Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

bengtc

Medlem
Går och klurar på en Canon 10D, men vilket objektiv ska man köpa till?

Jag vill helst ha ett zoom-objektiv, någonstans mellan 28-135 mm. Vad köper man som ger en vettig balans mellan kvalitet och pris?

Tacksam för lite tips frå er mångkunniga.

Bengt C

Cannon har en 28-135 IS (bildstabilisator) som verkar trevlig. Jag har bara testad den lite så jag kan inte säga mer än att bildstabilisering faktiskt fungerar.

Du hittar inget bättre objektiv med det omfånget.
(Canon 28-135mm IS USM) bildvinkel på en 10D blir ju dock motsv 46-216mm.

Daniel Ahlin skrev:
Cannon har en 28-135 IS (bildstabilisator) som verkar trevlig. Jag har bara testad den lite så jag kan inte säga mer än att bildstabilisering faktiskt fungerar.

Jag har just en sådan, och kan bara säga goda ord om den. Skarpa bilder, väger inte vidare mycket, gediget byggd, tyst iom USM. Och bildstabilisatorn fungerar ypperligt, det gör ju att man lättare kan ta bilder i sammanhang där det annars varit lite svårare.

Speciellt dyr är den inte heller; runt 4.7k hos Technikdirekt i tyskland.

Tack för tipsen.

Här och där annonseras 10D med olika objektiv från Sigma.

Håller de lika bra kvalitet som Canons egna?

Finns det objektiv som är avpassade för digitala kameror? Och i så fall bör man satsa på ett sådant?

återigen tacksam för synpunkter och tips..

/Bengt C

Sigma har objektiv som är riktigt bra..man kan inte generalisera...man får jämföra varje objektiv för sig.

Det är bara EF-S 18-55mm som (endast) kan köpas med 300D som inte passar till de analoga oxå (passar endast på 300D).

Senast ändrad:
Har ett Sigma 24-135 bl 2,8-3,5 till min 10 D. Hittils är jag nöjd me den och tyckér de är perfekt att ha så stort zoom omfång i och med brännvids förlängningen.

Hmm, tamron ska väl ha ett 24-135 som tydligen ska vara hyggligt, men jag tror fortfarande canons är bättre. Vet dock att vissa har problem med zoom-creep, altså att objektivet glider om man har det neråt, hängande.

Det är bara EF-S 18-55mm som (endast) kan köpas med 300D som inte passar till de analoga oxå (passar endast på 300D).
Vad bra att sigma släpper ett 18-50mm då....

Jag kör också med 28-135 IS USM. Nackdelen är att det har dålig ljusstyrka och tafflig kvalitet (plastig känsla) men oerhört skarp glugg för dom pengarna! Jag använder den väldigt mycket! rekommenderas verkligen! IS är jättebra om man fotograferar inomhus i dålig belysning.

Jag kör även med ett 17-40/4 L USM som jag kan rekommndera varmt. Bra omfång, kanonkvalitet, superskarp!!! nackdelen är väl f4, men om man ser till priset så är det mycket optik för pengarna... man klarar sig ganska långt på f.4 tycker jag... men det är klart.. det beror ju precis på vad man fotar...

Lycka till!
//Peter

Bra objektiv

Jag kan rekomendera ett mkt bra objektiv som jag har testat några veckor med bra resultat det är Sigma Objektiv Zoom Af 24-70/2,8EX DF komplettera sedan med ett Cosina Objektiv Zoom Af 70-210/2,8-4,0

// Håkan

Då du funderar på vidvinkeln, kom ihåg att 28mm motsvarar 45mm på 10D. Så du behöver ett objektiv till om du vill plåta vidvinkel.
Jag har sedan tidigare ett Canon EF 24-85 mm som är min standardglugg på 10D. (motsv 38-136 mm). Tycker den är helt OK, rekommenderar. Men för att få riktig vidvinkel skaffade jag dessutom en Sigma 15-30 mm zoom. Den verkar skarp och välkorrigerad, men känslig för ströljus. Dom borde ta fram ett motljusskydd som är avpassat för den mindre bildvinkeln med digitalkameran.

Kan lägga till ytterligare en röst till 28-135 IS - förutom ljuskänsligheten (3.5-5.6) så är den väldigt trevlig - var första gluggen till min 10D och har suttit på allt som oftast.

Tycker den tar skarpa och bra bilder och IS kan enklast sammanfattas som... Magi.

IS låter en verkligen ta vissa bilder handhållet som hade varit helt omöjliga annars.

Brändviddsomfånget har varit helt ok för mig, men det beror som sagt på vad man fotar.

Väger inte alltför mycket heller.

Klart prisvärt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar