ANNONS
Annons

Objektiv med snabb AF?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för svaren. Som sagt är jag inte någon sportfotograf så den diskussionen är inte aktuell i denna tråd. Jag behöver min 5DII (inte en 7D) och ett nytt objektiv snabbare AF än 50/1.8II. Är intresserad av 50/1.2L, men det kostar sjukt mycket mer än 1.4 och undrar om det är värt det? Är verklugen 1.2L så mkt bättre?

Ville bara påpeka att en del av problemet, dessvärre, faktiskt ligger i huset.
5D mkII är på många sätt ett fantastiskt hus.
Men inte vad det gäller AF.

Jo men jag säger ju inte att den är lika bra som 7D - bara att den är underskattad. Ja, det är "samma" AF som i gamla 5D (och f.ö. också XXXD-serien). Du kan följa snabba objekt med den också, fast med div begränsningar - framför allt kompositionsmässigt.

Jag skulle aldrig rekommendera 5D2 för en sporfotograf, men jag uppfattade inte att det var TS fokus (obs, oavsiktligt skämt :)

Det där med underskattad håller jag verkligen inte med om.
Faktum är att det i vissa är skillnaden mot andra hus mycket stor.

Sedan undrar jag lite vad du menar med:
Du kan följa snabba objekt med den också, fast med div begränsningar - framför allt kompositionsmässigt.

För det är skillnad på att följa snabba objekt, och på att följa snabba objekt.
Stor skillnad.
Att få en kamera att följa ett objekt som rör sig i en hög, jämn hastighet, och i en jämn bana är inget som kräver alls mycket av AF.
Här klarar sig i princip vilken kamera som helst bra.
Även 5D mkII.

Det är en helt annan sak när objektet rör sig med ojämn hastighet, och rör sig oregelbundet.
Det klarar 5D mkII allt annat än bra.

Min allra första bekantskap med just 5D mkII var på de båda SM-finalerna i Innebandy 2010 (finalerna för damer och herrar spelades på samma dag).
Lånade ett 5D mkII då jag inte litade på den utrustning jag hade i övrigt.
Hade inga höga förväntningar. Men blev ändå besviken.
Då hade jag ändå optimerat inställningarna (så långt det går).
Merparten av mina bilder var felfokuserade, och då inte pga att jag satt fokuspunkten fel.
Utan för att kameran inte klarade av situationen alls som den borde.

Senare använde jag samma hus på ett bröllop.
Tillsammans med mitt 70-200/2,8L USM.
Ett objektiv med snabb och precis AF.
Ändå så jagade kameran galet mycket efter fokus.
(Och då på stillastående objekt).
Vid samma tillfälle, så använde jag också kombon 7D och 17-40/4L USM.
Som inte jagade AF alls, utan satte fokus snabbt, och utan strul.

Nu är jag övertygad om att 5D mkII är en bra kamera för TS, och anser att 5D mkII är utmärkt för ett stort antal typer av fotografering.
Men! Vad det gäller AF-problemen så riskerar vissa att kvarstå, även med ett objektivbyte.

Jag fattar inte vad du gjorde med 5DII på en bandymatch.

17-40L är ett favoritobjektiv, snabbt och precist och mycket skarpt på 5D2, hade större problem med 7D pga den högre pixeldensiteten. Men jag har ingen lust att älta med dig om det.

Till TS kan jag berätta att AF funkar bra för mycket som går fort, här är ett exempel jag använt förut. Det är 5D2 med 85/1.8. Först hela sen en 100% crop. Det är ISO1600 därav bruset.

Hela
http://farm7.static.flickr.com/6181/6062985384_da21818ca5_b.jpg

Crop (100% utsnitt)
http://farm7.static.flickr.com/6207/6062437963_e5594cce7f.jpg

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto