Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Canon 1000d

Produkter
(logga in för att koppla)

Mairas

Medlem
Jag är helt ny inom fotografering och har funderat (och frågat på detta forum) lite fram och tillbaka angående kamera och objektiv.

Nu har jag dock bestämt mig för att köpa en Canon eos 1000d

Mitt mål med fotograferingen är främst att ta bilder inomhus (utan blixt) så att bilderna blir levande. Jag har även en liten dotter som jag gärna fotar.

Jag har fått tipset att köpa till ett objektiv 50mm/1,8 pga av att det ger fina bilder i dunkel belysning. Det är också ett bra poträttobjektiv, dessutom ganska så billigt.

Frågan är då...

Ska jag köpa kameran med ett EF-S 18-55/3,5-5,6 objektiv eller med EF-S 18-55/3,5 -5,6 IS objektiv?

Anledningen till att jag funderar på den sämre sortet är att jag ändå tänkt att köpa det fasta objektivet för att använda inomhus.

En till fråga...

Tips på bra och billiga väskor och stativ?
 
Ska jag köpa kameran med ett EF-S 18-55/3,5-5,6 objektiv eller med EF-S 18-55/3,5 -5,6 IS objektiv?

Anledningen till att jag funderar på den sämre sortet är att jag ändå tänkt att köpa det fasta objektivet för att använda inomhus.

Du ska köpa med IS, för att det är ett skarpare och bättre objektiv som dessutom råkar ha begåvats med bildstabilisering.
 
Jag har fått tipset att köpa till ett objektiv 50mm/1,8 pga av att det ger fina bilder i dunkel belysning. Det är också ett bra poträttobjektiv, dessutom ganska så billigt.

Det är väldigt billigt och dessutom prisvärt, skarpt och som du säger bra att fota med när ljuset tryter lite. Däremot så bör man veta att det kanske inte är ett jättepraktiskt inomhusobjektiv för annat än just porträtt, på en 1000D blir det ett kort tele och (tyckte jag) svårt att använda eftersom jag backade in i saker hela tiden när jag försökte få med mer än en person på bild.

En lite kortare brännvidd (28-35 någonstans) är mer allmängiltig, men innebär också ett lite dyrare utbud.
 
Beställer du sedan från www.cameranu.nl spar du 1000kr jämfört med om du beställer från butik i Sverige.

Nikon D5000 + AF-S 35/1.8 kostar 5900kr inkl moms och frakt, lägg till 500kr om du även vill ha AF-S 18-55VR normalzoomen som ger dig ett billigt och bra allroundobjektiv.

Samma kalkyl med Canon EOS 1000D + EF 35/2 kostar 5700kr inkl moms och frakt, lägg till 650kr om du även vill ha EF-S 18-55IS. Observera med IS som är ett optiskt mycket skarpare och bättre objektiv som har stabiliseringen som bonus.

Eller den vassare Canon EOS 500D + EF 35/2 kostar 7000kr inkl moms och frakt, lägg till 560kr om du även vill ha EF-S 18-55IS.

Mest och bäst för pengarna är Nikon D5000. En fördel den har är en AF-assist lampa som hjälper kameran att fokusera rätt i dåligt ljus. Canon saknar denna lampa, den fäller istället upp blixten och smattrar på med blixtljus för att hjälpa till att hitta rätt fokus. Mycket irriterande för den som blir fotograferad, men funktionen går förstås att stänga av.

Men...
Om du ha ett billigt/bra/ljusstarkt 50mm objektiv som passar bättre för porträtt med sin lite längre brännvidd men mindre bra för inomhusbilder på barn då du lätt kommer för nära och kapar ungen på mitten -- är Canon bättre. Deras EF 50/1.8 kostar bara 1000kr medan motsvarande Nikon 50/1.8 inte funkar med huset D5000. Mycket irriterande! Så om 35mm barnobjektiv är favorit välj Nikon, om 50mm porträttobjektiv välj Canon.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond5000/
 
Ska jag köpa kameran med ett EF-S 18-55/3,5-5,6 objektiv eller med EF-S 18-55/3,5 -5,6 IS objektiv?

Du skall absolut satsa på det med IS - bildstabilisering är bra och dessutom är den varianten allmänt skarpare. Prisskillnaden bör vara relativt liten.

Tips på bra och billiga väskor och stativ?

Väskor tycker jag är väldigt mycket tycke och smak. Jag har några olika varianter av märket Lowepro. De har fungerat bra.

Stativ - där pasar jag, använder det väldigt sällan så mina erfarenheter är begränsade.

Ett allmänt råd, köp inte för mycket prylar i början. Vänta lite tills du ser vartåt ditt intresse utvecklar sig. Börja spara redan nu till en extern blixt - det gör verkligen skillnad mot den inbyggda.

Lycka till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.