ANNONS
Annons

Objektiv till Chinon CE-4

Produkter
(logga in för att koppla)

emjo

Avslutat medlemskap
Jag har en fått en Chinon CE-4. Den är rätt smäcker i sin litenhet och påminner inte lite om min första SLR (en Yashica FX-D). Tyvärr sitter ett för "trångt" cirka 50 mm objektiv på den. Det verkar (enligt nätet) som att Pentax-objektiv ska kunna passa. Men vilket? Det finns ju K/KA/KF med flera att välja mellan... Oerhört förvirrande. Om jag vill ha ett pentaxobjektiv av typen 28:a eller 35:a eller helst en 40:a vilken kan då tänkas passa? Funkar alla SMC Pentax-A och SMC Pentax-M?

Tacksam för svar!

Alla gamla manuella Pentax K, -M och -A objektiv med K bajonett funkar.

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/

Finns en SMC Pentax-M 40mm F2.8 men den är väl inte jätteskarp men liten och kompakt.
Det finns däremot massa andra fina Pentax objektiv som inte kostar speciellt mycket. SMC Pentax-A 35mm F2.8 ska tydligen vara väligt skarp men lite svår att få tag på, då är det lättare att hitta tex. SMC Pentax-M 35mm F2.8 som inte är lika skarp men helt ok. Ett par till alternativ är SMC Pentax (K) 35mm F3.5 och SMC Pentax (K) 28mm F3.5 som båda ska va riktigt skarpa men lite ljussvagare.

Senast ändrad:
Sigma Mini-wide (28mm/2.8) med K-fattning är ett prisvärt (~300kr) och helt ok alternativ. Finns också med KA-fattning (version II) som är något dyrare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar