Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv till kattfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Stolpe

Medlem
Har precis fått en canon 350D, och funderar på ett roligare objektiv till den än kitgluggen. Jag och min sambo föder upp katter, och våra foton är då förstås mest kattporträtt. Nu vill jag ha lite åsikter och förslag till inköpet!
Det som lockar mest just nu är EF-S 60mm macron som jag bara har hört bra om i detta forum, men jag skulle gärna få lite alternativ!

Om ni vill se vilken slags bilder vi tar så kolla här: http://www.narya.se/
 
Med tanke på dom bilder du tar, mkt bra förövrigt så är det ett macro objektiv som gäller.

Titta på Sigma om du vill ha lite alternativ...
Men kan väl inte vara så svårt o veta vad du ska ha... bara leta efter macro objektiv.

Jag själv har ett EF-S 60mm, kalas optik! Passar ypperligt som porträttobjektiv också...
 
Jag röstar för ett Canon 85mm f1.8, funkar jättebra för ex. kattbilder. Passar även på analoga Canonkameror om nu det skulle behövas.
 

Bilagor

  • 2006-02-10-048.jpg
    2006-02-10-048.jpg
    54.1 KB · Visningar: 639
Kika på Elin Hedströms kattbilder, de är helt underbara.
Utan att vara 100% säker tror jag hon använder Canon EF 50/1,8 II. Jag har själv det objektivet o är oerhört nöjd med det.
Superskärpa.
 
Den här bilden är tagen med min 350D och Sigmas 150-macro, vilket visat sig vara väldigt användbart - både för abstrakta bilder, stilleben samt natur- och djurbilder. Genom att brännvidden är 150 mm slipper man tränga sig på motivet både när det gäller katter och människor som inte uppskattar att få ett objektiv för nära ansiktet och även när det gäller andra småkryp i naturen. Ofta när det gäller objektiv så handlar det ju om en kostnadsfråga också och hur mycket pengar man vill lägga ner. Ett macro är användbart till mycket och man slipper köpa extra närbildslinser om man senare blir intresserad av livets små detaljer.

:: Susanne ::
 

Bilagor

  • alsklingsnos.jpg
    alsklingsnos.jpg
    29.1 KB · Visningar: 484
Tack för alla svar!
Jo det är nog macro jag ska ha. Alternativet skulle väl vara Sigma 105mm/2.8. Någon som har erfarenhet av båda?
Jag tror 150mm är en smula för mkt. Jag är van att kunna ta foto på hela katten utan att stå 6-7m ifrån:)
Hmm 1.8 glasen kanske också är ngt att fundera över....
 
Per Stolpe skrev:
Tack för alla svar!
Jo det är nog macro jag ska ha. Alternativet skulle väl vara Sigma 105mm/2.8. Någon som har erfarenhet av båda?
Jag tror 150mm är en smula för mkt. Jag är van att kunna ta foto på hela katten utan att stå 6-7m ifrån:)
Hmm 1.8 glasen kanske också är ngt att fundera över....

Vad har ni använt för kamera och objektiv innan ni skaffade 350D:n? Jag tycker att era bilder ser jättebra ut, om ni är nöjda med dem kan det ju vara idé att skaffa en motsvarighet till vad ni använt innan...
 
Innan hade vi en KonicaMinolta Dimage A200. Väldigt bra inbyggd glugg på den var det ja, men vi kände att en systemkamera var nog nödvändig för vår överlevnad :D
Anledningen till bytet var att vi vill kunna ha mer flexibilitet i fotandet och koppla in, t.ex studioblixtar mm, men vi blev nog lite besvikna på kitobjektivet + 55-200 objektivet som också kom med i paketet. (Även batterigreppet följde med och det har vi inget att klaga på :) )
 
Den här kissen är fotad med ett Tamron sp90di (jämförbart med Sigma 105) - ett objektiv med erkänt god skärpa vilket säkert är viktigt för att päls och morrhår skall komma till sin rätt. Å andra sidan har det ganska seg AF, vilket väl oxå är en viktig aspekt om man fotar kvicka katter?

/Per
 
Den såg ju skarp å fin ut. Härlig kattunge med :)
Snabb AF är alltid bra, men det hade tydligen 60mm också problem med vad jag läst.
 
Om du är sugen på macroobjektiv tycker jag att du även skall ta en titt på Canons 100mm. Har precis köpt ett sådant själv och är oerhört nöjd. AF hastigheten är mycket bättre än Sigmas och Tamros motsvarigheter...
 
Jag fotade lite katter för första gången för lite sedan. Jag testade först med mitt Tamron 90, men då hamnade jag lite långt iväg för att själv kunna "regissera" katterna. Jag bytte till mitt 50/1.8 och då blev det lättare.
Om man däremot har lite mer tid på sig och kan vara mer runt katterna och ta bilder medan de håller på med annat, eller om man kanske har en medhjälpare som kan "regissera" så tror jag att ett macro runt 100mm kan funka jättebra (bättre). EF-S 60/2.8 är ju en liten kompromiss däremellan...

Här finns iaf mina bilder (tagna med 50/1.8):
http://dumbo.mine.nu/photo/gallery/thumbnails.php?album=30

Edit: Ska väl för säkerhets skull säga att det är Nikons 50/1.8 jag använt, men Canons är väl i stort sett lika bra (men plastigare).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.