Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till minolta SRT 101 m. fl.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har 2 objektiv kvar från när jag fotade analogt. Kameran förstörde jag när jag glömde att trycka in realesespärren innan jag skulle veva tillbaka filmen pga att jag var på kolmården och var i extas av att fota alla fina djur... :) ooppsss... Snopet värre men jag lyckades rädda filmen och de flesta bilderna iaf.

Nu undrar jag om det är något värde i dessa eller om det är bättre att spara dem tills jag kommer över en gammal Minolta igen. Jag har haft dem i källaren i typ 12år så det är ju inte säkert att jag börjar fota analogt igen även om jag skulle vilja ha tid till det.

Det första är ett Minolta Rokkor-PF 1:1.4 f=58mm som jag tror är i hyfsat skick men är utan linsskydd vilket kanske inte är så bra. Det behöver en rengöring (jag måste ta reda på hur man gör så jag inte repar det bara).

Sen har jag ett Samyang 1:4.0-5.6 f=70-210mm
som jag köpte nytt i slutet av -91. Har legat med 2 linsskydd och i vadderad påse sen -93 (när jag pajade kameran.

Vad tror ni - är de värda något?

Om jag skulle skaffa en kamera till dem vilken rekommenderar ni då av minoltas modeller som passar? Om jag har förstått det hela rätt så passar de på många olika modeller.

Med tacksamma hälsningar Andreas
 
Hej jo visst är de värda men har du inte funderat på att repa den gamle?, om inte så av nostagiska skäl.Jag vet inte vad det kostar att repa den men lp foto i Stockholm borde veta,Vito foto huserar under samma tak numera så du borde få ett svar om den är bortom all räddning eller ej.
Lycka till Gunnar
 
Objektiven passar på alla manuellt fokuserade minoltor. De brukar gå att hitta riktigt billigt (några hundralappar). Den ljusstarka normalen tycker jag är ett skäl till att skaffa en sådan. Telezoomen har jag aldrig hört talas om. Men med tanke på ljusstyrka och att det är ett ovanligt piratmärke tror jag inte att du kan få mycket för den.

Jag har inte så mycket koll på minolta men jag har testat XG1 och X700, och tyckt att de varit trevliga att använda med sin halvautomatik. SRT101 och 303 har jag också testat. Bra kameror men kanske inte så smidiga.
 
optik

Kan inte annat än instäma med föregående talare då jag har fingrat på de du anger,ingen är dålig,utan det är vad man trivs med.Måste ta med i beräkningen att vi pratar lite äldre kameror
Gunnar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.