ANNONS
Annons

Objektiv Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Lackner

Aktiv medlem
Är på gång att köpa min första systemkamera och är sugen på en Nikon D80. Men jag har dålig koll på det här med objektiv. Det finns paket med både 18-55mm , 18-70mm och 18-135mm.

på 18-70 står det även af vilket jag antar är autofokus. är det inte det på de andra? det objektivet ger också det dyraste paketet. vilket objektiv lämpar sig bäst för en nybörjare?

fotar en del motorsport bla.

Alla är AF.
18-70-gluggen har väldigt bra rykte i förhållande till priset. Jag hade satsat på den. Men jag prioriterar inte långa brännvidder, vilket förstås är individuellt.

Jag köpte D80 med 18 - 135 mm
Det är bestämt AF på alla varienterna.
De säljer knappast nåt annat tillsammans med en AF kamera.
Det finns väl inga manuella Zoomar att köpa överhuvudtaget.

Priset blir nog högre för ett med hög ljusstyrka, det är det som kostar mest.

18-135 är ett mycket stort ZOOM omfång, det är dock större än de andra objwektiven.
För att fotografera bilar, eller göra panoreingsbilder i farten kan det behövas minst 135 mm Tele.
Jag trivs i alla fall med 18-135 an.
18 mm är god vidvinkel och 135 mm blir en skaplig tele.

Kanske någon av de alternativ du beskriver har skakningskompensering och därför är dyrare?

Jag har 18-70 till min D80 och min boro har ett 18-55. Jag föredrar nog 18-70. Bildkvaliteten är ungefär jämförbar men det större zoomomfånget, medföljande motljusskyddet och att det känns mer hållbart att ta i gör att det blir min favorit av de två. 18-135 har jag ingen som helst erfarenhet av.

18-70-gluggen är väl den bästa av dom optiskt då den inte har så vansinnigt stort zoom-omfång, dvs mindre kompromisser, sen är den mindre och balanserar bättre på kameran, jag skulle tveklöst valt den i allafall.

/kent

Kan 18-70 vara det bästa allroundobjektivet för en rookie?

och vad betyder f/3.5-4.5G som står efter 18-70 ?

Lackner skrev:
Kan 18-70 vara det bästa allroundobjektivet för en rookie?

och vad betyder f/3.5-4.5G som står efter 18-70 ?

YES ! Ett mycket bra val som första objektiv.

f/3.5-4.5G visar vilken största bländaröppning objektivet har, i detta fall f/3.5 vid 18mm och f/4 vid 70mm, "G" visar vilken objektivserie det tillhör.

/kent

Jag köbte min D80 härom dagen som min första digitala systemkamera. Expert hade erbjudande med 18-55 som kitobjektiv och gav hyfsad rabatt på 55-200VR vid kameraköp.
Jag tycker jag har fått ett bra startpaket med dessa objektiv.
Mina första bilder ligger just nu på www.nikonforum.se för den intresserade.

//Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar