Annons

Objektiv till bebisfoton

Produkter
(logga in för att koppla)

Spannen

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vilja ha tips på vilket objektiv jag ska köpa inför min bebis ankomst om två veckor. :) Jag har idag en Canon 60D och objektiven Canon EF 50/1,8 och Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM. Bebisar och hundar är det som främst ska fotograferas.

Tacksam för alla tips! :)

Vänligen Ann

Jag tycker nog att objektiven du redan har borde fungera rätt bra! 50mm till porträtt i fönsterljus etc., och 17-50 för vardagsbilder och liknande.

Annars beror det lite på vilken prisklass du vill lägga dig på. Ett ljusstarkt 35mm vore kanske något? Sigmas nya f/1.4 ska väl vara okej så vitt jag förstått. Kostar runt 6-7000kr. Jag antar att du i regel vill fota inomhus utan blixt, och nu till vintern kan det vara bra att kunna använda bländare under 2,8.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Jag skulle nog vänta och se (om inte pengarna bränner i fickan) :) Tycker de objektiv du har (i kombination med kameran) täcker in de brännvidder som funkar bra att fota bebisar och hundar med.

Jag instämmer med ovanstående att du redan har precis rätt objektiv för jobbet :)

Så jag hade istället lagt pengarna på en bakgrund och en studioblixt. Finns skämmigt billigt på ebay om man inte kräver fina varumärken på prylarna.

Tacksam för alla tips! :)

De objektiv du har är väl perfekta för uppgiften!

Fundera på att skaffa en extern blixt. Jo, jag vet, det är trevligare med naturligt ljus, men vi går mot mörka tider och när den lille börjar krypa runt på golven så räcker inte ljuset till.

En bra blixt är guld värd. Inte minst eftersom den går att rikta från barnet så att man slipper sätta skarpt blixtljus direkt i ögonen på krabaten!

Lycka till!

Håller med om blixt, väntade länge innan jag skaffade en helt enkelt för att kameran inte "hann med" ungen längre. Men resultatet blev så bra att jag kände att jag borde haft en från dag ett. Skaffa 320 EX själv, men ångrar att jag inte gick på 430n istället. Enda fördelen med 320 är videoljuset som är ett bra extra ljus att ha ibland.

Sen skadar det inte med ett tele när ungen väl börjar springa runt själv. Så att se spara till ett sådant redan nu är ingen dum idé :)

ANNONS