Annons

Objektiv till Lumix GX80

Produkter
(logga in för att koppla)

Seebastian

Avslutat medlemskap
Hejsan! Jag är en nybörjare som vill börja fotografera och kanske även filma lite.

Jag funderar på att köpa Lumix GX80 efter många timmar på google och andra plattformer, men jag vet inte riktigt vilket objektiv jag ska köpa.

Jag har möjlighet att köpa dessa paket, är något av dem mer värt än de andra?

1. GX80 + 12-60/3.5-5.6 Power OIS (7000:)
2. GX80 + 12-32 inkl. 25/1.7 (6488:)

Tack för svar! /Sebastian

När jag var nybörjare på foto blev jag ofta irriterad av att jag inte kom tillräckligt nära mina motiv. Jag rekommenderar därför absolut objektivet med det största zoomomfånget. Det kanske inte är det optiskt bästa men det funkar i fler situationer och det ger dig störst möjligheter att känna dig för vad som passar dig bäst inför ev. framtida kompletteringar i kameraväskan.
För övrigt tror jag att GX80 är ett bra val av kamera. Jag har föregångaren och är mycket nöjd med den.

Tack för ditt svar!

Jag har även pratat med en Fotobutik i närheten där jag bor, och de har just nu ett erbjudande som också lät lite lockande.

Erbjudandet lyder:
alternativ 3. GX80 + 14-42mm inkl. 25/F1.7 (7000:)

Skulle detta kunna vara en bra deal, då jag hamnar någonstans emellan ett 12-32 och 12-60, och även får med ett 25mm på köpet?

Eller är det mer värt med 12-60 för samma pris, fast då ingår ej 25/F1.7 ?

Värt vadå??

Vad är det du ska fota, börja där sen är det lättare för oss att svara

Eftersom jag är ny på allt som har med fotografering att göra så vet jag inte riktigt än vad det är jag vill fota. Men jag skulle kunna tro att jag kommer mest fota Gatu fotografering, lite natur (dock inga djur), sen vill nog flickvännen vara med på x-antal bider

Eftersom jag är ny på allt som har med fotografering att göra så vet jag inte riktigt än vad det är jag vill fota. Men jag skulle kunna tro att jag kommer mest fota Gatu fotografering, lite natur (dock inga djur), sen vill nog flickvännen vara med på x-antal bider

I dina kläder skulle jag satsa på:

alternativ 3. GX80 + 14-42mm inkl. 25/F1.7 (7000:)

14-42 är ett bra allroundobjektiv med bra bildkvalitet. Och kompakt om priset gäller powerzoomen.
25:an ger dig ett bättre objektiv för bilder i dåligt ljus och är också ett prima allroundobjektiv med fast brännvidd och fungerar också som porträttobjektiv!

GX80 är ett superbra kamerahus (jag har 2 st....) som du aldrig kommer att växa ur - dessutom lätt att börja med då autoläget är mycket bra!

Lycka till!

Senast ändrad:
Jag köpte för ett tag sen GX80, 14-42 samt 25 1.7.
Har hittills bara använt 25 mm då jag tidigare varit van med ett fast 50mm 1.8 på tidigare kamera! Zoomen verkar ha bra omfång. 25mm 1.7 är väldigt användbart vid porträtt eller om du vill fota i mörkare miljöer.

Skulle själv valt antingen 1 eller 2.

12-60 ger bra räckvidd. 25/1,7 är ganska billigt att köpa löst senare, speciellt när det går på rea, om du känner att du vill ha ett sånt. tror jag gav runt tusenlappen förra året efter en rea som sammanföll med en cashback-kampanj.

12-32 är väldigt kompakt och utmärkt på turer där kamerastorlek är en viktig faktor, exempelvis om kameran ska få plats i jackfickan i stan. Just att den är så liten gör också att den enkelt kan följa med i fickan som reserv även om du mest tänkt fota med ett annat objektiv.
Storleken på kameran är det som i min uppfattning mest gör att kameran stannar i hyllan när intresset börjat sina.

14-42 finns i tre versioner där PZ är kompakt, II sticker ut en del och den älsta versionen är ganska klumpig med tanke på objektivtypen på en ofta ganska liten m4/3-kamera.

Huruvida skillnaden mellan 12 och 14 mm eller den mellan 32 och 42 är viktigast beror på ditt fotande.

Filmande har jag dock väldigt dålig koll på. Är säker på att du blir nöjd med kameran oavsett vilket paket du slår till på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar