Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till gammalt o nytt

Produkter
(logga in för att koppla)

Qualfoot

Aktiv medlem
Jag tänker kovertera till Nikon system.
Jag avser att inledningsvis skaffa ett äldre mekaniskt analogt och på sikt ett digitalt hus.

Vad jag förstått så funkar alla AF objektiv till båda. Men hur är det med objektiv som är märkta Ai-s? Jag vet att det är överföring av bländarvärde men måste det stå på alla objektiv som ska gå att använda till en digital. Jag vill inte att objektiven ska sätta gränsen. Vad ska jag köpa och vad ska jag undvika. Tänker mig 50/1,8 28/2,8 85/1,8
i första hand. Inga zoomar.

Tacksam för svar

Njae, inte för att jag kan alla förkortningar. Men alla AF funkar inte till både analoga och digitala hus. Detta då vissa AF saknar bländaring och då funkar det inte på gammla analoga hus.

Alla MF funkar mer eller mindre bra med digitala hus. Dock är det inte alltid som exponeringsautomatiken fungerar.

Kan finnas fallgropar dock gissar jag.

/Maverick

Yes, det finns fler fallgropar.

Objektiv som har "G" i namnet saknar bländarring och funkar inte på mekaniska hus. Däremot på bl a F100, F5, F6, F80, F65 med flera där man ställer bländarvärdet från huset.

För att kunna montera manuella optiker på Nikons digitalhus utan att förstöra något, måste de vara Ai eller Ais. Eller ombyggda till Ai-koppling, vilket är ett ganska enkelt ingrepp.

Ska du ha ljusmätning med de gamla mekaniska optikerna så är det D200-, D2- eller D1-hus som gäller. Men också då är bländar- och programautomatik att glömma.

Tack för svaren.
Kan man sammanfatta med att alla AF och AF xx/yy D som inte är av typ G utan bländarring passar såväl till FM2, F3 samt alla digitalkameror. Stämmer det?

Det stämmer.
Sen får man ta i beaktande att många af-optiker utom de finaste inte är någon fröjd att handjaga, så man får väga en schysst manuell fokusering mot möjlighet till autofokus och automatiska objektivdata.

Jag har nu köpt en begagnad FM2n.
Jag tror mig ha förstått att den sväljer alla gamla objektiv även dem som heter Nikkor-S Auto och är märkta Nippon Kogaku.När försvann den beteckningen förresten?

Tacksam för svar.

Qualfoot skrev:
Jag har nu köpt en begagnad FM2n.
Jag tror mig ha förstått att den sväljer alla gamla objektiv även dem som heter Nikkor-S Auto och är märkta Nippon Kogaku.När försvann den beteckningen förresten?
Nej, då behövs uppfällbar AI-flärp och det har inte FM2n.

Däremot går det att modifiera äldre objektiv till AI och då funkar det. Har man tummen vettigt placerad grejar man det själv med en fil och lite läsning på nätet.

Mattias Andersson skrev:
Hur funkar Ai och Ai-s objektiven på en D80?
Finns ju en del till riktigt bra priser på marknaden.
Bra, bortsett från att du inte får någon ljusmätning alls. D80 liksom alla andra billigare Nikonhus de senaste tio åren stänger av ljusmätningen om de inte känner att det sitter en mikroprocessor i objektivet.

Intressant, så FM2 måste ha AI eller AI-s anpassade objektiv, Hade fått för mig att den tog allt utom G objktiv. Jag fick med ett AF 50/1,8D och jag ska skaffa ett par till, en kort tele och en vidvinkel, den senare har jag läst en del recensioner om och fastnat för 28/2,8 AI-s. Inte E-serien

Jag vet att det står nånstans, men vad är nu skillnaden mellan AI och AI-s.

De där gamla -S objektiven från runt 70 nånting, de saknar väl multicoating? Hur är de annars?
Funderar att skaffa ett sådant och en lämplig fil så småningom, trevlig utmaning men resultatet måste vara värt besväret.

Den viktigaste skillnaden mellan AI och AI-S är att AI-S har ett linjärt förhållande mellan bländarpinnens rörelse och bländaren. Det behövs på vissa tidiga hus med bländar- eller programautomatik (om man använder det). Idag spelar det ingen större roll om det är AI- eller AI-S.

Jag är osäker på när Nikon började med flerskiktig antireflexbehandling, men förmodligen finns det även på en del icke-AI-objektiv.

Det du kallar "S-objektiv" är inte en "generation". Bokstaven S, K eller vad det nu står är helt enkelt en indikation på hur många element objektivet består av.

Här kan du hitta tillverkningsår och info om det mesta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar