Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till CANON EOS 450D - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har äntligen bestämt mej att köpa en Canan eos 450d som min första systemkamera. Tänkte bara köpa kamerahuset och sedan köpa till ett objektiv. Så nu skulle jag behöva lite hjälp!
Jag vill kunna ta portträttbilder, landskapsbilder osv.. kunna zooma.
Är juh som sagt nybörjare så tänkte höra om ni har något bra förslag? Priset får inte ligga högre än 2000:-
Har kollat lite på canon EF50 1,8 ll , och det verkar många tipsa om, men sen såg jag att det inte hade någon zoom? Och det är väl bra och ha?
tacksam för alla svar jag kan få!!
 
Om Du ska köpa ett nytt hus tycker jag nog att Du kan köpa ett kit med EF-S 18-55 IS (bildstabilisering).
Kolla runt lite på nätbutikerna. Fotokungen t.ex tar 695 kr extra för ett kit med detta objektiv, och mer prisvärt hittar Du inte för de pengarna.
Då kan Du bekanta Dig med Din nya kamera utan att lägga för mkt pengar på objektivet. Efter en tid inser Du säkert vad för objektiv Du har behov av och under tiden sparar Du lite pengar.
/L
 
Jag har äntligen bestämt mej att köpa en Canan eos 450d som min första systemkamera. Tänkte bara köpa kamerahuset och sedan köpa till ett objektiv. Så nu skulle jag behöva lite hjälp!
Jag vill kunna ta portträttbilder, landskapsbilder osv.. kunna zooma.
Är juh som sagt nybörjare så tänkte höra om ni har något bra förslag? Priset får inte ligga högre än 2000:-
Har kollat lite på canon EF50 1,8 ll , och det verkar många tipsa om, men sen såg jag att det inte hade någon zoom? Och det är väl bra och ha?
tacksam för alla svar jag kan få!!

Jag skulle faktiskt vilja hålla med "LeffeHP".
 
Canon EF50 1,8 ll är en bra och billig glugg, rekommenderar den starkt. Jag skulle oxå rekommendera Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM. Bra allround lens. 17-85 kan du hitta för runt 2500 kr på blocket om du kollar runt.
 
Canon EF50 1,8 ll är en bra och billig glugg, rekommenderar den starkt. Jag skulle oxå rekommendera Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM. Bra allround lens. 17-85 kan du hitta för runt 2500 kr på blocket om du kollar runt.

tack!
men det går inte att zooma med om jag förstått det rätt? det har man väl användning av? eller?
 
Om jag skulle köpa endast 450D huset och objektiv separat till det så skulle jag no kika på ett Tamron 28-75/2.8 ljustark, bra brännvidd för allround fotografering och mycket prisvärt (400€ blir väl ca. 4000 kronor då). men köper du ett kit med 18-55 gluggen slipper du absolut förmånligast undan... skulle jag tro iaf.
 
Nej det är et fast objektiv, EF 50/1.8 innebär "fotzoom". Du får alltså förflytta dig närmare eller längre ifrån objektet Du ska fotografera.

EF 50 är en normalzoom på fullformatskameror med en sensor på 24 x 36, men en sådan sensor har inte 450D. Den har en mindre sensor. Detta innebär att EF 50 på en 450D istället blir ett teleobjektiv på 80 mm brännvidd. (50 mm x 1.6 cropfaktor = 80 mm)

/L
 
Nej det är et fast objektiv, EF 50/1.8 innebär "fotzoom". Du får alltså förflytta dig närmare eller längre ifrån objektet Du ska fotografera.

EF 50 är en normalzoom på fullformatskameror med en sensor på 24 x 36, men en sådan sensor har inte 450D. Den har en mindre sensor. Detta innebär att EF 50 på en 450D istället blir ett teleobjektiv på 80 mm brännvidd. (50 mm x 1.6 cropfaktor = 80 mm)

/L
¨

Ok, tack så mycket för svar!
Rena djuneln det här.. men så du råder mig att köpa ett kit? Känns juh enklast..
Bara det att när man läst runt lite på nätet om kamera så råder många att bara köpa kamerahuset och sen ett bättre objektiv till för att man växer ur det som är i kittet så snabbt..
Så det är det jag är rädd för.
 
¨

Ok, tack så mycket för svar!
Rena djuneln det här.. men så du råder mig att köpa ett kit? Känns juh enklast..
Bara det att när man läst runt lite på nätet om kamera så råder många att bara köpa kamerahuset och sen ett bättre objektiv till för att man växer ur det som är i kittet så snabbt..
Så det är det jag är rädd för.

Ja, jag råder Dig till att köpa ett kit med EF-S 18-55 IS. Just IS-versionen av kit-objektivet har fått bra recensioner!
Som jag skrev tidigare i tråden är det väldigt prisvärt att köpa med just det objektivet.
Du får ett bra start-kit till en rimlig peng. Under tiden sparar Du lite mer, och sedan när Du känner att du har behov av t.ex EF 50/1.8 köper Du ett sånt. EF 50/1.8 är mkt bra för porträtt t.ex.

/L
 
Ok, tack så mycket för svar!
Rena djuneln det här.. men så du råder mig att köpa ett kit? Känns juh enklast..
Bara det att när man läst runt lite på nätet om kamera så råder många att bara köpa kamerahuset och sen ett bättre objektiv till för att man växer ur det som är i kittet så snabbt..
Så det är det jag är rädd för.

Jag tror att det är ett lite föråldrat råd, idag är "kit"-objektiven faktiskt så pass bra att de räcker väldigt långt. Jag tror inte du blir besviken med tanke på den lilla extra kostnaden för att få paketet - dessutom kommer du igång direkt och kan fundera på vad du eventuellt saknar när du tittat på bilderna du tagit (och kanske inte kunde ta av oilka skäl, ljus, räckvidd, skärpedjup, vad det nu kan vara).

Jag bytte ut mitt 18-55 (har en 450D) rätt snart mot ett 17-85, men inte för att jag var missnöjd med bildkvaliten utan för att jag verkar ta mycket bilder precis i gränsen mellan 18-55 och 55-250 och tröttnade på att byta så ofta eller beskära.
 
Det där med att man växer ur en 18-55 är nog mest snobberi. De allra flesta bilder kan nog tas i det brännviddsområdet; dessutom är dagens kameror tillräckligt ljuskänsliga för att klara sig med ljusstyrkan som ett så kallat kittobjektiv ger.

Ge inte vika för snobbarna; köp en 18-55 IS och lärd dig kameran med den! Du får inget i närheten så prisvärt på något annat sätt!

Dessutom är som sagt Canon 18-55 IS ett alldeles utmärkt objektiv, trots det låga priset. Är det viktigt för dig att imponera på dina kompisar med dyr optik?

Per.
 
Ja, jag råder Dig till att köpa ett kit med EF-S 18-55 IS. Just IS-versionen av kit-objektivet har fått bra recensioner!
Som jag skrev tidigare i tråden är det väldigt prisvärt att köpa med just det objektivet.
Du får ett bra start-kit till en rimlig peng. Under tiden sparar Du lite mer, och sedan när Du känner att du har behov av t.ex EF 50/1.8 köper Du ett sånt. EF 50/1.8 är mkt bra för porträtt t.ex.

/L

Så, nu har jag beställt mig en Eos 450d med kit!
tack så mycket för hjälpen!
 
Över 95% av köparna till instegs systemkameror, dvs. amatörsegmentet, dit Canon 450D tillhör, använder inget annat objektiv, än just kitzoomen!

450D:n är den mest sålda systemkameran på marknaden, i hela världen, det visar väl hur kitzoomen fungerar?
Kamerahus och kitzoomen är det absolut vanligaste paketet, vid köp!

På nätet vimlar det av fotonördar, som lever för sina kameraprylar, en viss skillnad på objektiv finns givetvis, men den praktiska skillnaden, på den färdiga bilden, är mindre än vad många tror, om bilden är tagen med en kitzoom eller en avancerad optik, - den stora skillnaden är vad du måste lägga ut i pengar, kitzoomen är nästan gratis, en avancerad optik kan kosta många tusen lappar!

Skillnaden, i skärpa, vinjettering och kromatisk aberration, ser du vid stora förstoringar, likt A4 format på bilden, hur ofta blir ditt behov av den storleken?

Ofta kan programmet PS rätta till fel i bildfilen, likt ovan nämnda, vinjettering och kromatisk aberration.

Alltså, dags att du studerar hur kamera, objektiv och digital fotografi fungerar, annars är du rökt!
 
Så, nu har jag beställt mig en Eos 450d med kit!
tack så mycket för hjälpen!

Tror du blir väldigt nöjd med det. Om du sedan känner att du vill ta snofsiga porträtt med suddiga bakgrunder (där kanske inte paketgluggen räcker till riktigt), så är Canons 50mm f/1.8 som någon redan nämnt faktiskt mycket bättre än prislappen och plasten på utsidan får det att verka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.