Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till 5D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej. Jepp. gick från D3 och Hasselblad och tänkte ge mig med fotandet. Skulle ta en D3x och ha hemma men den är verkligen för dyr om man inte jobbar. Jag har en liten plan och det är att ha bara några fasta gluggar, nu lästa jag att 85 1,2 inte funkar på mark 2 med blixt, där tror jag visserligen att kommer en lösning i någon uppdatering. Men problemet med Canon tycker jag är att det är svajiga resultat. Exempel: jag vill ha en 24 1.2, den verkar riktigt sjysst och jag har 2 polare som dyrkar den. Nu kommer det en ny och i ALLA forum hitills jag läst så är den medioker. De tycker man ska ta den gamla. Den gamla reas ut förövrigt på Adorama B&H osv för 1100 dollar. Det borde vara självklart att en glugg som är tillverkad 1993 i konstruktionen och uppdateras 2008 skulle vara bättre. Men tack för svaret ang. Per på Canon, ja ska ringa honom. Jag är NPS:are så det hjälper nog inget.

Funkar inte 85 1.2 med blixt? Det gör min iallafall.
 
Jag har alltid lämnat in mina hus och objektiv på Infocare i bromma. Dom har alltid gjort ett bra jobb.. antar att dom fortfarande kör för Canon?

Jag ska även ringa dem på måndag och kolla. Se var jag får hjälp! Som gammal NIKONist har jag alltid varit avis på 1.2 gluggarna men det är ju lite ointressant om man sk blända ner dem till 8 för att det ska bli skarpt. Men tack Bass och Ove för snabba svar. Jag återkommer om var felen var, glugg eller kamera. Jag köper nog en macro på måndag och tar med och kalibrerar.
 
Funkar inte 85 1.2 med blixt? Det gör min iallafall.

?? ok? Tog inte med en sån i köpet för att folk gnällde på nätet att det inte hade kommit en uppdatering på det. Är det nya 85:an 580:an och mark2 du har? Jag vet att min gamla kollega som har Ds 3 inte har problem så jag blev förvånad. Men trodde i min enfald att ingen skulle hitta på sånt i forum. jag ska kolla var jag läste det men det var flera som kommenterade det.

Jan
 
?? ok? Tog inte med en sån i köpet för att folk gnällde på nätet att det inte hade kommit en uppdatering på det. Är det nya 85:an 580:an och mark2 du har? Jag vet att min gamla kollega som har Ds 3 inte har problem så jag blev förvånad. Men trodde i min enfald att ingen skulle hitta på sånt i forum. jag ska kolla var jag läste det men det var flera som kommenterade det.

Jan

Ja, 5DMk2, 85 1,2 II och 580ExII. Vad är det som inte skall fungera?
 
Jag har nu varit ute och fotat lite med min 5D Mark II tillsammans med objektiven Canon 50mm f/1.4 och Canon 100mm f/2.8 Macro och jag är såååå nöjd. Jag har kunnat fota handhållet i situationer som jag tidigare bara kunnat drömma om.

Jag har inte gjort några seriösa tester än eftersom jag varit helt såld på att bara gå omkring och fota. Otroligt skön kamera måste jag säga och steget från min tidigare 400D är enormt.
Saknar dock ett vidvinkelobjektiv så det blir allt viktigare att införskaffa.

Måste ut igen... :)
 
jag har precis köpt en 5D mark 2 och är förbluffad vad felfokuserande den är. Var lämnar man in dem enklast? Jag har plåtat med Nikon förut så jag har inte haft såna här problem. Direkt ur kartong och med ny 50:a missar den ALLTID skärpan. Tycker ni man ska kalibrera den direkt i kameran i mjukvaran mot varje enskild glugg eller på typ Intervision. Dom säger att ALLA canons kameror behövs finjusteras. Suck. Glädjen var kortvarig. Och jag har inga mätinstrument men med ett måttband fokuserat på 40 cm ligger skärpan på 43. på bohyllan alltid boken bakom osv. Och jepp jag använder stativ och testat ett gäng bländare.
Jan

Hej, jag har också lyckats få tag i en felfokuserande 5DM2. Har startat en tråd om det:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101806

Är det bara att ringa Canon RCC i Mölndal om man bor i GBG?

MVH
Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.