Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Objektiv med IS
- Trådstartare Kottiz
- Start datum
Tibor
Aktiv medlem
Inomhus i ridhus är en utmaning. Du hamnar på långa tider och får rörelseoskärpa på hästen. IS hjälper endast mot kamerans rörelse (skakningsoskärpa) men inte mot att motivet hinner röra sig under exponeringen (rörelseoskärpa),
Om du sitter på läktaren behöver du ca 100mm och uppåt. Det blir en omöjlig ekvation om det skall vara "hyffsat pris".
Du bör ha bländare f/2.8 och då talar vi om 70-200 L IS f/2.8 för 19000.-
Alternativt 135mm L f/2.0 fast brännvidd med snabb AF och briljant bild. Kostar tyvärr ca 12000.-
Jag skulle rekommendera en beg 70-200 L f/4 utan IS ( kan hittas för 5000.-) som är jätteskarp och snabb AF. Komplettera med en 85 f/1.8 eller 100mm f/2.0 som ljusstarkt komplement. Båda dessa kan fås beg för 3000.-
Även Sigma 70-200 f/2.8 är bra för ca 8000.- begagnad.
se trådar: http://www.fotosidan.se/forum/searc...=2539656&sortby=lastpost&sortorder=descending
Lycka till!
Tibor
P.S. sedan är ju även 300 L IS f/2.8 trevlig... liiite tung och aaaningen dyr.. ;-)
Om du sitter på läktaren behöver du ca 100mm och uppåt. Det blir en omöjlig ekvation om det skall vara "hyffsat pris".
Du bör ha bländare f/2.8 och då talar vi om 70-200 L IS f/2.8 för 19000.-
Alternativt 135mm L f/2.0 fast brännvidd med snabb AF och briljant bild. Kostar tyvärr ca 12000.-
Jag skulle rekommendera en beg 70-200 L f/4 utan IS ( kan hittas för 5000.-) som är jätteskarp och snabb AF. Komplettera med en 85 f/1.8 eller 100mm f/2.0 som ljusstarkt komplement. Båda dessa kan fås beg för 3000.-
Även Sigma 70-200 f/2.8 är bra för ca 8000.- begagnad.
se trådar: http://www.fotosidan.se/forum/searc...=2539656&sortby=lastpost&sortorder=descending
Lycka till!
Tibor
P.S. sedan är ju även 300 L IS f/2.8 trevlig... liiite tung och aaaningen dyr.. ;-)
Senast ändrad:
Tibor
Aktiv medlem
beror på... du skriver "actionsport". Då är nog ljusstyrkan begränsande om motivet rör sig. Ser att du fotar Western. Där klarar du momenten som är långsamma (dålig på Western termer) men får problem inomhus på "fånga kalvar" och "stopp" vad-det-nu-heter.. men utomhus fungerar det bra.
Frågan är om du behöver IS. Det hjäper inte mot rörliga motiv. Där gäller kort slutartid och då krävs stor bländaröppning.
Jag skulle nog fortf satsa på beg 70-200 f/4 utan IS. (ca 5000.- beg) eller den fasta 100mm f/2.0 (ca 3000.- beg)
Frågan är om du behöver IS. Det hjäper inte mot rörliga motiv. Där gäller kort slutartid och då krävs stor bländaröppning.
Jag skulle nog fortf satsa på beg 70-200 f/4 utan IS. (ca 5000.- beg) eller den fasta 100mm f/2.0 (ca 3000.- beg)
Senast ändrad:
Kalle_B
Aktiv medlem
Re: Hmmm
Som med allt så måste man prioritera och verkligen veta vad man vill ha och behöver.
Jag vet inte riktigt vad du prioriterar eftrersom du väljer ett IS objektiv som egentligen kvittar eftersom det är både mörkt i hallen plus att du har en häst som springer omkring.
Ljusstyrkan på objektivet är 5.6 på 300mm vilket är ganska dåligt överhuvudtaget och i princip omöjligt skulle ajg vilja påstå i en ridhall.
Du måste ner mot 2.8 om det ska finnas chans till bra bilder utan sudd eller onödigt mycket brus. Heslt ännu större bländare.
Köpa ett bra teleobjektiv med f2,8 om man inte öppnar plånboken är svårt eller omöjligt, så då är vi åter där om prioritering.
EF 70-200 2.8L är ett grymt bra objektiv som troligtvis skulle besvara alla dina önskemål och drömmar, men det kostar, även som begagnad.
Kottiz skrev:
Canon EF 70-300 / 4-5.6 IS USM ?
Kanske inte så bra ljuststyrka, men jag läste om det och tyckte det lät okej..? Vad tror du?
Som med allt så måste man prioritera och verkligen veta vad man vill ha och behöver.
Jag vet inte riktigt vad du prioriterar eftrersom du väljer ett IS objektiv som egentligen kvittar eftersom det är både mörkt i hallen plus att du har en häst som springer omkring.
Ljusstyrkan på objektivet är 5.6 på 300mm vilket är ganska dåligt överhuvudtaget och i princip omöjligt skulle ajg vilja påstå i en ridhall.
Du måste ner mot 2.8 om det ska finnas chans till bra bilder utan sudd eller onödigt mycket brus. Heslt ännu större bländare.
Köpa ett bra teleobjektiv med f2,8 om man inte öppnar plånboken är svårt eller omöjligt, så då är vi åter där om prioritering.
EF 70-200 2.8L är ett grymt bra objektiv som troligtvis skulle besvara alla dina önskemål och drömmar, men det kostar, även som begagnad.
Bokeh
Aktiv medlem
Det finns inga genvägar när det gäller den typ av foto du vill göra, du måste ha minst bländare 2.8 för det ändamålet eftersom du inte kan använda blixt, även bländare 2.8 är gränsfall, du kommer troligen behöva peta upp iso ganska högt om du skall få tillräckligt snabb slutartid för att kunna frysa rörelser.
Om du inte står allt för långt ifrån så kanske du klarar dig med två fasta objektiv i stället, tex, ett 50mm + ett 85mm som har bländare 1.8, det blir en billig och bra lösningen för dig isåfall.
/kent
Om du inte står allt för långt ifrån så kanske du klarar dig med två fasta objektiv i stället, tex, ett 50mm + ett 85mm som har bländare 1.8, det blir en billig och bra lösningen för dig isåfall.
/kent
MGK
Aktiv medlem
Jag har en Canon 28-135 IS USM och den är kanon!
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-28-135mm-f-3.5-5.6-IS-USM-Lens-Review.aspx
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-28-135mm-f-3.5-5.6-IS-USM-Lens-Review.aspx
jonasforsgren
Aktiv medlem
Jag skulle välja ett begagnat Sigma 70-200/2.8
Billigare än Canons och ingen skillnad i skärpa (enligt vissa tester).
Jag har ett själv och är kanon nöjd med det. Jag har även ett Canon 70-200/2.8 IS och det är snabbare i focuseringen, har IS men kostar BETYDLIGT mer.
Billigare än Canons och ingen skillnad i skärpa (enligt vissa tester).
Jag har ett själv och är kanon nöjd med det. Jag har även ett Canon 70-200/2.8 IS och det är snabbare i focuseringen, har IS men kostar BETYDLIGT mer.
growingart.se
Aktiv medlem
Du behöver nog ljusstyrkan, med EOS 350D så skulle jag prova Sigma EX 50-150/2,8 HSM, alt Canon 85/1.8 USM (grymt snabb även i dåligt ljus, jag använder det för konsertfoto och porträtt), ca 3000:- begagnat (vill minnas att det kostar 3600:- nytt). 85/1.8 USM är Canons mest prisvärda objektiv. Beror lite på avstånden som gäller i hallarna.
StaffanW
Aktiv medlem
Det KAN vara så att Canon lanserar några nya IS objektiv nu på måndag, så ett tips är att iallafall avvakta tills dess.Kottiz skrev:
Min budget, ligger väl runt 6000:- är arbetslös för tillfället..
Själv skulle jag inte tacka nej om det kom ett EF-S 200/2L IS...., fast det lär isåfall hamna betydligt över 6000:-
Annars har jag fotograferat Basket i många år, i mer eller mindre upplysta hallar. Min favorit där är 85/1.8, så jag är nog inne på vad många skriver här, att fasta objektiv med hög ljusstyrka är bra alternativ med begränsad budget.
Här är mitt förslag för runt 6000:-
EF 100/2: 4495:-
ET-65 motljusskydd: 306:-
EF 50/1.8: 1124:-
ES-62 motljusskydd: 225:-
Summa 6150:-
Alternativt Sigmas 50-150/2.8 för 5795:-
IS skadar ju ALDRIG, men den kostar tyvärr pengar, och i ditt fall med actionfoto är ljusstyrka mer användbart än IS och då är det bättre att lägga pengarna på IS:en
EDIT: Mikael hann före. Håller med honom om att 85:an är ett av dom mest prisvärda objektiv Canon har. Men jag tror du behöver lite mer tele, och då är 100:an ett bättre val (något dyrare dock)
StaffanW
Aktiv medlem
StaffanW skrev:
IS skadar ju ALDRIG, men den kostar tyvärr pengar, och i ditt fall med actionfoto är ljusstyrka mer användbart än IS och då är det bättre att lägga pengarna på IS:en
Skrev visst fel. Ska naturligtvis vara att det är bättre att lägga pengarna på hög ljusstyrka än på IS...