Annons

Objektiv med snabb autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har nu en Nikon D3100 med en 35mm 1.8 och jag blir irriterad på autofokusen, jag upplever den som riktigt slö, kan ibland dröja flera sekunder att hitta fokus så nu söker jag ett nytt objektiv.
.

Hej ! Tror du använder livewiev:n när du fokuserar,då tar det för Nikon ca 2 sek för att hitta rått.Har objektivet själv med en D90 och upplever det mycket snabbt och exakt.
 
Hej ! Tror du använder livewiev:n när du fokuserar,då tar det för Nikon ca 2 sek för att hitta rått.Har objektivet själv med en D90 och upplever det mycket snabbt och exakt.

Samma sak spekulerade jag om i inlägg #5. Men inget svar ännu från Hock i hela tråden...

Jag upplevde aldrig 35/1,8 som speciellt snabbt, men tillräckligt snabbt i alla fall. Flera sekunders fokuseringstid tyder på att liveview använts.
 
Precis: 35/1,8 kanske inte är en sportglugg men utan live view skall det absolut inte ta sekunder att fokusera- kanske max 0,5 sek. Något är tokigt med tekniken eller varufel.
 
Klart jag vet hur alla (Nikon/Canon) förkortningar utläses både på Engelska och Svenska, vad de innebär i form av underliggande teknik och mervärden till användaren.

Att TS kör LiveView är nog en rimlig förklaring till att det går långsamt. Tänkte inte på det.

Men faktum kvarstår att Canon's AF generellt är skitsnabb, ibland på bekostnad av precision. Min fru har en D90 med tre AF-S objektiv 35/1.8, 50/1.4 och 18-105VR och alla fokuserar låååååångsamt jämfört med mina Canonhus och USM-objektiv. Min upplevda erfarenhet är att alla USM-objektiv jag ägt (50/1.4, 85/1.8, 135L, 10-22, 16-35L, 17-40L, 17-55IS, 70-200L) fokuserar blixtsnabbt, på gränsen till momentant, och ljudlöst. Däremot var 100/2.8 USM halvsnabb men jämfört med Tamron 90/2.8 var den en raket.
 
Tackar för diskusionen och tips!

Live view kör jag ej då jag upplever den riktigt dålig, men som vissa redan varit inne på så gäller det främst i dåligt ljus (inomhus) utomhus när det är ljust så är den helt okej så det kanske bara var jag som hade högre förhoppningar.

Någon nämnde byta till canon, skulle gärna gjort det om ekonomin tillät det, fast då till en eos 550d.
 
Fokuserar objektivet snabbt i bra ljus men sämre i dåligt ljus har detta inte med objektivets AF motor att göra utan med kamerans AF sensorernas känslighet. Detta avhjälps inte med märkesbyte men är bättre hos proffsmodeller hos alla märken. För att få så snabb AF som möjligt med kameran du har, använd mittersta AF punkten i dåligt ljus.
 
För att få så snabb AF som möjligt med kameran du har, använd mittersta AF punkten i dåligt ljus.
Jag tackar så mycket för detta, har tidigare kört autofokuspunkterna så som de var från början, det vill säga alla autofokuspunkter, med endast en autofokuspunkt så vart den genast mycket snabbare och den känns mycket smidigare att använda nu, har undrat förrut varför jag aldrig får ställa fokuspunkterna som jag vill men nu fick jag lite mer förståelse, har väldigt mycket kvar att lära mig när det kommer till systemkameror.

Sen har jag en annan fråga som någon kanske kan hjälpa mig med, när man har autofokus på så vägrar kameran ta kort om den inte hittar fokus, går det att ändra det någonstans så man kan ta kort även om den inte har fokus samtidigt som man kör autofokus?
 
Sen har jag en annan fråga som någon kanske kan hjälpa mig med, när man har autofokus på så vägrar kameran ta kort om den inte hittar fokus, går det att ändra det någonstans så man kan ta kort även om den inte har fokus samtidigt som man kör autofokus?

Använder du autofokus-lampan som assist vid dåligt ljus? Den hjälper dig. Finns inte på Canon.

Har inte stenkoll på D3100 men om inte annat kan du prova att ställa in AF på AF-C (följande AF), då bör du kunna knäppa när du vill oavsett om kameran hittat fokus eller ej.

För övrigt har EOS 450/500/550D har inte Canons bästa AF. EOS 40D, 50D, 60D eller 7D är betydligt bättre/snabbare.
 
Nu kan inte jag just D3100 men i varje fall i Nikons dyrare kameror kan man ställa om i menyerna mellan fokus och avtrycksprioritet - med andra ord kan man alltid ta kort hur mycket ur fokus det än är. Det kan vara länkat till fokusmetod hos de enklare modellerna så att vid AF-C är det release priority och vid AF-S focus priority. Läs du i manualen och kolla menyerna.
 
Skall tillägga att med dyrare kameror medföljer fler korsformade AF punker som i regel också är mer ljuskänsliga. Man betalar extra för det förstås och då saker inte rör sig kan man lika gärna använda den ljuskänsligaste mittersta korsformade AF punkten och komponera om.
 
Funderar på hur detta ställer sig i förhållande till mina kameror, då främst 7D, även om jag tittade på några andra Canonmodeller också, i de olika varianter på teknisk information jag samlat på mig.

Där finns det inga som helst belägg för att det skulle vara bättre i dåligt ljus att använda mittpunkten än någon annan punkt. Möjligen då att objektiven av fysiska skäl tappar lite ljus ut mot kanterna.
Annars kan man kanske tänka sig att de sick-sackformade AF-elementen är lite känsligare i dåligt ljus, men sådana har Canon även utanför mitten. På en 7D finns de även överst och underst, exempelvis.

Det jag kan tänka mig är att enklare AF-moduler, som inte har korsformade punkter utanför mitten, blir känsligare i dåligt ljus, då de bara har en chans, där en korsformad har två, att hitta något att fokusera på. När det är ljust och bra är det klart lättare att hitta något, så då märks skillnaden förmodligen mer.

Inte ens en 1D Mark IV har ju korsformade punkter utanför mitten om man inte sätter på objektiv med åtminstonde f/2,8.
 
Funderar på hur detta ställer sig i förhållande till mina kameror, då främst 7D, även om jag tittade på några andra Canonmodeller också, i de olika varianter på teknisk information jag samlat på mig.

Där finns det inga som helst belägg för att det skulle vara bättre i dåligt ljus att använda mittpunkten än någon annan punkt. Möjligen då att objektiven av fysiska skäl tappar lite ljus ut mot kanterna.
Annars kan man kanske tänka sig att de sick-sackformade AF-elementen är lite känsligare i dåligt ljus, men sådana har Canon även utanför mitten. På en 7D finns de även överst och underst, exempelvis.

Det jag kan tänka mig är att enklare AF-moduler, som inte har korsformade punkter utanför mitten, blir känsligare i dåligt ljus, då de bara har en chans, där en korsformad har två, att hitta något att fokusera på. När det är ljust och bra är det klart lättare att hitta något, så då märks skillnaden förmodligen mer.

Inte ens en 1D Mark IV har ju korsformade punkter utanför mitten om man inte sätter på objektiv med åtminstonde f/2,8.

Finns dock flera objektiv och extenderkombinationer som fortsätter tillåta korsformade sensorer på 1DIV, så det är inte bara 2,8 gluggar - det finns en del undantag.
 
Utan att kunna D3100 så brukar Nikons AF Assistlampa stängas av i AF-C läget. Dvs den fungerar bara i AF-S (Dock inte att förväxla med AF-S objektiv).
 
Ja, det är ju rätt - det finns fem objektiv och extenderkombinationer som ger f/4, och ändå bär sig åt som f/2,8, ur AF-synpunkt, på en 1D Mark IV. Ingen av dem är direkt billig.
Ska man använda en 1D ska man vara medveten om att detta, i alla fall.
 
Undrar om du inte har fel när det gäller Nikon. Kollad för skojs skull på deras hemsida och det står faktiskt "ultraljudsmotor" på samtliga "billiga" jag kikade på. Alla var kitgluggar som borde vara billigast eller? "Ultraljud" borde vara svårt att luras med eller har jag fel? Specifikt på 18-55 står det " Nikons exklusiva ultraljudsmotor för nästan ljudlös autofokus"

Nikon har dock enligt mitt vetande haft två olika versioner av denna ultraljudsmotormekanism, gisses vad långt det blev. De enklare modellerna har en implementering som gör att du inte kan justera fokus manuellt när AF är inkopplat trots att det är en "USM" motor. Det går på de "finare".

Spelar ingen roll egentligen och vi har kommit lite OT nu som vanligt

AF-S sitter väl i alla "nya" objektiv och skruvdrivna objektiv är lite äldre (typ AF-D 50/1.8)
Hörde/läste någonstans att Nikon har två AF-S motorer. den ena är snabb och den andra lite mindre snabb. (eller långsam om man så vill)

AF-D (skruvobjektiven) kan ju vara snabba på rätt hus, F5:an ska tydligen ha rätt brutal fokusmotor.

På min D80 tycker jag att AF-D 50/1.8 är likvärdig med AF-S 50/1.4 i fokushastighet.
 
Nu känns det som om vi är inne på riktigt djupt vatten. I alla fall jag. Har ingen tekniskt kunnade om Nikons AF motorer mer än det jag läst om. Jag är dock rätt övertygad om att Nikon har en mängd olika motorer. Känns som AF motorn i AF-S600 borde vara avsevärt kraftigare än i AF-S35/1,8. Liiiite mer glas att flytta :)

Men du avser förmodligen själva kontruktionen. och jovisst är det så. På de enklare går tex inte att justera fokus manuellt i AF läget. Det går på de "bättre". Om det beror på olika grundkontruktioner av själva motorn eller enbart implementationen av marknadsmässiga orsaker vet jag dock inte.
 
Nu känns det som om vi är inne på riktigt djupt vatten. I alla fall jag. Har ingen tekniskt kunnade om Nikons AF motorer mer än det jag läst om. Jag är dock rätt övertygad om att Nikon har en mängd olika motorer. Känns som AF motorn i AF-S600 borde vara avsevärt kraftigare än i AF-S35/1,8. Liiiite mer glas att flytta :)

Men du avser förmodligen själva kontruktionen. och jovisst är det så. På de enklare går tex inte att justera fokus manuellt i AF läget. Det går på de "bättre". Om det beror på olika grundkontruktioner av själva motorn eller enbart implementationen av marknadsmässiga orsaker vet jag dock inte.

Djup, närå jag har full koll på vart grynnorna är och där kan man bottna. Lita på mig bara ;-)

Förhoppningsvis kommer någon med full koll och räddar situationen.
(hjälp!)
 
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto