Annons

Objektiv till att fota innebandy

Produkter
(logga in för att koppla)

GoldWing

Medlem
Vilket objektiv ska man satsa (3-5000 kr) på när man ska fota innebandy med allt vad det innebär ...
Ljusstyrka - USM - IS - L ?????
Är det nån som har ett till salu ??
Har en Canon 300D.
 
Prio 1, 2, 3, 4 och 5 är ljusstyrka. Det är oerhört mycket mörkare i en sporthall än vad man tror. Beroende på hur nära du kan stå skulle jag rekommendera ett 50/1,4 eller 85/1,8.

//David
 
Hej,

David har helt rätt. Utan ett ljusstarkt objektiv blir det mycket svårt att få hög kvalitet på innebandybilder.

Jag rekommenderar Canons 85 f1,8 USM som är ett snabbt, ljusstarkt och skarpt objektiv i det prisområde du nämner. Brännvidden fungerar utmärkt för innebandy.

Lycka till!

Hälsningar Martin
 
Ljusstyrka är, som redan sagts, det allra viktigaste. För att kunna frysa händelserna så vill du ha så kort slutartid som möjligt. Helst ner till 1/500s, men antagligen går det bra upp till 1/200s också. Peta upp känsligheten så mycket du kan (hest ISO 1600).

Vilket objektiv du behöver beror också på hur nära planen du kan stå. På innebandymatchen brukar man kunna få komma ganska nära, och då kanske ett 85mm/1,8 räcker. Behöver du mera zoom skulle jag nog rekommendera att du tittar på ett Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM, fast då drar ju kostnaden iväg rätt ordentligt iofs.
 
Jag använder mig främst av ett gammalt sällsynt EF 135- 2,8-objektiv. Det betyder att jag kan exponera för 1/500 sekund och ISO1600 i inte alltför mörka sporthallar (Elitserien) och att kvaliteten är OK för tidningstryck. Men visst - en 1,8-glugg är ju bättre och Ekeqvist vet vad han pratar om. Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.