Annons

Objektiv Mamiya Sekor Z, brännvidd 90mm, bländartal 1:3,5 ??

Produkter
(logga in för att koppla)

IdaRebecca

Medlem
Passar detta objektiv till Canon eos 450D? Någon som känner till själva objektivet i sig? Bra för vilken typ av bilder? Har googlat och sökt runt massor men hittar inget om just detta :S

Snälla, hjälp mig som är nybörjare med alla dessa siffror etc...
 
Objektivet passar bara på vissa Mamiya kameror.
Till din Canon 450D passar bara objektiv med Canons objektivfattning EF eller EF-S.

(Om du ska skaffa ett objektiv till din kamera så måste du förvissa dig om att objektivet har EF eller EF-S fattning. Det finns många fabrikat att välja på t.ex Tamron, Sigma, Tokina mm.
Så finns det också en uppsjö adaptrar som man kan sätta mellan objektivet och kamerahuset för att få just EF-fattning. Men då förlorar man alltid automatik och måste använda objektivet helt manuellt)

J O
 
Objektivet passar bara på vissa Mamiya kameror.
Till din Canon 450D passar bara objektiv med Canons objektivfattning EF eller EF-S.

(Om du ska skaffa ett objektiv till din kamera så måste du förvissa dig om att objektivet har EF eller EF-S fattning. Det finns många fabrikat att välja på t.ex Tamron, Sigma, Tokina mm.
Så finns det också en uppsjö adaptrar som man kan sätta mellan objektivet och kamerahuset för att få just EF-fattning. Men då förlorar man alltid automatik och måste använda objektivet helt manuellt)

J O

Tack för ett bra svar!! Att förlora automatik är inte hela världen...men det låter nog kanske som lite överkurs för mig med adaptrar och grejer. Har dock hittat två mayima-objektiv väldigt billigt och har kollat på bilder tagna med dem här på fotosidan och de verkar som väldigt bra objektiv (ja, sen är ju objektivet inte allt, det är ju fotografen som fixar själva bilderna och hittar ljuset...)
 
Passar detta objektiv till Canon eos 450D? Någon som känner till själva objektivet i sig? Bra för vilken typ av bilder? Har googlat och sökt runt massor men hittar inget om just detta :S

Snälla, hjälp mig som är nybörjare med alla dessa siffror etc...

Hej !

Är det ett sånt här :
http://www.ebay.com/itm/Mamiya-Sekor-Z-90mm-f-3-5-W-/400219078501

Lite snabbt så finner jag inga adaptrar mot RZ67 så då faller det.



till 645 finns det massor, ex :
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trk...html?_sacat=0&_nkw=adapter mamiya canon&rt=nc


---------------------


Har du ett i handen så kanske det går att fixa på nått sätt,
ska du köpa ett för att använda på ex Eos så är det tveksamt,
bara för att det är bra till stort negativformat , så är det kanske inte alls
är så bra som på en aps-c kamera.


//MW
 
Jag skulle gissa att objektivet är för Mamiyas RZ67, och det skulle nog passa på din EOS med en adapter. Det skulle då bli något motsvarande runt ett 145mm-objektiv, och kanske lämpa sig för huvudporträtt, t.ex. Jag skulle dock rekommendera att du ser dig om efter något annat än detta om du är nybörjare.

Vadan denna fråga, för den delen? Funderar du på att köpa eller har du det redan?

Jo, på mitt jobb finns två stycken till salu för en billig penning så jag blev ju såklart intresserad.
 
Jo, på mitt jobb finns två stycken till salu för en billig penning så jag blev ju såklart intresserad.

Det är mycket bättre att du skaffar begagnade objektiv med fast brännvidd till din kamera.
Här är några som man brukar hitta till ett rimligt pris här på FS eller blocket:
EF 2/35mm. EF 1,8/50mm. EF 1,8/85mm. (självklart finns det andra gluggar också)

J O
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.