Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Ertan

Aktiv medlem
Jag ska snart köpa kamera och objektiv, men står och velar mellan de båda kitobjektiven (18-55 och 55-200) och ett Nikkor 18-70 (D70:ns kitobjektiv). Har hört mycket positivt om 18-70, och lite mindre om 18-55.
Jag är lite inne på att köpa 18-70 nu ändå, men vad tycker ni? Kommer D50:ns kitobjektiv räcka, eller ska jag köpa något som jag vet kommer vara bra?

Ska kanske tillägga att jag har planer att köpa ett Nikkor 50/1.8D efter jul.

Tack på förhand!

Var lika fundersam som du..... fast för 5 minuter sen beställde jag ett kit med D50 och två olika objektiv, Nikon D50 (svart) + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED + AF-S DX 55-200/4-5,6G ED (svart).

Får hem den om ett par dar, först då vet jag om det var rätt beslut.
Har hört lite olika kommentarer om objektiven, även 18-70. Det verkar som dom flesta är nöjda, men dom kräsna tycker att 18-55 pch 55-200 är klena och högljudda. Jag känner att jag vill prova dom själv, och inte bara lyssnar på andra. Annars får man väl sälja dom.....

Det går att ta fantastiska bilder med 18-55, men det är klart det har ju en del begränsningar som man får lära sig jobba med. Det är ett typiskt dagsljusobjektiv som tar lika bra bilder som vilket objektiv som helst om man kan blända ner det några steg. Med 50 f/1.8 har du ett bra komplement för svaga ljusförhållanden fast det det är ju lite tele på en D50. Lite för lång brännvidd för att vara ett bra allroundobjektiv vid kvällsfotografering.

18-70 är aningen bättre än 18-55 på alla punkter utom en: 18-55 är suveränt litet och lätt.

Johannes

18-55:an är "helt okej". 18-70:n är ju helt klart bättre och ger bra skärpa ut i hörnen även på vidöppen bländare, medan 18-55:an behöver bländas ner till f/8 för att ge bra skärpa över hela bilden.
Man får en väldigt bra grafisk presentation över det på denna sidan:
http://www.slrgear.com/reviews/showcat.php/cat/13

De har ju även skrivit i text vad de tycker om objektiven, samt att det finns användarrecensioner.

Om pengarna finnes skulle jag hellre köpa 18-70:n, men visst går det att ta bra bilder med 18-55:an med.

50/1.8 ersätter ju inte något av dessa objektiv så att du kommer att köpa det ser jag iaf inte som någon anledning att ändra sitt val av normalzoom.

Edit: En annan fördel med 18-70:n är ju att fronten inte roterar när man fokuserar. Åas har den större filterdiameter, så filter blir ju lite dyrare. :)

Senast ändrad:
Sussanna, jag ser att du fått din kamera. Vad tycker Du om objektiven? Skulle vilja höra lite recensioner, tycker att Du hade en skön inställning till de objektiven:p

Det lilla jag testat.... så är jag helnöjd. Kameran är smidigare än D70, och avsaknaden av ratt nr2 är inget man hänger upp sig på efter fem minuter.Objektiven känns väldigt lätta, kanske lite plastiga, men jag gillar dom!. Satte på 55-200 på en gång, och det känns som det kommer få sitta kvar ett tag.
Jag tycker man ska känna efter själv och bilda sig en uppfattning, det är ju så olika beroende på vad man är ute efter. Vill man ha en tung, robust, gedigen o rejäl kamera eller en lätt, smidig och väldigt funktionell kamera att ha kul med? Jag vill utvecklas först o främst, och kommer säkert att köpa ny kamera igen om ett par år.... Fram tills dess känns det som D50 räcker gott och väl till mina behov. Det är ju trots allt fotografen som tar bilden, kameran är ju bara ett hjälpmedel....
Gå in i närmaste affär och tafsa på olika modeller, det gjorde jag o fastnade direkt!

Tack så mkt Susanna! Det blir nog en D50 med kitobjektiven. Nu blev jag sugen på att testa själv!:p

Tack för hjälpen

Beställde en D50 med de 2 kitobjektiven tidigare idag. Kommer om några dagar.

Snart kan jag äntligen börja fotta!

Hawaiii skrev:
Bra köp! Fick du bra pris?

Jag vet inte vad som är bra pris, men jag köpte allt på cyberphoto.se. Kunde säkert pruta mer, men det blev aldrig av, ångrar mig lite nu, men paketet är redan skickat så det finns inte så mycket att göra.
Vad köpte du för tillbehör till din?

Jag köpte också från cyberphoto, prutade inte heller... men jag fick en "Snickers" i paketet. Som tillbehör köpte jag ett High speed pro-nånting minneskort som funkar bra. Väska har jag sen innan så det blev inget mer. Totalt 9300:- inkl allt, så jag är nöjd. Man får ju det där fina servicepaketet också....
Lycka till! Jag gillar den mer o mer för varje dag!

jag köpte minneskort och lite filter. allt gick på 9900, ska bara köpa väska senare oxå, har en nu fast bara tillfälligt.

Tack för all hjälp!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto