Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till filminspelning

Produkter
(logga in för att koppla)

knedy

Avslutat medlemskap
Tjo!
Jag skaffade nyligen en Canon EOS 60D för att filma lite med och tänkte köpa nåt extra objektiv men är som ganska grön på det mesta inom kamerautrustning så vet inte riktigt vad jag ska leta efter, lite sugen att leka med nåt mer "zoomigt" och något bättre "allround" att byta kitobjektivet mot. Så vad ska man leta efter? Låga bländartal? ..som sagt grön. :D Jag är inte rädd att köpa beggat så finns det något klipp ute på köp/sälj här så kör hårt. Hade väl tänkt att lägga kring 3000kr/objektiv om ni inte kan övertala mig att köpa ett bättre/dyrare och vänta med den andra ett tag.

Hit me with your best "shot"! ;)



Edit: la jag tråden fel nu? :eek:
 
om jag skulle köpa ett objektiv för att filma med skulle jag tänka på följande saker:
1.fastbränvidd - det är offta inte snyggt att zoma när du filmar i allafall.
2.ljusstark - för att kunna filma med i sämmre ljusförhållanden och för att få en härligt bakgrundsoskärpa. jag skulle inte gå över f/2,8
3.bra fokusring, du kommer antagligen att manuellt fokusera när du filmar.

tyvär så kommer jag inte med nått konkret förslag men lite att tänka på iallafall, efter det som jag hade tittat på.
 
Georg: Tack för svar! Precis dom grejerna jag tänkt på, svårt bara att formulera det när man är kass på fackspråket. ;)

Med "zoomigt" menar jag såklart ett teleobjektiv, kan vara skönt att ha om man ska plåta på nån konsert också kan jag tänka mig. Där är det bra att ha nåt ljusstarkt också, korrekt?
 
Georg: Tack för svar! Precis dom grejerna jag tänkt på, svårt bara att formulera det när man är kass på fackspråket. ;)

Med "zoomigt" menar jag såklart ett teleobjektiv, kan vara skönt att ha om man ska plåta på nån konsert också kan jag tänka mig. Där är det bra att ha nåt ljusstarkt också, korrekt?

Knivskarpa och billiga!

50mm 1.8 II - runt tusingen nytt, 500-700:- begagnat.
50mm 1.4 - lite finare, lite bättre. Runt 3000:- om minnet inte failar.

Båda funkar fint på konsert, förutsatt att du står någorlunda nära scen ;)
 
Säljs ju tydligen under namnet Rokinon också och dom får man tag på ännu billigare, ganska precis 2000kr... lockande. :)
 
Lånar tråden lite.
Jag ska filma mycket skidåkning med min canon 550d så vill ha skärpa över stor del av fältet. Jag vill alltså slippa att fokusera varje sekund.
Vill kunna åka bakom en annan åkare och behålla fokus bra hela vägen.

Vad tycker ni jag ska ha för objektiv?
 
Lånar tråden lite.
Jag ska filma mycket skidåkning med min canon 550d så vill ha skärpa över stor del av fältet. Jag vill alltså slippa att fokusera varje sekund.
Vill kunna åka bakom en annan åkare och behålla fokus bra hela vägen.

Vad tycker ni jag ska ha för objektiv?

Personligen tycker jag det är snyggt med vidvinkel i sådana fall, då får du också automatiskt ett stort skärpedjup.
 
Lånar tråden lite.
Jag ska filma mycket skidåkning med min canon 550d så vill ha skärpa över stor del av fältet. Jag vill alltså slippa att fokusera varje sekund.
Vill kunna åka bakom en annan åkare och behålla fokus bra hela vägen.

Vad tycker ni jag ska ha för objektiv?

Ju mer vidvinkel, ju längre skärpedjup.
Ju mindre bländare, ju längre skärpedjup, t.ex. f/8-11
Bildstabilisering på!

Gärna ett objektiv med ett "fönster" där du kan läsa av en avståndsskala. Då kan du se om objektivet är inställt på 1m, 3m, 5m eller oändligt. Du slipper kolla skärpan på LCDn. Gärna en skön gummiring att vrida på för att ändra avståndet. EF-S 17-85 IS är ett billigt objektiv som löser ditt problem.

Hyperfokalavståndet med 17mm och f/8 är 2 meter, avståndsskalan inställd på 2 meter så har du skärpa från 1 meter till oändligt.

Hyperfokalavståndet med 17mm och f/11 är 1,4 meter, avståndsskalan inställd på 1,4 meter så har du skärpa från 0,6 meter till oändligt.
 

Bilagor

  • Canon-EF-S-17-85mm-f-4-5.6-IS-USM-Lens.jpg
    Canon-EF-S-17-85mm-f-4-5.6-IS-USM-Lens.jpg
    26.9 KB · Visningar: 314
Senast ändrad:
Tjo!
Jag skaffade nyligen en Canon EOS 60D för att filma lite med och tänkte köpa nåt extra objektiv men är som ganska grön på det mesta inom kamerautrustning så vet inte riktigt vad jag ska leta efter, lite sugen att leka med nåt mer "zoomigt" och något bättre "allround" att byta kitobjektivet mot. Så vad ska man leta efter? Låga bländartal? ..som sagt grön. :D Jag är inte rädd att köpa beggat så finns det något klipp ute på köp/sälj här så kör hårt. Hade väl tänkt att lägga kring 3000kr/objektiv om ni inte kan övertala mig att köpa ett bättre/dyrare och vänta med den andra ett tag.

Hit me with your best "shot"! ;)



Edit: la jag tråden fel nu? :eek:

Här är en film där han pratar lite om objektiv och hur man filmar riktiggt bra faktiskt http://www.youtube.com/watch?v=8gHxZh7kjic
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.