Annons

Objektiv till D40x

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_086

Aktiv medlem
Hej!

Jag har bestämt för att inhandla min första digitala systemkamera, och jag har fastnat för Nikon D40x. För mig känns det som en vettig kamera för en vettig peng. Min budget är max 10 000 kronor. Nu har jag dock det angenäma problemet att jag skall välja objektiv.

Alternativ 1: 18-55 mm f/3,5-5.6G ED II AF-S DX plus ett 55-200 mm f/4-5,6G IF-ED AF-S DX VR

Alternativ 2:18-135 mm f/3,5-5,6G IF-ED AF-S DX

Alla tre är Nikons orginalobjektiv som brukar följa med de olika paketen till D40x.
Priserna för dessa två alternativ är båda inom min budget, och nu vill jag ha lite råd av er vad ni tycker!
Jag fotar en del ( ca 40%) naturbilder, och resten bli "vanliga" foton, dvs en salig blanding av människor, händelser etc.
Så, vilket av dessa alternativ skulle jag ha mest glädje av tror ni?

Tacksam för era åsikter!

// Johan

Jag skulle inte valt någon av dom alternativen.
Jag skulle köpt den i kit med AF-S 18-70, den bästa kitgluggen Nikon erbjuder.

/kent

Hej Johan!

Jag har själv en Nikon D40 där jag fick med kitobjektivet 18-55.
Jag är väldigt nöjd med det.
Har själv funderat på att köpa mig ett 55-200 VR, men har inte bestämmt mig än vad jag ska ha riktigt.

Tycker du att det är Ok att byta objektiv när du behöver? Kör då på 18-55 & 55-200.

Om du inte kommer att byta eller vill byta objektiv så ofta. Kör då på 18-135.

Eller så köper du en D40 för 4995:- å testar lite.
Det kanske räcker för dig med ett 18-55.
Vill du sen fota natur & fåglar så har du ju sparat en massa pengar till ett 70-300mm eller nått liknande.

Mvh
Niklas

Kent: Ok, intressant reflektion!
Varför tycker du att AF-S 18-70 är ett bättre alternativ?

Niklas: Det är just den detaljen med om jag orkar/vill byta objektiv som jag funderar mest på. Det är ju möjligt att 55-200 kan vara bra att ha vid naturfoto/sport samt att VR kan vara trevlig i skymning. Men samtidigt känner jag att jag inte vill missa några "ögonblick" bara för att jag måste byta objektiv. Då kanske man hade klarat sig med 18-135 zoom-mässigt... Men jag är väldigt fundersam när det gäller detta.

Några fotobutiker jag har varit inne i menar att jag nog skulle ha mera glädje av 18-55 & 55-200 med argumentet att jag då täcker allt mellan 18-200.
ScandinavianPhoto har alla tre (Om jag räknar med Kents), till följande priser:
18-135 = 7990 kr
18-55 + 55-200 VR + 1GB + väska = 9495 kr
AF-S 18-70 = 8790 kr

Mmm, funderingarna fortsätter!
/ Johan

johan_086 skrev:
Kent: Ok, intressant reflektion!
Varför tycker du att AF-S 18-70 är ett bättre alternativ?

Läs Tores länk.....

#For those wanting durability and the best overall consistency of image quality we would recommend the AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED zoom.#

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar