Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Eos300

Produkter
(logga in för att koppla)

mrmozart

Avslutat medlemskap
Det är inte lätt att välja inte... Många butiker med många olika erbjudanden. Själv kan jag inte så mycket om kameror, så jag tänkte att jag kunde fråga er.

Jag vill ha en kamera som dels kan användas till det vanliga vardags-fotandet, men jag är även intresserad av natur och djur. Därför vore det roligt om kameran klarade att fota växter på nära håll till svårfångade djur på lite längre avstånd. Och sist men inte minst, jätteöverraskningen: det får inte kosta får mycket. Suprise va?

Jag har kollat runt lite och fastnat för eos300 (kan hända p.g.a. alla butiker har ett erbjudande på denna modell). Är det ett bra val? Med utgångpunkt för denna, vilket/vilka objektiv ska jag ha till? T.ex. Scandinavian Photo har ett paket med ett EF28-90 och ett EF75-300 för 5200 kr. Expert har samma kamera med Sigma 28-80 macro och 100-300DL (Vad innebär 'macro' och 'DL'?) för 4995 kr. Det finns en uppsjö av andra varianter... Så, vad ska jag välja tycker ni? Jag har en ekonomisk övre gräns på ungefär 6000 kr.

Tacksam för hjälp!
 
Hej. Jag tycker du ska köpa paketet på scandinavianphoto. Av egen erfarenhet kan jag säga att sigmas billigare objektiv är mög. Sigma har väldigt bra objektiv men då måste du upp i siffror runt 5000kr. 28-80 (sigma) kostar väl 1200kr om jag inte minns fel. Canonobjektivet (28-90) är väl inte det bästa men mycket bättre än sigman.
Lycka till.
 
Morgan, Jag tycker att du ska köpa begangnat i stället för nytt! Då får du mer kamera för pengarna.

Mackro betyder att objektivet har en bättre närgräns än ett vanligt objektiv. Mackro är alltså till för närbildsfoto. DL vet jag inte vad det betyder men det är säkert bara en benämning på något speciellt antireflexbehandlat glas, eller nåt sånt, som dem har andvänt i objektivet.

Så köp BEGANGNAT!!! /KG
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.