Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv och polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

ingekul

Guest
Har en Minolta Dimage 7i och är nybörjare.
Funderar på Polarisationsfilter är det något man kan ha på en digitalkamera? Hittar ingen som säljer sådana. Har köpt ett UV-filter från www.cyberphoto.se.

Sedan funderar jag lite över olika linser som man kan köpa till typ vidvinkellins (www.scandinavianphoto.se). De är av märket Raynox, tittade på deras hemsida och de hade flera olika linser bla Zoomlinser, men hittar ingen svensk återförsäljare.
 
cyber säljer polfilter, scandinavien oxå.
ja, det fungerar fint att använda.

scandinavien säljer ju en vidvinkelkonverter från raynox som tydligen ska passa på 7i.
telekonvertern 1850 PRO 1.85x passar inte på 7i (har testat).
 
Tack för ditt svar :)
Har en följdfråga...
Vilket polfilter skall jag använda?
Behöver man ingen konverterring för att kunna sätta dit vidvinkelkonvertern, verkar så när man kollar på raynox hemsida, dock hittar jag ingen sådan produkt hos scandinavian (har mailat dem men inte fått något svar).
Blev visst mer än en fråga ;-)
 
Går man in på Raynox hemsida och söker på 7Hi (http://www.raynox.co.jp/english/digital/egdimage7hi.htm) så får man upp följande linser:

DCR-1540PRO 1.54X Pro-Telephoto Conversion Lens
DCR-FE180PRO Pro Fish-Eye(Full Frame) Lens
DCR-1800 Telephoto Lens 1.8X
DCR-250 Macro/Close-Up lens
RA5249 Adapter ring (ingen lins men adapter).

Verkar som man måste ha en adapter, men det verkar inte finnas att köpa på scandinavian.
 
Men det är samma sida man får när man väljer 7i.

Men enligt scandinvianphoto skall den fungera på 7i och det står inte på Raynors hemsida.

Du får nog ringa och kolla
 
ingekul skrev:
Tack för ditt svar :)
Har en följdfråga...
Vilket polfilter skall jag använda?
Behöver man ingen konverterring för att kunna sätta dit vidvinkelkonvertern, verkar så när man kollar på raynox hemsida, dock hittar jag ingen sådan produkt hos scandinavian (har mailat dem men inte fått något svar).
Blev visst mer än en fråga ;-)

jo, du behöver en stepup-ring, i det här fallet en 49 till 52mm.
 
Senast ändrad:
Tack igen!
Fick följande svar från scandinavian

"Köper du en raynox dcr-720 för minolta dimage 5/7/7i så behöver du ingen extra
addapter utan den följer med. Vårat art.nr. är 555164. "
 
bilderna var ju inte i någon högre upplösning, men visst ser det lovande ut, ska beställa..man har ju inte mycket att förlora till det priset..går ju oxå alltid att skicka tillbax om det inte skulle bli bra.
 
hoya polfilter på cyber, eller cokinfilter på scandinavian.
hoyafiltret är billigare, medan cokinfiltret är bra för att det lätt kan anpassas till vilken kamera (läs:filtergänga) som helst.
 
Fick mitt polfilter, det var dock defekt vid leveransen. Kontaktade CyberPhoto som sa att jag bara kunde skicka in det och få ett nytt samt kompensation för frakt.
Snabbt svar med mailade i måndags kväll och fick svar idag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.