mycket bra det du säger.
Jag är helt såld på Zeiss grymma kvalité och kommer inte gå tillbaka till Canons egna nu när jag har provat Zeiss som har har flera gånger mer bättre byggkvalite och lika bra eller om inte bättre bildkvalite än vad dom flesta Canon objektiven har i min mening.

Tänk bara på att killen vill ersätta två objektiv med ett för 9000, inte ersätta två objektiv med 4-5 för 10-15 000 kr/st.

Det jag kanske inte nämnde i mitt inlägg är att jag aldrig använd 70-300:an därför känns den överflödig. Jag håller mig kring 18-105 för det mesta och det är inom denna ram jag vill ha en ljus starkare och bättre glugg.
äger sedan innan oxå en fast 50 1,8
/Simon

Ok, då kan det ju vara ett vettigt köp!

Det enda är ju isåfall om du skulle sakna 18-24 mm, det vet ju egentligen bara du återigen.

Annars finns det ju 17-50/2,8 i åtskilliga varianter som är både billigare och smidigare än 24-70, sedan kan du komplettera med ett 85 mm eller så för att få lite mer tele om det behövs.

Jag kör med Nikons underbara 18-200 Vr2 till min D300 och är grymt nöjd! Dock använder jag Tamron 17-50 2.8 när det blir riktigt dåliga ljusförhållanden. Till D300s kör jag det mycket goda Nikon 16-85 ( bra vidvinkel )+fast 50 1.8. Ken Rockwell kallar 18-200 för världen bästa objektiv, och jag håller nog med om man kombinerar flexibilitet/kvalitet/användbarhet...........MYCKET bättre än 18-105!

Det jag kanske inte nämnde i mitt inlägg är att jag aldrig använd 70-300:an därför känns den överflödig. Jag håller mig kring 18-105 för det mesta och det är inom denna ram jag vill ha en ljus starkare och bättre glugg.
äger sedan innan oxå en fast 50 1,8
/Simon

Köp 35/1.8 och 85/1.8 och 20/2.8 då från Nikon så kommer du säkerligen vara mycket nöjd :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto