Annons

objektiv till eos 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

jonne86

Ny medlem
för modligen är denna fråga ställd miljontals gånger, hur väljer jag rätt objektiv?
jag har alltså en canon 400d med orginal objektiv som jag tycker släpper in för lite ljus och har lite för lite zoom.
är mycke i fjällen och fotar snöskoter-körning, brukar avstånden vara ganska långa. alltså mer zoom. men jag fotar även objekt jag kan komma nära, alltså inte för mycket zoom?

gillar att fota och fotar ganska mycket men har dessvärre ingen mer erfarenhet än att trycka av på knappen.

så vad väljer jag?

Exakt vad har du för objektiv idag? Behöver väl främst information om brännviddsomfånget (18-55 kanske?) och ljusstyrkan (3,5-5,6,? Standard på de flexta kitzoomarna idag).

Eftersom du är missnöjd med både brännviddsomfånget och ljusstyrkan, låter det som du behöver en ljusstark telezoom. Gärna f/2.8, som är dubbelt ljusstarkare än f/4 och fyra gånger ljusstarkare än f/5,6.

Kanske en 70-200mm telezoom skulle vara något? Borde funka utmärkt speciellt om du står långt ifrån. Står du nära funkar säkert det du redan har bättre. Nackdelen med ljusstarka telezoomar är bara att de kostar skjortan... Tredjepartstillverkarnas objektiv (Sigma & Tamron i spetsen) brukar dock vara bra mycket billigare än Canons/Nikons egna motsvarande, och presterar ofta riktigt bra. Men de kostar också ganska mycket och det är svårt att hitta nåt bra och ljusstarkt under 6000kr.

Knalla in i en fotoaffär och testa lite olika objektiv på din kamera. Gå gärna ut på gatan då du testar telezoomar, för inomhus lär du inte riktigt få nåt grepp om vilken avbildningsskala de egentligen ger på längre avstånd.

jag har alltså en canon 400d med orginal objektiv som jag tycker släpper in för lite ljus och har lite för lite zoom.

Aj, då. Då blir det dyrt! (*)

Canon har en bra och rätt billig telezoom 55-250mm(**) för ca 2500:- . Den är dock inte ljusstarkare än din paketglugg du har nu. Går du upp ett bländarsteg får du 70-200/4.0 för ca 7 000:- Ännu ett steg, men med lite sämre optisk prestanda, kan bli Tamron 70-200/2,8 för ungefär samma pengar.

Per.

*) Och tungt. Kolla innan du köper.
**) Den heter mera exakt Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS

det jag har nu är ett Canon EFS 18-55mm 0.28m/0.9ft

jag har hör att 70-200 ska funka till det mesta.
hur ser jag hur bra ljusstyrkan är?
alltså är tamron och sigma objektiven man ska sattsa på, med tanke på priset?

det känns som att jag måste läsa på lite mer för att förstå vad allt handlar om. tex telezoom, vad exakt är det?

det jag har nu är ett Canon EFS 18-55mm 0.28m/0.9ft

jag har hör att 70-200 ska funka till det mesta.
hur ser jag hur bra ljusstyrkan är?
alltså är tamron och sigma objektiven man ska sattsa på, med tanke på priset?

det känns som att jag måste läsa på lite mer för att förstå vad allt handlar om. tex telezoom, vad exakt är det?

Ljusstyrkan är de siffror man brukar se efter brännvidden, t.ex.

50/1.8: 50 mm brännvidd, max bländare 1.8
70-200/4: 70-200 mm brännvidd, max bländare 4.0
18-55/3.5-4.5: 18-55 mm brännvidd, max bländare 3.5 vid 18 mm och 4.5 vid 55 mm

En telezoom är ett zoomobjektiv där minsta brännvidd överstiger ca 50 mm. 70-200 och 55-250 är telezoomar, men inte 12-24, 18-55 eller 18-200.

Per.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto