Annons

Objektiv till modell/porträttfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är det dags att köpa ett nytt objektiv som ska passa modell/porträttfotografering. Men eftersom jag är ganska vilsen i detta behöver jag lite råd och tips från er. Jag vill ha ett ljusstarkt objektiv. Objektivet ska passa en Canon EOS 60D.

Objektivet får kosta runt 2000 kr.
.

Nu är det dags att köpa ett nytt objektiv som ska passa modell/porträttfotografering. Men eftersom jag är ganska vilsen i detta behöver jag lite råd och tips från er. Jag vill ha ett ljusstarkt objektiv. Objektivet ska passa en Canon EOS 60D.

Objektivet får kosta runt 2000 kr.
.

För porträtt skall du nog satsa på nån fast teleglugg på typ 80-100mm.

om jag vore dig så skulle jag köpa en fast 50mm för med din aps-c kamera så blir den alldeles utmärkt.

50mm

50 mm ef blir ju 80mm på din kamera perfekt för porträtt det finns canon 50 1,8 nytt för 900:- eller canon 50 1,4 begagnat för 2200:-

Säkert bra förslag ovan. Jag skulle ändå kika på 85/1.8 begagnat som alternativ.

På den gamla goda tiden när jag försökte tjäna lite pengar på foto hade jag 85 och 135 för porträtt. Var jag kommer ihåg tyckte kunderna att bilderna med 135 var mer smickrande och gjorde sig bättre i tryck. 85 på en 60D blir som en 135 på fullformat.

Tack för alla svar, lutar mycket åt 85mm men ska kika på de andra med. Men hur fungerar de när man ska ta helkroppsbilder? Har upplevt att bilderna inte har något riktigt fokus och att det fungerar bäst på bara ansiktsbilder. Men jag kanske har sett dåliga exempel.

En kanske jättedum fråga: hur kan ett 85mm bli 135mm? Jag har aldrig förstått det där, är som sagt inte så jätte insatt när det gäller objektiv och försöker lära mig det där..

Tänk på om du ska fota helkropp inomhus så lär 85mm vara för lång såvida du inte har ett stort rum.

/Stefan R. Nilsson

Japp, 85 för din kamera passar ansiktsbilder, för helkropp hamnar du lite väl långt borta.

85mm "blir" aldrig nåt annat än 85mm. Däremot - det du får med på bild med din kamera (som har en APS-C-sensor som är lite mindre än fullformat) om du har ett 85mm-objektiv på mostvarar vam man hade fått med 136 mm på en fullformatkamera som t ex Canon 5D.
Eftersom sensorn är mindre blir bildvinkeln smalare.

När sensorn är mindre än en fullformats sensor får man en sk. crop faktor exempel Canons och din 60D har fatkorn 1.6x brännvidden.
Nikons Crop faktor är 1.5 x Olympus 4:3 sensorer har faktorn 2.0 x osv.

Allså 85 x 1.6 = 136 mm

Mvh. /LEE

Jaha, okej då förstår jag. Tack! :)

Tycker att 85 mm tar grymt bra bilder, men letar nog efter ett objektiv man kan zooma lite eftersom jag vill kunna ta helkroppsbilder också. Kommer dock någon gång att köpa 85mm också men känner att jag vill ha ett objektiv som passar båda nu eftersom kitobjektivet inte riktigt räcker till.

Är vidvinkelobjektiv bra till sådant? Eller vad tror ni jag ska titta på. Har varit lite sugen på Tamron 28-75mm.

Vidvinkel eller Zoom med vidvinkel kommer kanske inte lika mycket till användning om man har hyfsad stor studio. Men helt klart kan exemepl ett 17-50 F/2.8 från Sigma rekommenderas men priset drar i väg mot 7000 Kr. om ett zoom ska bli tillräckligt bra för detta ändamål. För 2000 Kr. kan jag inte rekommendera något. Då finns de fasta gluggarna som nämndes av ovan experter.

Jag körde med Sigmas 17-50:a samt ett skarpt Sigma macro 70 mm i studion ett tag och 70 blev ofta bara för ansikten pga. studions storlek. Helkropp så tycker jag ca. 35 mm är okey.
Din Canon 60D är värd ett bättre objektiv så spar till ett lite dyrare är min rekommendation.

Mvh. /LEE

Det är väl så att distortionen blir densamma, dvs distortionen från t ex ett 50 mm blir densamma på en cropkamera även om utsnittet förändras.

Det är väl så att distortionen blir densamma, dvs distortionen från t ex ett 50 mm blir densamma på en cropkamera även om utsnittet förändras.

Nej, distorsionen blir mindre och den genomsnittliga optiska egenskaperna är generellt bättre hos en APS-C sensor.
Detta beror på att APS-C sensorn endast nyttjar en mindre del av objektivets glas, dvs centrum där dess optiska egenskaper är som bäst.

/stefan

Intressant. Men är inte distorsionen i mitten av bildrutan densamma? (Hur liten den nu må vara på ett 50mm.)

Ta ditt ditt objektiv och fotografera i ditt vidvinkligaste läge.
Fotografera av en person som står i mitten och ta och placera personen i ytterkanten så märker du skillnad,
Tänk sen en sensor som bara kan täcka centrum av objekivets projektion.
Tänk dig nu samma scenario som ovan. Det BLIR mindre distorsion.

/Stefan

Visst, så långt är jag med. Men är inte det som händer att kanterna croppas bort (där mest distorsion finns), medan bildens mitt se likadan ut oavsett brännviddsförlängning?

Har svårt att förklara det.... Är ingen lärare precis.
Men ett objektivs egenskaper blir sämre ju närmare dess periferi man kommer. En egenskap som syns markant på vidvinkelobjektiv avsedd för FF.
Om man sätter ett vindvinkelobjektiv designad för FF på ett APS-C så kommer denna kameras sensor endast nyttja en mindre del av objektivets glas. Därmed så kommer distorsionen inte vara lika markant.

/Stefan

Visst, så långt är jag med. Men är inte det som händer att kanterna croppas bort (där mest distorsion finns), medan bildens mitt se likadan ut oavsett brännviddsförlängning?

Visst, men om du genom att använda en "crop-kamera", dvs en kamera som beskär kommer ju motivet att befinna sig "i mitten" av objektivets totala bildcirkel, därav blir ju resultatet att motivet inte blir (lika) förvrängt av distorsionen (vilken ju är mindre märkbar in mot mitten) som om du fotade med en "fullformats"kamera. Detta förutsatt att du flyttar dig själv relativt motivet så att det fyller lika stor del av bilden i båda fallen.

En annan sak, som inte nämndes i sammanhanget, är att när man använder bara den mittre delen av ett objektivs bildcirkel , så som med ett objeltiv avsett för "fullformat" på en beskuren kamera, så medför ju det att det krävs att objektivet är skarpare än det behöver vara på FF-kameran, ifall den slutliga bilden ska upplevas lika skarp (= beskådad i samma storlek)
Detta pga den mindre bilden behöver förstoras mer.
Givetvis rör detta till lite om det är helt olika upplösning på sensorerna, det stämmer mest om båda kamerorna har samma pixelantal.

Alltså: vad gäller distorsion är ett "FF"-objektiv på en APS-C kamera som regel bra, ibland bättre än samma objeltiv på en "FF"-kamera.
Detta medan det kan bli sämre skärpemässigt än ett objektiv särskilt designat för det mindre formatet.

En annan sak, som inte nämndes i sammanhanget, är att när man använder bara den mittre delen av ett objektivs bildcirkel , så som med ett objeltiv avsett för "fullformat" på en beskuren kamera, så medför ju det att det krävs att objektivet är skarpare än det behöver vara på FF-kameran, ifall den slutliga bilden ska upplevas lika skarp (= beskådad i samma storlek)

.

Det ä omnämnt.
Ni kan se testresultat på Photozone.de mellan APS-C och FF med samma objektiv så ser ni att distorsion och andra optiska egenskaper skiljer.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar