Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till EOS 550 D

Produkter
(logga in för att koppla)

jenpal

Medlem
Hej,
Jag har en EOS 550 D som jag köpte för 1,5 år sedan. Objektiven jag har idag är:
EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
EF-S 60 mm f/2,8 Macro USM
Jag fotar en hel del produkter och inredningsdetaljer eftersom jag har en blogg. Här använder jag mitt Macro.

Jag kommer nu att göra en hel del fotoreportage och behöver en annan typ av objektiv och här har jag strandat. Jag gillar inte riktigt mitt EF-S 18-55/3,5-5,6 IS - fungerar inte alltid bra inomhus tycker jag och jag kan inte komma tillräckligt nära i vissa fall och jag får inte med riktigt allt jag önskar i andra avseenden.

Jag har kikat på följande objektiv:

• normalobjektiv; EF 24-70 2,8 L USM
  • standardobjekiv; EF 50 mm f/1,4 USM
  • vidvinkel EF 35/2,0
  • vidvinkel EF 28/1,8 USM

Vet inte riktigt vad jag behöver, utifrån mina behov enligt ovan. Klarar jag mig med ett nytt objektiv eller behöver jag flera? Vilka? eller har ni andra förslag som passar min EOS 550?
kram J

Till att börja med tycker jag att du ska bestämma vilken brännvidd som är aktuellt. Du har ju tillgång till alla mellan 18 och 60 (minus spannet mellan 55 och 60), så gå ut och känn vilken som verkar bäst!

Om du märker att ett enda brännvidd skulle gå fint, kan du säkert leta upp ett objektiv i Canons stora utbud.

Per.

Tack för ditt svar Per!
Tyvärr har jag ingen aning om var jag ska landa i brännvidd för att uppnå mina önskemål. Det är lite därför jag söker stöd här.
Jenny

Vad är det för sorts fotoreportage du ska göra?

(24-70 2,8 L är mycket mångsidig, men lite väl tung på en 550D kan jag tycka. Det blir obalanserat)
Petter ...

Hej Jenny!

Svårt att ge råd "på riktigt" om du inte vet vilken brännvidd du behöver. Allt blir lite av en chansning.

Har själv en 500D. Köpte en 24-105 L F4,0 IS för några veckor sedan. Är grymt nöjd. Jämfört med ditt kitobjektiv du har så är det i en annan division! Dock väger den en den precis som 24-70 som tagits upp tidgare. Använder själv batterigrepp på 550D vilket känns som lite av en motvikt. 24-105 är ett bra allroundobjektiv med kvalitet som kan passa då du inte riktigt vet vilken brännvidd du kommer använda mest. Kan gissa att inredning mm kommer ligga i de lägre brännvidderna och produktfoto i de högre. ca 8600 Kr hos Fotokungen nytt i vit kartong.

Lycka till!

Om problemet främst är att du inte får med tillräckligt mycket inomhus, så behöver du något som är kortare än det du har. I listan som du tar upp finns ingen vidvinkel alls.

28 och 35mm är inte vidvinkel, och brännvidderna finns på kitobjektivet.

Så det som möjligen saknas är en vidvinkel för interiörer. Det finns flera att välja mellan, både zoom och fasta. Någonting i spannet mellan kitzoomens 18 mm och 10 mm är det som saknas för att kunna få med lite mer av interiörer. Tokinas 11-16 mm f/2,8 är en av flera tänkbara kandidater.

24-105/4L väger bara knappt 700g, 24-70/2.8L väger knappt 1kg. Inga lättviktare. (24-70 väger nära på dubbelt mot 600s)

24-70 är en rätt tung pjäs, jag funderar på skaffa 24-105 för de dagar jag inte vill släpa på så tung utrustning.

Värt att ha i åtanke att om du inte kräver L-kvalité så finns 15-85 och 15-55/2.8. 15-85 är nog ett väldigt trevligt omfång på APS-C kamera eftersom du får vidvinkel då, men tyvärr har den inte fast bländare. 15-55 är ljusstark men är tyvärr inte mer tele. Mao ingen av dem är klockrena utifrån vad du efterfrågade.

Skulle jag själv välja och bra budget så hade jag helst haft 24-105 till 600d. Även om jag hade saknat 2.8 och vidvinkeln. Inget är perfekt ;-)

Jenny, eftersom du vill både komma närmare (dvs längre brannvidd) och få med mer (kortare) borde Canon 15-85 kunna passa. Utmärkt objektiv. Ta med kameran till butik o prova.

Vad är det för sorts fotoreportage du ska göra?

(24-70 2,8 L är mycket mångsidig, men lite väl tung på en 550D kan jag tycka. Det blir obalanserat)
Petter ...

Hej Petter,
Det är ff inredningsreportag där jag behöver kunna visa både inredningsdetaljer men oxå miljöer i ett rum, allt från en del av ex ett kök till att få med upplevelsen "hela köket" i bilden.
Jenny

Hej Jenny!

Svårt att ge råd "på riktigt" om du inte vet vilken brännvidd du behöver. Allt blir lite av en chansning.

Har själv en 500D. Köpte en 24-105 L F4,0 IS för några veckor sedan. Är grymt nöjd. Jämfört med ditt kitobjektiv du har så är det i en annan division! Dock väger den en den precis som 24-70 som tagits upp tidgare. Använder själv batterigrepp på 550D vilket känns som lite av en motvikt. 24-105 är ett bra allroundobjektiv med kvalitet som kan passa då du inte riktigt vet vilken brännvidd du kommer använda mest. Kan gissa att inredning mm kommer ligga i de lägre brännvidderna och produktfoto i de högre. ca 8600 Kr hos Fotokungen nytt i vit kartong.

Lycka till!

Tack, det här objektivet ska jag kika lite närmre på.
J

Hej Petter,
Det är ff inredningsreportag där jag behöver kunna visa både inredningsdetaljer men oxå miljöer i ett rum, allt från en del av ex ett kök till att få med upplevelsen "hela köket" i bilden.
Jenny
Ska du få med stora delar av rum så behövs ett vidvinkel t.ex 10-22mm

Om problemet främst är att du inte får med tillräckligt mycket inomhus, så behöver du något som är kortare än det du har. I listan som du tar upp finns ingen vidvinkel alls.

28 och 35mm är inte vidvinkel, och brännvidderna finns på kitobjektivet.

Så det som möjligen saknas är en vidvinkel för interiörer. Det finns flera att välja mellan, både zoom och fasta. Någonting i spannet mellan kitzoomens 18 mm och 10 mm är det som saknas för att kunna få med lite mer av interiörer. Tokinas 11-16 mm f/2,8 är en av flera tänkbara kandidater.

Tack för ditt svar Urban. Just de objektiv jag kallar vidvinkel (använde beteckning från Scandinavian photo) ovan har jag blivit rekommenderad av en fotograf att använda.

Låter ju rimligt att jag behöver ett med lägre brännvidd. Ska kolla ditt förslag! Tack!
J

Tack för ditt svar Urban. Just de objektiv jag kallar vidvinkel (använde beteckning från Scandinavian photo) ovan har jag blivit rekommenderad av en fotograf att använda.

Problemet är att APS-C urklippet gör vidvinkelobjektiv till mindre vidvinkliga.

45mm fullformat sägs vara ungefär människosynperspektiv, alltså så normalt man kan komma. Räknat man då 45/1.6=28 inser man att vidvinkeln 28 ger normalobjektiv perspektiv på APS-C. 24-70 eller 24-105 blir alltså väldigt lite vidvinkel på din kamera, bara lite vidare än normal. Istället har de däremot mycket tele!

24-70 är tänk för fullformat (Canon 5D och liknande) och för att ge motsvarande upplevelse på APS-C behövs ett 15-43 objektiv (24-70 dividerat med 1.6).

Så egentligen borde frågan delas upp lite; vill du ha en normalzoom med vidvinkel?
- Om ja, då är L-gluggarna fel val för din kamera.
- Om nej, då är L-gluggarna i kombo med t.ex. 10-22 zoom eller fast optik på t.ex. 14mm eller 15mm en bra bra val.

Det tror jag sammanfattar det hela. Du måste välja mellan att leta rätt på ett APS-C objektiv som bäst fyller dina behov, eller välja ett fullformatobjektiv och lägga till ett extra objektiv för att få vidvinkeln.

Anledningen till att vi har så svårt att säga "välj detta, det löser allt" är att det är en olöslig kompromiss mellan
- vikt
- ljusstyrka ( du vill kanske ha 2.8 för att lyckas bättre inomhus )
- tele, du vill ju komma längre än 55mm
- vidvinkel, du vill komma kortare än 18mm
Det finns inte ett enda objektiv som löser allt det, det är nog minst två olika objektiv du skall ha :)

Skulle *jag* komponera ett APS-C system skulle jag välja 17-55/2.8 som normalzoom för att ha en ljusstark normalzoom med ett typiskt omfång för APS-C, och sen ha andra sekundära objektiv för de foton normalzoomen inte klarar. Men det finns trådar där det framgår att folk designar sina APS-C system helt annorlunda. Finns många olika sätt att bygga och åsikter om det.

24-70 och 24-105 L-gluggarna skall ju iaf vara bland det trevligaste Canon gör, och den dagen du väljer att köpa en fullformatare kan du utnyttja dem som de är tänka att utnyttjas :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar