ANNONS
Annons

Objektiv - Kort skärpedjup, porträtt 2500-3000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Gerkman

Medlem
Hej!
Jag har en Olympus Pen E-pl1
Är ny med systemkamera, och blir helsnurrig nu när jag ska köpa mitt första objektiv...

Jag vill fotografera porträtt, halvkropp och/eller ansikten med kort skärpedjup.

Läste mig till att ett ljusstarkt objektiv med stor bländare är vad jag behöver. Blev sugen på: Olympus M.Zuiko Digital 17/2,8 (för Micro 4/3)

Efter att ha läst vidare på nätet om kort skärpedjup kommer jag underfund med att vidvinkel inte är optimalt...?

Snälla kom med förslag på ett objektiv. Jag har idag kitobjektivet som följde med kameran (14-42mm).
Tänker fotografera väldigt mycket i sommar och vill fota mycket porträtt.

/Calle

Omöjligt uppdrag

Hej!
Är ny med systemkamera, och blir helsnurrig nu när jag ska köpa mitt första objektiv...

Jag vill fotografera porträtt, halvkropp och/eller ansikten med kort skärpedjup.

Läste mig till att ett ljusstarkt objektiv med stor bländare är vad jag behöver. Blev sugen på: Olympus M.Zuiko Digital 17/2,8 (för Micro 4/3)

Efter att ha läst vidare på nätet om kort skärpedjup kommer jag underfund med att vidvinkel inte är optimalt...?

Snälla kom med förslag på ett objektiv. Jag har idag kitobjektivet som följde med kameran (14-42mm).
Tänker fotografera väldigt mycket i sommar och vill fota mycket porträtt.

/Calle

Med den budgeten och med den ovanliga objektivfattningen är det närmaste du kommer denna:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=pana20
Visserligen är det ett vidvinkligt normal men ljusstyrkan gör att skärpedjupet blir kort ändå. Är det porträtt du ska fota så är det nog tyvärr så att du valt fel kamerahus ifall du inte vill lägga 8 lax på denna:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=leica45

Nu är jag inte säker på vad mikro 3/4 har för förstorningsgrad, är det 2X fullformat? Porträtt så är det korfttele runt 120-140 i fullformat så det borde kanske ge för dig runt 60-70/1.8 finns det?

Senast ändrad:
Hej!

Det är en massa faktorer som spelar in när du väljer objektiv...
Med 40-150mm på full zoom och f/5.6 har du ca 5-6 cm skärpedjup vid ett ansiktsporträtt (3m avtstånd)'.
Men för lite större motiv får du stå väldigt långt bort..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=725186

Med 20/1.7 får du 2 cm skärpedjup på 40cm avstånd för samma ansiktsporträtt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=505792

Om du kan tänka dig manuell fokus skulle jag köpa en Olympus OM -> m4/3 adapter (200:) och en Olympus OM 50/1.8 (200:). Men då måste du nästan ha den elektroniska sökaren.

Tack för svaren!

Om du kan tänka dig manuell fokus skulle jag köpa en Olympus OM -> m4/3 adapter (200:) och en Olympus OM 50/1.8 (200:). Men då måste du nästan ha den elektroniska sökaren.

Wow, jag kör gärna manuell fokus för den pengen! Vilket tips :)
Var kan jag köra de grejerna? Begagnat eller?

Tänker du använda adapter och manuella objektiv så finns det egentligen ingen anledning att begränsa sig till Olympus. Du kan använda Pentax, Nikon, Canon, Contax, Leica, och så vidare.
Just objektiv kring 50 mm med ljusstyrka f/1,4-2 brukar kunna vara riktigt bra oavsett märke dock, så där blir det nog inte fel hur du än gör. Men har du väl adaptern så kan det ju vara kul att använda annat också, och då kan skillnaden mellan märkena vara värt att gräva ner sig i först.

Fördelen med Olympus är att de gamla manuella objektiven är förhållandevis små. Skillnaden mot andra tillverkare är dock inte enorm, men utbudet kan vara större för till exempel Nikon.

Jag har nu köpt ett OM 50mm 1.8 från ebay och en konverter.
Skall bli spännande.

Tack för all hjälp, verkligen!

Kul!
Hur tycker du att det fungerar med manuell fokus utan den elektroniska sökaren?

Det fungerar bra! Jag fokuserar först "på ett ungefär", sedan zoomar jag in på displayen där jag vill ha fokus (t.ex ett öga) och fokuserar tills det är i skärpa.

Har fått några fina porträtt idag. Går inte att jämföra mot kit-objektivet!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar