ANNONS
Annons

Objektiv till Focomat IIc?

Produkter
(logga in för att koppla)

marzipan

Aktiv medlem
Håller på och fixar upp en gammal Leitz Focomat IIc color, den svarta modellen med svart logoskylt och filterlåda. Objektiven är Fototar 60 och 95mm, båda är i OK skick men är ju från 1955 eller så.Vet att det finns bättre förstoringsobjektiv gjorda sen dess men vilka passar rent fysiskt? Speciellt till mellanformat eftersom det är det jag ska ha apparaten till. Focomaten har vanlig 39mm gänga men tuben som sticker ut runt objektivet är smal och begränsar liksom urvalet.
Nån som har prövat och har några förslag?

Prova och se! Jag har svårt att tro att du inte kommer att finna att objektiven är tillräckligt bra. I synnerhet om du bländar ner objektiven några steg har jag svårt att tro att du kommer att vara missnöjd med skärpan.

marzipan skrev:
Håller på och fixar upp en gammal Leitz Focomat IIc color, den svarta modellen med svart logoskylt och filterlåda. Objektiven är Fototar 60 och 95mm, båda är i OK skick men är ju från 1955 eller så.Vet att det finns bättre förstoringsobjektiv gjorda sen dess men vilka passar rent fysiskt? Speciellt till mellanformat eftersom det är det jag ska ha apparaten till. Focomaten har vanlig 39mm gänga men tuben som sticker ut runt objektivet är smal och begränsar liksom urvalet.
Nån som har prövat och har några förslag?

Har inte koll på fattingen på Focomaten,
men vad gäller förstoringsglugg så är jag mycket nöjd med min EL-Nikkor 50 mm 1:2,8 !

/B

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.