Annons

Objektiv till djurfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

evig

Medlem
Skulle behöva ha hjälp med val av nytt objektiv.

Skulle behöva inskaffa ett nytt objektiv som jag kan använda vid fotografering av tamdjur (hund, kanin, katt och häst).
Just nu använder jag Tamron af sp 90mm /2.6 DI macro till djurfotografering, men tycker inte riktigt det är så bra till just det. Brukar bli svårt att fotografera när djuren rör sig osv.
Jag har en Nikon D3000.

Vilket objektiv tror ni skulle vara bäst till just djurfotografering?
Vill att objektiver ej överskrider 8000 kr summan.

så om du kan hjälpa mig, tvecka inte! Jag är väldigt intresserad
av att hitta ett passande objektiv <3

vad är problemet får du rörelse oskärpa pga av att du har för lång slutar tid eller hinner inte AF med
tamron 90 borde det inte vara något problem att få tillräckligt korta slutartider då den har största bländare 2.8
så ställ kamerans program vred på läge A och ställ bländaren på 2.8 räcker det inte så måste du höja iso värdet testa tex 800. hinner AF inte med så behövs ett objektiv med snabbare AF eller fokusera manuellt.
möjliga objektiv är tex sigma 85 1.4 http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si85N eftersom du har en D3000 så måste du ha ett med inbyggd fokus motor och då faller många av dom billigare ljusstarka objektiven om du inte vill fokusera manuellt. kommer du tillräckligt nära med ditt 90 eller behöver du mera tele .

Jag skulle tro att AF på objektivet är problemet.
Tamron af sp 90mm /2.6 DI macro saknar två "finesser" snabb AF-motor och fokus begränsning.
AF motorn är en långsam micromotor vilket gör att den tar lite tid på sig när den ska fokusera.
Ett makro-objektiv har väldigt stort fokuserings omfång från 30cm till oändligt vilket gör att om AF missar så komer den att ha en väligt lång väg till ändläget och tillbaka. AF begränsning talar om att fokus finns i det begränsat område och gör att AF inte behöver söka i hela området.

Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro till Nikon AF är en zoom med bra ljusstyrka, "snabb" AF och ett bra omfång. Det har en liten egenhet med att shifta fokus när man zoomar dvs om du fokuserar och sen zoomar så kommer fokus att flyttas en aning. Optiskt sett är den en aning sämre än Tamrons motsvarighet men Tamron har tyvärr en långsammare AF-motor. Priset just nu på Cyebrfoto är 6390 (Sigma) resp. 6490 (Tamron).

Vill man ha lite billigare objektiv finns ju 70-300/4-5,6 från de flesta tillverkare. De är ju inte lika ljusstarka vilket gör att man får längre slutartider eller skruva upp ISO ett eller två snäpp. Dessa är kanske inte heller några höjdare på full öppning utan brukar behöva bländas ner lte också...

ANNONS