Annons

objektiv till dig. system

Produkter
(logga in för att koppla)

e1in

Medlem
Det är mkt diskussion om objektiv i detta forum, och här kommer ytterligare en..

Jag är en stolt ägarinna utav en 350D och köpte kitet med 18-55mm objektivet.. Jag känner dock att jag vill öka min samling objektiv, och funderar då på ett zoom liknande 55-200mm..
Nu till min första fråga, vilka objektiv kan man använda till en digital systemkamera? Kan man se det på ett objektiv? Man kan finna nyare objektiv med "DG", "Di", "DC" i beteckningen, är detta objektiv som man kan använda utan problem? Hur är det med äldre objektiv? Hur vet man om man kan använda dem? Jag känner att jag har koll på det här med "bildvinkelförändring" som det nu kallas, men det ja inte har koll på är just att se vilka objektiv som fungerar och inte fungerar..
Jag har hört att om man har ett äldre objektiv som inte fungerar till digital systemkamera kan man uppgradera objektivet? Stämmer detta? Vart kan man göra detta? Fungerar det på alla objektiv isf? Är det dyrt?

om någon kunde hjälpa mig med dessa frågor vore jag väldigt tacksam! =)

Tack på förhand!

Alla objektiv ger en cirkelrund bild. Denna cirkel kan sedan vara olika stor. Det viktiga är att den filmruta/sensor som bilden projiceras på inte går utanför cirkelns kanter. Det är det som gör att de objektiv som är gjorda för digitalkameror (där sensorn normalt sett är mindre än 24x36mm) inte passar för kameror med fullstor sensor eller för kameror för film - bildcirkeln är för liten så objektivet fyller inte hela formatet.

Sedan finns det ett annat problem med äldre optik och det är vilka kontakter och anslutningar som finns. Det hör mer ihop med exponeringsmätning och autofokus.

Passar objektivet rent fysiskt på kameran och mätning + autofokus funkar så är det nog OK.

DG (används av Sigma) och Di (används av Tamron) betyder att antireflexbehandlingen är uppdaterad för att ge bättre resultat med digitala kameror.
DC är Sigmas namn på objektiv som har mindre bildcirkel och därför enbart funkar på kameror med APS-storlek på sensorn. Hos Tamron heter samma sak "Di II", hos Canon heter det EF-S.

Alla objektiv som har EF eller EF-S-fattning går att använda på en 350D. Vissa äldre objektiv från tredje part (Sigma, Tamron, Tokina osv) kan ha problem med kompatibiliteten med nyare kamerahus. Man får då skicka iväg objektivet till tillverkaren eller en verkstad som kan uppgradera det. Vissa objektiv går tydligen inte att uppgradera dock...

tackar för svaren först o främst..
jag antar att det bästa sättet att få veta om ett objektiv fungerar är att testa.. problemet då är ju när man letar begagnat och personen som säljer inte vet om det fungerar eller inte.. Det är ju lite surt och köpa ett objektiv och sen upptäcka att det inte fungerar..
men då kanske man borde vända sig till tillverkaren?

Ingen som har en aning om vad en uppgradering kostar? om det lönar sig?

Sigma brukar, vad jag förstått, göra detta gratis. Hur det är med de andra tillverkarna vet jag inte. Det brukar, verkar det som, mestadels vara Sigma som har problem med detta dock.

Av nya objektiv så passar i alla fall:

Canons EF och EF-S objektiv

Sigmas alla objektiv (både DC och DG)

Detta har jag egen erfarenhet, så det vet jag. sen funkar många andra också men det lämnar jag till andra. Troligtvis, i stort sätt, alla nya objektiv du kan hitta.

/ Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar