Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusCal

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa en Nikon D90 i eftermiddag.
Frågan är vilka objektiv jag ska ta med i köpet.

Den typ av foto jag är intresserad av är (fick en liten kille för 12 vecor sen) så familj/barn/semester-bilder är ju självklart.
Men sen gillar jag att fota porträtt, natur, fåglar och långa slutar tider.

Jag har tänkt dessa tre: kommentarer?

Nikon AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED
Nikon AF 50/1,8D
 
Passa på att titta på Nikon 60/2,8G när du är i fotoaffären. Det är en roligt porträttglugg.

Tack för tipset! Ja det var ett fint objektiv - men det var inte priset - drygt 4000:-

Visst jag skulle verkligen inte ha något emot det objektivet men jag tror jag börjar med 50-objektivet och sen när jag blir känd och tjänar gott på mina bilder så kan jag uppgradera mig ;)
 
Tack för tipset! Ja det var ett fint objektiv - men det var inte priset - drygt 4000:-

Visst jag skulle verkligen inte ha något emot det objektivet men jag tror jag börjar med 50-objektivet och sen när jag blir känd och tjänar gott på mina bilder så kan jag uppgradera mig ;)


De objektiv du räknar upp är en helt OK uppsättning! Har du ekonomiskt utrymme finns ju möjlighet att uppgradera här och där, men då är det några tusingar till. Inom ramen för det du föreslagit är det svårt att få mer för pengarna.

Själv har jag både 50/1,8 och 70-300, och det är utmärkta gluggar. Vad gäller normalzoomar blir ju 18-105 billig i kit, och ska du välja en 17/18-50/2,8 från Sigma/Tamron (som ger högre ljusstyrka och lite bättre optisk prestanda) är det närmare 2000 extra (och du får ingen bildstabilisering). Väljer du min favorit 16-85 VR från Nikon är det 3500 extra. Frågan är om det är värt det.

En tanke till: att köpa i kit med Nikons 18-55 VR är nästan en tusing billigare. Om du inte behöver omfånget 18-105 tror jag inte den optiska prestandan skiljer särskilt mycket.
 
Med tanke på att du precis fått barn så tror jag på 18-105. Och som kit-zoom, så kostar det ju nästan ingenting. Det omfång du får i brännvidd kommer att ge dig möjlighet till bra inomhusbilder precis som lite kort zoom utomhus i natur. 70-300 lämpar sig i mina ögon mer för utomhusfoto. 50mm är ett mycket prisvärt objektiv men i mina ögon steg 2.

18-105 är en mer än bra och variationsrik början. I kit!!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.