Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till canon.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sh0eR

Medlem
Hejsan.

Jag är Helt ny på det här med foto och kan inte mycket om utrusting. Jag kollade lite på recentioner och blev helt borta. Jag fotar just nu med en canon eos 300d. Jag använder kitobjektivet och känner att jag vill ha ett nytt. Jag fotar en natur, människor men mest cyklar och sporter.

Nu till frågan: Vad ska jag ha för objektiv. Det ska inte vara för dyrt heller för jag studerar osv.

"Mest cyklar och sporter" betyder antagligen att du vill ha ett ljusstarkt objektiv för att kunna få korta slutartider och "frysa" rörelser.

När du använder ditt kitobjektiv; känner du att du vill ha längre brännvidd (mer inzoomat) eller ännu kortare?

Edit: Kort sagt; vad saknar du hos kitobjektivet?

hejsan.

Jo, det skulle behövas ett ljusstarkt objektiv. När jag fotar i skogen(där det oftast) är mörkt blir det ofta långa slutartider och ibland överexponerade blixar. Det händer även ibland när jag tar natur bilder på t.ex. sjöar att i ena hörnet(där solen är) blir det super ljust och i det motsvarande hörnet blir det mörkt som natten. Vad beror det på?

...är inte säker på vad du har för "kit-glugg" Men blir det mörkt runt hela bilden, så kallas det för vinjettering, och blir så på Canons samtliga optik. Oavsett pris.

I frågan om val av optik så skulle jag inte vilja rekommendera något. Men jag kan alltid ge dig några tummregler.

*Köp inga "piratgluggar". De är relativt billiga, men svåra att kränga beggat utan att gå med stor förlust. Köp Canons L-serie med 2,8. De är dyra, men tappar inte mycket i värde. Har du inte pengarna, eller intressert att lägga på serien så köp isåfall EFS-serien. Den är billig, bra och har hög kvalité. Bland piratmärkerna finns Tamton och Sigma. De rekommenderar jag starkast isåfall.

*Köp inga extrema zoomar som 28-300 eller liknande. Skärpan, och mycket annat i bilden blir kass i fråga om bildkvalité. En andra anledning till varför du inte ska köpa sådana gluggar är för att du får en "vandrande bländare". Dvs. att du på 28 ex. får 3,5 som värde och på full utzoom får en på 6, eller liknande. Och det blir riktigt kämpigt att hålla stadigt på på 200-300 med en bländare på 5,6 eller 6!

Lycka till!

Tack för dom seriösa svaren!

Vart kan man köpa objektiv på nätet? Och vda för nått ska jag köpa isf?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar