ANNONS
Annons

Objektiv som gått sönder på konstigt sätt

Produkter
(logga in för att koppla)

Hippo22

Medlem
Jag har haft mitt Nikon 18-55 objektiv (plats för skratt) inne för lagning då bajonettfästet och några andra delar byttes efter ett fall. Så långt allt gott. Objektivet och kameran fungerade igen, jag använde kameran och objektivet ute och packade in den i kameraväskan som jag sedan lade i en annan väska.

När jag kommer hem och öppna väskan har objektivet i princip gått i två bitar, bajonettfästet och ringarna som sitter på undersidan av det sitter kvar i kameran medan resten av objektivet har fallit av, och några trådar har slitits av. Jag kan inte påminna mig om att väskan fick några hårdare stötar eller något annat.

Kan det här bero på att det har slarvat när verkstaden satte ihop objektivet och monterade det nya bajonettfästet? Eller finns det andra förklaringar, kan en lätt stöt åstadkomma det här eller att kameran placedes fel i väskan?

Jag tänker absolut inte hänga ut verkstaden här, i synnerhet som jag inte vet om det är deras fel. Men om det finns en möjlighet att det var deras fel kan jag kontakta dom själva.

Det är naturligtvis svårt att svar apå om det är verkstadens fel. Dock låter det ju misstänkt att objektivet varit inne just för byte av bajonett, och det sedan är just denna som lossnar direkt efteråt.

Är det något som brutits av, eller finns det några tecken på dåligt iskruvade skruvar, trasiga gängor etc?

En av de tre skruvarna har lossnat helt. Det syns inga större skador på plasten inne i objektivet. Den ledare (eller vad det kallas) som förbinder objektivet med kameran har gått itu, men det kan ha hänt när det låg löst i väskan innan jag märkte det.

Jag skulle nog kontakta verkstaden igen och prata med dom. Låter lustigt att just det går sönder när det precis varit inne på lagning. Dom kanske missade någonting. Ring och hör med dom det kan ju inte skada och mer än ett nej kan man inte få.

tack för svaren. jag var förbi verkstaden innan jul och de vägrade ta något som helst ansvar för vad som hänt och påstod att det under inga omständigheter kunde bero på dom.

tack för svaren. jag var förbi verkstaden innan jul och de vägrade ta något som helst ansvar för vad som hänt och påstod att det under inga omständigheter kunde bero på dom.

Låter väldigt ignorant av dem. Ger de alltså ingen garanti på arbete de utför? Lämnar ut ett taskigt ihopskruvat objektiv och vägrar ta något som helst ansvar, men betalt tog de säkert.. Mycket svagt. Ta kontakt med dem igen och be dem fixa det en gång för alla. Vägrar de tycker jag gott du har skäl nog att varna andra för företaget ifråga eller ta kontakt med nåt konsumentombud.

Ett objektiv faller väl inte ihop hur som helst?
Åtminstonde gör inte mina det.. Och då har jag även haft en 18-55-glugg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar