Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till canon EOS400D

Produkter
(logga in för att koppla)

vindspel

Medlem
Nu har jag tittat fram och tillbaka på fotosidans recensioner och på sajter om vika objektiv jag ska ha.Det är som om man ska behöva ha körkort för att skaffa sig en systemkamera....
Tänkte att ett macro- och ett zoomobjektiv skulle vara nödvändigt. Macro har jag tagit innan och tycker är roligt att ta och zoom har jag inte kunnat ta innan. Men vilka!!! Finns ju zoom med macro ex. Sigma 70-300 mm f4.0-f5.6 DG Macro....men hur bra fungerar det .... Sedan har jag titta på CANON Objektiv EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS och Sigma 55-200mmD 1:4-5:6 DC...den sistnämnda har fått bra recensioner på FS.... Det medfölde ett objektiv med kamerahuset EF S 18-55mm.....kan man sätta på ett objektiv på detta??? Har som komplement tittat på filter och hittat en som säljer: Sepia Filter, Fluroscent Filter, Red Filter, Green Filter, Yellow Filter, Orange Filter, Blue Filter, Diffuser Filter, Duto Diffuser Filter, Soften Diffuser Filter, Special Soften Diffuser Filter 3, Linear Polarizer Filter, Rainbow Filter, Neutral Density Filter, Veri Cross Filter, Close Up +1, +2, +4 & Macro, Center Image Sand Filter, Center Image Soft Filter, Two Field, 5 Image Filter, 3 Image Filter, 8 Flair Star Filter, 4 Flair Star filter, Double Exposer filter, & Safety Filter. Detta blev en lång blogg..förlåt....all hjälp ses som hjälp från himmelen...men usch det regnar ju :)
Vad betyder alla bokstäver på slutet av objektiven?????? hmm lättare att skicka iväg mig på en fotokurs :)
 
Re: expertsvar från Cheshire-katten

- "Vill du vara snäll och tala om för mig vilken väg jag ska ta härifrån?"
- "Det beror på vart du vill komma" svarade katten.
- "Det spelar inte så stor roll...", sa Alice.
- "Då spelar det heller ingen roll vilken väg du tar", sa katten.
- "...så länge som jag kommer NÅGONSTANS", fortsatte Alice.
- "Åh, det kommer du att göra", sa katten, "bara du går tillräckligt långt".
 
Re: Re: expertsvar från Cheshire-katten

Casimir skrev:
- "Vill du vara snäll och tala om för mig vilken väg jag ska ta härifrån?"
- "Det beror på vart du vill komma" svarade katten.
- "Det spelar inte så stor roll...", sa Alice.
- "Då spelar det heller ingen roll vilken väg du tar", sa katten.
- "...så länge som jag kommer NÅGONSTANS", fortsatte Alice.
- "Åh, det kommer du att göra", sa katten, "bara du går tillräckligt långt".

Det vet i katten :)...ska genast fråga min grannes katt.

Man kanske kan pröva sig fråm om man har några hundra tusen liggandes....
 
Många frågor blev det! :)

En fotokurs är kanske inte fel men börja med att läsa fotoskolan här på fotosidan. Läs också kamerans manual. Gärna en liten bit itaget och läs om avsnitten tills du fattat.

Bokstavsbeteckningarna på objektiven betyder lite olika från de olika tillverkarna. En som är bra att känna till är IS som är Canons beteckning för att objektivet har bildstabilisering.

När det gäller siffrorna så är den första siffran (på en fast glugg) eller paret siffror (på en zoom) brännvidden. I ditt första Sigma fall är det alltså en zoom som går från 70 mm till 300 mm.

Den andra sifferkombinationen som oftast inleds med f är bländarens maximala storlek. Om det står t ex f2.8 och inget mer så innebär det att den har max 2.8 över hela sitt omfång. Om det är två tal som i ditt Sigma exempel så innebär det att bländarens maximala öppning är olika beroende på hur mycket du zoomar. 4.0 är alltså värdet vid 70mm brännvidd och 5.6 vid 300 mm.

Ju större bländare, desto bättre. OBS! en stor bländare har du när det numeriska värdet är litet! Krångligt? Ja visst! :)

Nåväl, jag skall göra det enkelt för dig!:

Du skriver att det medföljer ett objektiv 18-55. BRA! Detta är en så kallad "normalzoom" som funkar till det mesta utom att fota havsörn. Alltså, börja med med det. Lär dig hur det och kameran funkar.

När du fotat en tid kommer du ha betydligt bättre underlag för beslut om filter, zoomar, makro mm.

Jag minns själv mitt första köp av systemkamera. Jag beställde på nätet, slängde på ett extra objektiv "för det verkar ju coolt". Den gluggen har jag inte kvar idag...

Lycka till!
 
Jag har läst fotoskolan på FS, den var mycket bra. Kamerans manual håller jag på med för fullt och bestämt mig för att först använda de förinställda valen. Har haft en systemkamera innan men den hade fast objektiv och man ställde in ISO efter vilken film man köpte, resten ställde jag in. Fick kanonfoto med denna. Men nu har vi hamnat i den digitala världen. Jag har tidigare inte kunnat ta bilder med zoom och tycker det ska bli jättekul.Macro lärde jag mig på min kompakta canon som hade detta inbyggt. Vill ha lika kul som innan och med det plusset att jag kan zooma. En del vill mycket :)
Förstår at jag kan hålla på och testa mig fram men det gör jag redan och som jag är i allt annat....vill göra det bästa "jag" kan.
Tack för svaret, nu slipper jag fråga katten :)
 
vindspel skrev:
Jag har tidigare inte kunnat ta bilder med zoom och tycker det ska bli jättekul.Macro lärde jag mig på min kompakta canon som hade detta inbyggt. Vill ha lika kul som innan och med det plusset att jag kan zooma.

Om jag såg rätt på din profilsida så hade du en Canon Powershot kompakt, den har zoom så helt nytt lär det väl inte bli!? ;)

Nåväl, ut och fota med dig nu - här blir inga bilder gjorda! :)
 
AFJ skrev:
Om jag såg rätt på din profilsida så hade du en Canon Powershot kompakt, den har zoom så helt nytt lär det väl inte bli!? ;)

Nåväl, ut och fota med dig nu - här blir inga bilder gjorda! :)
Tja, kan tydligen inte göra mig förstodd här. Menar naturligtvis att zooma in på längre avstånd....men jag tar det objektiv jag hittar................om det sen blir -200 eller -300mm med ellar utan macro får jag klura ut själv.......Ha ett fortsatt bra år på er alla :)
 
zoomzoomzoom

Nej, det är ingen Mazda reklam. Men jag tänkte att jag kanske kan hjälpa dig lite genom att försöka klargöra det där med zoomar. Att zooma är alltså bara objektivets förmåga att ändra brännvidd (ser ut som att komma längre ifrån eller närmare motivet). Därmed betyder inte zoomobjetiv att du kan ta foton på saker långt bort. Om du har en vidvinkelzoom (ex. Tokina 12-24 f/4) så är alltså brännvidden mellan 12mm till 24mm, hela tiden vidvinkel vilket gör att du aldrig kommer speciellt nära motivet (om du inte står nära:) ) Det objektiv som följer med är vad som kallas en normazoom. Den går från att klassas som vidvinkel vid 18mm till "normal" på 55mm ("normal" innebär ungefär att det ser ut som du är lika nära motivet när du tittar i kameran som när du tittar utan kameran) ... typ.. (inte enkelt att förklara enkelt..)
Det du pratar om i slutet verkar vara ett telezoom. (observera att det las till ett "tele" innan "zoom"). Detta betyder i praktiken att du kan ta kort på saker längre bort ;)
Och då finns det flera olika modeller, de du själv nämnt är vanliga telezoomar. Vissa av dem börjar vid "normal" brännvidd och går att zooma upp till den maximala brännvidden (som tidigare förklarats).
Om du vill ha nått tips om bra telezoomar så kan jag varmt rekommendera det jag själv använder, 70-200 4L IS USM (IS står som sagt för bildstabilisering, USM för UltraSonicMotor och innebär i praktiken att objektivet har en snabb autofokusmotor). Det objektivet är aningen dyrare än flera andra telezoomar men otroligt bra. Utan att veta säkert så låter Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS som du själv nämner som ett bra objektiv. Det har ju också bildstabiliseringen vilket är väldigt bra, speciellt då du fotograferar på längre brännvidder (max 250mm på denna). Sigma objektivet är säkert också bra!

Ja, jag vet inte om du blev klokare, fråga gärna igen om det blev ändå rörigare eller om jag inte förstod dina funderingar rätt. Inte helt enkelt att förklara så att de som inte redan vet vad man pratar om förstår (nördpoäng på det).

Mitt tips är precis som de som tidigare skrivit, att du väntar med att köpa ett telezoom ett tag, lär dig kameran och lär dig förstå hur det fungerar med bländare (vilket kan vara bra att känna till när du ska köpa ett telezoom). Jag gjorde också misstaget att köpa ett telezoom direkt bara för att det var roligt, men upptäckte efter ett tag att det inte var vad jag behövde och jag använde det sällan. (Det är sålt annars kunde du ha fått låna det tills du bestämt dig).

Hoppas du kommer fram till nått bra, välkommen in i objektivträsket! O grattis till att aldrig mer behöva oroa dig över att inte ha nånstans att göra av pengarna, köpa kameragrejer är som ett svart hål för plånboken! :) Lev väl! /C
 
vindspel skrev:
Har haft en systemkamera innan men den hade fast objektiv och man ställde in ISO efter vilken film man köpte, resten ställde jag in. Fick kanonfoto med denna. Men nu har vi hamnat i den digitala världen.

Det är inte så stor skillnad som du verkar tro!

Du skulle kunna strunta i att du använder en digital kamera. Nästan(*). Du kan ställa in din kit-zoom på 32mm(**), ISO på 200 och använda kameran precis som din analoga systemkamera. Gör gärna det!

Objektiven är av exakt samma typ som till en analog kamera. Enda skillnaden är att några av dem är litet begränsade till det mindre formatet för att göra dem billigare.

Per

*) Det finna några oundvikliga saker som JPEG-kvalitet, minneskort och några saker till, men det är detaljer.

**) "Normal"-objektiv för din kamera.
 
Tack för alla svaren.
Har bestämt mig för att köpa:

-Hoya Närbildslins +2 HMC 58 MM

-Hoya Pol circular HMC 58

-Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS

-Sigma EF 500DG ST, extern blixt för Canon

-Hama Tripod Stativ

-Motljusfilter 500 kr

-Hoya UV HMC 58

-Canon ET-60 III Motljusskydd

En bra början för en nybörjare tycker jag efter alla läsning...sen kan jag gå på de dyrare objektiven :)och andra filter....
 
Re: katten också

Hej.

Några råd i all välmening när du bestämt dig.

Hoya's har ett närbildsset med +1, +2 och +4 som inte kostar mycket mer än ett separat filter. UV-filter och polfilter är alltid bra tillbehör liksom motljusskydd. Mer behöver du inte om du kör digitalt.

När det gäller stativ skulle jag rekommendera dig att fundera en gång till. "Billiga" stativ är oftast inte så bra. Jag har också köpt "billiga" stativ runt 600 kr och sedan köpt ett riktigt för att det inte dög. Manfrotto 190 ett "budget" alternativ som med huvud kostar ca 1500 kr.

Lägg hellre pengarna på en riktigt stativ och hoppa över blixten i början. För att ljussätta vid macro-fotografering kan du använda en ficklampa som du tejpar på stativet.

Bifogad bild är tagen på frihand, Nikon D70s med 85/1.8 och Hoya close-up. Exponeringsdata är 1/125s, bl 5.6 och ISO 200. Inga justeringar i PS.

Mvh Casi
 

Bilagor

  • hoya-close-up-lens.jpg
    hoya-close-up-lens.jpg
    84.1 KB · Visningar: 549
vindspel skrev:
Har haft en systemkamera innan men den hade fast objektiv och man ställde in ISO efter vilken film man köpte, resten ställde jag in. Fick kanonfoto med denna.

Grunderna är fortfarande lika som på din analoga kamera Gunilla, den största skillnaden med digitalt är att du kan välja iso fritt, dvs du är inte låst till ett fast värde som på en specifik film, utan du har friheten att använda vilken filmkänslighet som helst på varje bild, bländare och slutartid kan du ställa in manuellt som du gjorde på din analoga kamera om du vill det.

Men smartast är att köra i bländarförvalsläget, dvs, du väljer bländare och kameran ger automatiskt rätt slutartid efter ditt val, nu kommer jag inte ihåg vad Canon kallar det läget, men det står i manualen, ställ sedan in den bländare (skärpedjup) du önskar för motivet, ha koll på vilken slutartid kameran ger i sökaren, blir den för lång använder du stativ om det är möjligt, annars så ökar du ISO värdet tills du får en slutartid som räcker för att handhålla kameran.

Så använder jag min kamera till 90%, övriga 10% använder jag slutartidsprioritet när jag vill låsa kameran på en specifik slutartid, oftast hög för att frysa ett motiv, eller när jag kör helt manuellt, det gör jag ofta när jag använder stativ + filter, samt gör HDR bilder mm och ställer in exponeringen efter eget tycke.

Lycka till.

/kent
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.