Annons

Objektiv till d300?

Produkter
(logga in för att koppla)

alex_webcast.no

Aktiv medlem
Tjena. Ska inom kort köpa mig en d300.
Har idag en sony a100 med sigma 17-70 & en 70-210 2.8.

Tänkte köpa d300 mad ett 16-85mm och ett 70-300vr
jag vet att 16-85 är en kompromiss men är det någon som har erfarenheter av dessa objektiv på 300:an?

Är dessa "kompromiss" objektiv så dåliga som vissa säger eller är det bara "showoff" för dem som har såd med highend objektiven?

vore intressant o höra lite åsikter om dessa objektiv. Jag skulle ju helt klart vilja ha t ex 24-70 2.8 med det kostar ju otroligt mycker mer och frågan är om det i mitt fall är någon poäng o lägga så mycket pengar så här i första skede?

Kanske lite mycket frågor men men...
Tacksam för alla tankar o kanske tips.

MVH
Alex
 
Du har inte funderat på ett tredjehandsobjektiv?
Sigma, Tamron och Tokina har fina ~18-50 f2.8. Då sparar du ju en rejäl slant jämfört med Nikkors motsvarande.
 
jag är väldigt nöjd med mitt 24-70/2.8 till min d300, köpte mina grejer ifrån robert white i england och då kosta det inte lika mkt som i sverige.

hade sigmas 18-50/2.8 innan till min canon 20d och de presterade väldigt bra för priset.

du kan ju kolla in nikons dx 18-55/2.8 (minns inte om de va till 55 eller 50) kostar mer än 3:e part men har fått bra kritik av de ja läst.
 
Jag är Nikonist så jag skall väl igentligen inte ifrågasätta ett byte TILL Nikon, men varför inte en A700?

Du har ju 2 anständiga gluggar till denna. A100'an kan du ju ha som backup då (jag tror) den inte betingar ett allt för stort andrahandsvärde. Just nu har Sony 1800 kr i cashback vid köp av kamera och objektiv - kanske är dags att införskaffa ett macro? Eller en fast 50mm?

// Maxe
 
aang a700

Jag hade först tänkt byta till a700 men efter att ha haft fen i händerna tycker jag fortfarande att den e lite plastig, precis som a100 e, sen så tycker jag inte om vertikalgreppet till a700:n nikon lyser kvalitet medans i mitt tycke så har sony fortfarande en bit att gå. Sen ska jag väl inte se bort ifrån att 8 bps inte e helt fel... :)
 
Re: aang a700

[email protected] skrev:
Jag hade först tänkt byta till a700 men efter att ha haft fen i händerna tycker jag fortfarande att den e lite plastig, precis som a100 e, sen så tycker jag inte om vertikalgreppet till a700:n nikon lyser kvalitet medans i mitt tycke så har sony fortfarande en bit att gå. Sen ska jag väl inte se bort ifrån att 8 bps inte e helt fel... :)

Okej, köper detta.

Jag tycker de val du nämner som startkit är vettigt. Har dock bara sett 16-85 på D80 men det såg bra ut ända ut i kanterna.

Du kanske skall komplettera med Nikon Af 50/1.8 D som är mycket prisvärt. Detta då du går ner lite i ljusstyrka jmf mot din nuvarande uppställning.

Lycka till med nya kameran.

// Maxe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.