Annons

Objektiv till Konsertfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

AdamAxelsson

Avslutat medlemskap
Hej! Jag är väldigt inne på konsertfotografering och jag har bara en snabb fråga. Jag använder mig nu av en Nikon D80 med 18-135 kitobjektiv. Jag har tänkt att uppdatera mig. min allra absoluta plan är att spara till en 70-200 vr. men jag vet att detta kostar kring 17000. Finns det någon annan lösning? Om jag vill ha ett trevligt vidvinkel också. har också funderat på en D200 nu när alla ska köpa D3! Tacksam för svar
 
Du kan ju leta efter begagnad 80-200/2,8 Ett superbt objektiv men utan VR. Å andra sidan rör artisterna sig ofta rätt mycket så du behöver korta slutatider i alla fall. Har plåtat en del konserter med min gamla 80-200/2,8 skjutzoom, funkar perfekt.
 
Okej, men vad är närgräns-skillnaden på de 2 objektiven? Vet du det? är det inte bättre att spara till något rejält från början? Om jag vet att fotograferandet kommer spela en central roll i resten av mitt liv
 
Vet inte säkert men vad jag kan läsa mig till så är närgränsen 1,5 m på både 80-200/2,8 och 70-200/2,8 VR. På min gamla 80-200/2,8 skjutzoom är den ca 1,7m Hur nära behöver du komma? Jag tror du kan få en fin 80-200 för 7-8000 och då får du lägga 10000 till för en 70-200 /FW
 
Du lär nog inte behöva en närgräns mindre än 1.5 meter när det gäller konsertfoto. Kommer artisten så nära så är de nog dessutom utanför scenljuset, och då kan det bli svårt även med f/2.8
 
growingart.se skrev:
Du lär nog inte behöva en närgräns mindre än 1.5 meter när det gäller konsertfoto. Kommer artisten så nära så är de nog dessutom utanför scenljuset, och då kan det bli svårt även med f/2.8
Sen vill man nog ha något kortare brännvidd om man ska stå 1.5 meter bort från artisten :p
 
Personligen skulle jag gärna använda 70-200 mm, täcker nog många scener. Dock inte alla, vid små scener så blir det ganska tight utsnitt...
 
tja Adam! :)

En ide är ju också att köpa ett fint 80-200/2.8 beggat, det lär du ju få för 7-8000:- som sagt. För 10 000 får du i dags läget en D200 med grepp, kolla fotosidans annons marknad, där finns väldigt många D200+grepp pga att D300 kommer. För ca. 17 000 har du ju då ett riktigt bra tele och ett till hus, så du slipper optik byte, vilket jag själv tycker kan vara rätt "jobbigt" under en konsert. Köper du ett 80-200 får du ju ingen VR, men det får du ju avgöra själv om du klarar dig utan.

Skulle jag varit som dig skulle jag satsat på en D200+grepp samt ett 80-200/2.8.
 
Nej jag tror jag har bestämt mig för ett 70-200 vr. Jag kommer ju så sagt alltid använda det så det kommer ju bara bli en tidsfråga innan jag säljer 80-200 och köper 70-200 så det är ju bara onödigt :) Sen har jag läst lite om D300 och tror det blir steget efter 70-200 fast nu snackar vi mycket pengar :(
 
Jag säger också: spara till 70-200 VR. Maken till grymt objektiv i det omfånget finns inte (åtminstone inte för Nikon). VR gör riktigt mycket skillnad. Man ser direkt i sökaren hur lång slutartid man klarar av att handhålla (om man har lite erfarenhet vill säga). 2-3 steg längre tid är inte omöjligt, och musiker rör sig ju ofta inte sådär jättemycket på scen.
 
Jag har motsvarande för Canon och omfånget är som sagt bra även för många andra saker, kanske lite snävt med 70 mm om man inte har fullformat (ex vis vid evenemenasfoto av människor). Lite tungt dock men inget som bekymrar mig.

Beror lite på vilken typ av musik, men visst både rör musiker på sig och headbangar & hoppar med. Jag brukar gå på hårdrockskonserter och då använder jag fasta objektiv, för att inte få skakningsoskärpa. 70-200 IS använder jag vid festivaler. När/om jag köper Canons proffskameror så man kan kränga upp iso så kanske det blir en annan femma, nu brukar jag gå upp till iso800 (Canon eos20D).
 
Jag plåtar en del konserter och det som sitter på mest är 80-200/2,8 ED AF men använder också 35-70/2,8 AF D en hel del. Vid enstaka fall en fast 24/2,8 D. Denna uppsättning klarar det mesta. Kan också stötta med en 85/1,8 AF D om ljuset skulle vara alldeles för dåligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.