ANNONS
Annons

objektiv till K-M 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

philip svensson

Aktiv medlem
har nyligen köpt en konica minolta 5d. är hel nöjd med den men jag skulle vilja ha ett bra objektiv att ta studio bilder med. är nybörjare här så jag vet inte riktigt vad jag ska ha för objektiv... så om någon skulle kunna tipsa om vilken sorts objektiv eller exakt vilket objektiv som är bra så skulle det vara till glädje...
vad jag har hört så ska man ha ett teleobjektiv men det verkar inte finnas så många sådana till K-M 5d... varken sigma eller K-M objektiv... är detta sant eller finns det gott om dom bara att jag inte har hittat dom?

Det finns relativt gott om tele-objektiv till Minolta.

Från minolta finns det:
85/1,4
100/2.8 softfokus
135/2.8 STF
200/2.8
300/2.8
300/4
400/4.5
600/4
500/8

Också de vanliga telezomaarna:
70-200
70-300
100-300
100-400

Från sigma finns det också en bunt tele.

Men i studion så vetefan om du behöver så mycket tele, ja skulle kolla på 50mm, 85mm eller 135mm. Länge än så tror jag blir väldigt opraktiskt.

Det finns ganska gott om telen till Minolta. Nu är iofs utbudet nere i en svacka eftersom KM lagt ner sin tillverkning och Sony inte kommit igång, men det kommer att finnas originalobjektiv att tillgå även i framtiden. Annars är begagnatmarknaden ganska stor om man letar på rätt ställen, 85/1.4G eller 100/2 brukar vara populära porträttgluggar som inte är helt omöjliga att hitta begagnade. Annars finns ju Sigma 105/2.8 EX DG Macro och Tamron 90/2.8 Di Macro som båda har utmärkta optiska prestanda, ingen av dem är särskilt dyr heller för den delen.

Objektiven finns förmodligen i samma utsträckning som innan svackan. Exempelvis Cyberphoto har plockat bort en massa objektiv från sin lista men skriver att man ska kontakta dem om det är något speciellt man vill ha.

För övrigt så föreslår jag likt Per något mellan 50-85mm i studion, väljer du 50mm så blir det dessutom billigt! Gå in & kika på www.cyberphoto.se , en 50/1.7 är mycket billig & kan även hittas begagnad för halva summan.

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar