Annons

Objektiv med makro och zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)
ett 55-200 med VR låter alldeles utmärkt.

Jag är en gammal, driven och tämligen tekniskt skicklig fotograf som under många år hävdat att man klarar sig fint utan VR . Nu har jag till slut fallit för trycket och kan bara konstatera att jag missat en mycket bra funktion som verkligen betyder något.

När det gäller närbild och macro med ett tele, så kan man komma mycket långt med en relativt billig närbildslins.

Man behöver inte köpa det dyraste och värsta, långt därifrån, men standardzoomar runt 70-300 brukar sällan vara bra objektiv och ifall man pressar dem i pris samtidigt som manbegär att de skall göra svåra trick som att vara macroobjektiv samtidigt, så blir de inte bra på något.

Det ssista argumentet för ett begagnat Nikkor 55-300 VR är att om man vill byta eller realisera det, då har märkesoptiken alltid ett stabilt värde, men slipper undan med en "rimlig hyra" om man senare vill sälja. .
 
Jag har faktiskt kollat på Nikon 55-200 samt har en kompis som äger ett sådant. Men den saknar ju macro... Men det kanske blir bra ändå om man köper till macrolinser?
 
Ytterligare ett argument för VR är att om du vill sälja objektivet så kommer värdet att stå sig mycket bättre än objektiv utan VR för nu kommer nya objektiv med VR på bred front. Att sälja teleobjektiv utan VR kommer rätt snart att bli som att sälja begagnad bil utan AC - det går, men det blir svårare och priset kommer att bli väsentligt lägre. Folk kommer inte direkt att ivrigt bjuda över varandra.
 
Jag har faktiskt kollat på Nikon 55-200 samt har en kompis som äger ett sådant. Men den saknar ju macro... Men det kanske blir bra ändå om man köper till macrolinser?

Macrolinser fungerar olika bra på olika objektitiv och då allt ifrån skitkasst till kanonbra. Mitt 70-210 objektiv som jag i vanliga fall är jättenöjd med blir jättekasst med macrolins, medans mitt 28-85 fungerar kanonbra med makrolins.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.