Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Objektiv till 10D
- Trådstartare bengtc
- Start datum
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
Cannon har en 28-135 IS (bildstabilisator) som verkar trevlig. Jag har bara testad den lite så jag kan inte säga mer än att bildstabilisering faktiskt fungerar.
stranden
Aktiv medlem
Daniel Ahlin skrev:
Cannon har en 28-135 IS (bildstabilisator) som verkar trevlig. Jag har bara testad den lite så jag kan inte säga mer än att bildstabilisering faktiskt fungerar.
Jag har just en sådan, och kan bara säga goda ord om den. Skarpa bilder, väger inte vidare mycket, gediget byggd, tyst iom USM. Och bildstabilisatorn fungerar ypperligt, det gör ju att man lättare kan ta bilder i sammanhang där det annars varit lite svårare.
Speciellt dyr är den inte heller; runt 4.7k hos Technikdirekt i tyskland.
Damocles
Aktiv medlem
Hmm, tamron ska väl ha ett 24-135 som tydligen ska vara hyggligt, men jag tror fortfarande canons är bättre. Vet dock att vissa har problem med zoom-creep, altså att objektivet glider om man har det neråt, hängande.
Vad bra att sigma släpper ett 18-50mm då....Det är bara EF-S 18-55mm som (endast) kan köpas med 300D som inte passar till de analoga oxå (passar endast på 300D).
sagan
Avslutat medlemskap
Damocles skrev:
Vad bra att sigma släpper ett 18-50mm då....
Ännu bättre att de har släppt ett 12-24mm tycker jag.
peter_wahlström
Aktiv medlem
Jag kör också med 28-135 IS USM. Nackdelen är att det har dålig ljusstyrka och tafflig kvalitet (plastig känsla) men oerhört skarp glugg för dom pengarna! Jag använder den väldigt mycket! rekommenderas verkligen! IS är jättebra om man fotograferar inomhus i dålig belysning.
Jag kör även med ett 17-40/4 L USM som jag kan rekommndera varmt. Bra omfång, kanonkvalitet, superskarp!!! nackdelen är väl f4, men om man ser till priset så är det mycket optik för pengarna... man klarar sig ganska långt på f.4 tycker jag... men det är klart.. det beror ju precis på vad man fotar...
Lycka till!
//Peter
Jag kör även med ett 17-40/4 L USM som jag kan rekommndera varmt. Bra omfång, kanonkvalitet, superskarp!!! nackdelen är väl f4, men om man ser till priset så är det mycket optik för pengarna... man klarar sig ganska långt på f.4 tycker jag... men det är klart.. det beror ju precis på vad man fotar...
Lycka till!
//Peter
melker2001
Aktiv medlem
Bra objektiv
Jag kan rekomendera ett mkt bra objektiv som jag har testat några veckor med bra resultat det är Sigma Objektiv Zoom Af 24-70/2,8EX DF komplettera sedan med ett Cosina Objektiv Zoom Af 70-210/2,8-4,0
// Håkan
Jag kan rekomendera ett mkt bra objektiv som jag har testat några veckor med bra resultat det är Sigma Objektiv Zoom Af 24-70/2,8EX DF komplettera sedan med ett Cosina Objektiv Zoom Af 70-210/2,8-4,0
// Håkan
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
Cosina/Soligor 70-210 är halvbra, fast det är billigt.
NRO
Ny medlem
Då du funderar på vidvinkeln, kom ihåg att 28mm motsvarar 45mm på 10D. Så du behöver ett objektiv till om du vill plåta vidvinkel.
Jag har sedan tidigare ett Canon EF 24-85 mm som är min standardglugg på 10D. (motsv 38-136 mm). Tycker den är helt OK, rekommenderar. Men för att få riktig vidvinkel skaffade jag dessutom en Sigma 15-30 mm zoom. Den verkar skarp och välkorrigerad, men känslig för ströljus. Dom borde ta fram ett motljusskydd som är avpassat för den mindre bildvinkeln med digitalkameran.
Jag har sedan tidigare ett Canon EF 24-85 mm som är min standardglugg på 10D. (motsv 38-136 mm). Tycker den är helt OK, rekommenderar. Men för att få riktig vidvinkel skaffade jag dessutom en Sigma 15-30 mm zoom. Den verkar skarp och välkorrigerad, men känslig för ströljus. Dom borde ta fram ett motljusskydd som är avpassat för den mindre bildvinkeln med digitalkameran.
TheBishop
Aktiv medlem
Kan lägga till ytterligare en röst till 28-135 IS - förutom ljuskänsligheten (3.5-5.6) så är den väldigt trevlig - var första gluggen till min 10D och har suttit på allt som oftast.
Tycker den tar skarpa och bra bilder och IS kan enklast sammanfattas som... Magi.
IS låter en verkligen ta vissa bilder handhållet som hade varit helt omöjliga annars.
Brändviddsomfånget har varit helt ok för mig, men det beror som sagt på vad man fotar.
Väger inte alltför mycket heller.
Klart prisvärt.
Tycker den tar skarpa och bra bilder och IS kan enklast sammanfattas som... Magi.
IS låter en verkligen ta vissa bilder handhållet som hade varit helt omöjliga annars.
Brändviddsomfånget har varit helt ok för mig, men det beror som sagt på vad man fotar.
Väger inte alltför mycket heller.
Klart prisvärt.